Zo val je positief op tussen de massa sollicitanten
Er lopen bij bedrijven vaak heel wat sollicitaties per vacature binnen. Broodnodig dus van op te vallen in die hoop cv’s en sollicitatiebrieven!
“We zijn van start gegaan met een internationaal project, waarin we zijn nagegaan hoe de jongeren vandaag aankijken tegen hun kansen op de arbeidsmarkt”, zegt Vincent Vandenameele, nationaal directeur van het VFU. “Via een online enquête, die werd ingevuld door 18-24-jarigen in vier landen, gingen we na of ze hun eigen expertise goed kunnen inschatten. Daarbij wilden we vooral weten of ze denken over de nodige soft skills (persoonsbonden vaardigheden) te beschikken om zich als een goede sollicitant te profileren. Daarnaast hebben we aan rekruteerders gevraagd over welke soft skills jongeren vooral moeten beschikken en of ze vinden dat die in voldoende mate aanwezig zijn.”
De conclusies waren verrassend. “Bijna de helft van de jongeren vindt dat hun schriftelijke communicatie goed genoeg is om een arbeidscontract te mogen tekenen”, aldus nog Vincent Vandenameele.
“Aan de kant van de werkgevers blijkt echter dat amper 6 procent dit niveau bij de jongeren voldoende vindt. Iets minder dan de helft van de jongeren vindt ook dat ze zelfkritisch genoeg zijn en een goed beeld hebben van hun sterke en zwakke punten. Rekruteerders denken daar met telkens 5 procent duidelijk helemaal anders over. Het omgaan met conflicten wordt in 9 procent van de gevallen als voldoende beschouwd, terwijl bij de jongeren zelf 44 procent denkt daar heel sterk in te zijn. Tot slot vindt zowat een derde van de 18 tot 24-jarigen dat ze goed weten wanneer ze moeten spreken en wanneer ze beter zouden zwijgen. Bij de werkgevers bedraagt dit percentage slechts 6 procent.” De kloof tussen wat de jongeren denken en de perceptie van de potentiële werkgevers, is dus enorm.
Er zijn in de studie enkele concrete werkpunten gedefinieerd waar jongeren zeker aan moeten sleutelen. “We hebben werkgevers gevraagd naar de redenen waarom ze bepaalde jongeren zeker niet zouden aanwerven”, aldus de VFU-directeur. “Bijna de helft van alle ondervraagden zegt dat het de jeugd ontbreekt aan de juiste attitude of houding. Andere afknappers zijn de gebrekkige flexibiliteit (39%), mondelinge communicatie (38%), onprofessionele voorstelling (33%) en te laat komen (30%). Allemaal kenmerken die dus dringend moeten bijgeschaafd worden, willen de jongeren een eerlijke kans op een job verdienen.”
Het VFU wil alvast niet bij de pakken blijven zitten, en werkt momenteel aan enkele tools die de jongeren beter moeten voorbereiden op hun eerste sollicitatie en werkervaring. “Het gaat onder meer om 5 ‘fact sheets’ waar op een overzichtelijke manier de resultaten van de onderzoeken en enkele ‘best practices’ van goede oplossingen zijn opgenomen”, legt Vandenameele uit. “Het belangrijkste is echter een mobiele website, waar we op een hele leuke en toegankelijke manier de jongeren gaan trainen en coachen om de juiste attitudes bij te schaven. Ze kunnen (vanaf maart 2017) deelnemen aan een kwis, krijgen filmpjes te zien, kunnen feedback krijgen van een coach, enzovoort.”
Het Limburgse uitzendkantoor Flexpoint heeft alvast veel interesse voor de applicatie. “We stellen zelf zo’n 3.000 jongeren tewerk bij onze klanten”, aldus algemeen directeur Joël Stockmans. “Zij, maar ook wij, hebben er alle belang bij dat ze zich in de beste omstandigheden en met juiste verwachtingspatroon bij de bedrijven aanbieden. Wij gaan dus zeker met deze tool aan de slag.”
“Anderzijds willen we ook de bedrijven een beeld schetsen van de ‘jeugd van tegenwoordig’. Ook langs hun zijde moet het verwachtingspatroon realistisch zijn. Jongeren hebben nu eenmaal andere vaardigheden, interesses en zelfs manieren dan vroeger. De vraag stelt zich dan ook of bepaalde ‘moderne’ attitudes, ik denk bijvoorbeeld aan gescheurde jeansbroeken op het werk, het checken van sociale media of de vrijheid om iets later naar werk te komen, echt onoverkomelijk zijn om een jongere niet aan te werven. Het is dus ook belangrijk dat rekruteerders water bij de wijn doen, willen ze hun instroom niet beperken tot het kleine percentage van quasi perfecte werknemers.”
(km) – Foto: (sd)
29 november 2016Er lopen bij bedrijven vaak heel wat sollicitaties per vacature binnen. Broodnodig dus van op te vallen in die hoop cv’s en sollicitatiebrieven!
Een op drie rekruteerders zegt binnen de 90 seconden te weten of ze een sollicitant al dan niet zullen aannemen. De eerste indruk is dus super belangrijk.
Als pas-afgestudeerde ga je op zoek naar je eerste job. Hoe begin je daar aan? Zet als starter jouw sterke punten in de kijker!
Een rekruteerder spendeert 6 tot 10 seconden per cv. Dus moet je ervoor zorgen dat jouw cv eruit springt. Vermijd dus onderstaande clichés.
Een goed cv is beknopt en helder, maar kan een recruiter er dan nog de juiste karaktereigenschappen uithalen?
Bedrijven zijn steeds op zoek naar specifieke competenties, maar vinden die niet altijd. Wie zich deze competenties eigen maakt, vergroot zijn marktwaarde.
De bouwsector stelt jaar na jaar meer vrouwen aan het werk. In welke functies gaan vrouwen het vaakst aan de slag?
Elektrisch rijden zit in de lift. Steeds meer bedrijven kiezen voor de elektrificatie van hun vloot. Toch leven er nog wat vooroordelen. Onterecht, zegt Alexander Buyckx, Strategic Consulting Manager bij Athlon.
Zeg niet marketing- of sales assistent maar meertalige professional. Als verzamelterm voor ondersteunende jobs is de term ‘assistant’ niet meer van deze tijd.