Firmawagen geen must voor ingenieur
Bedrijfscultuur en opleidingskansen, dat vinden ingenieurs het meest van tel bij hun keuze voor een werkgever. Een bedrijfswagen speelt minder mee.
IE-net ondervroeg in totaal 665 ingenieurs die minder dan drie jaar geleden waren afgestudeerd over hun plannen op de arbeidsmarkt. Zowel bio-, burgerlijk- als industrieel ingenieurs werden bevraagd. Vooral de toename van diegenen die verder studeren valt op. “Waardoor er minder afgestudeerde ingenieurs beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt”, aldus Nancy Vercammen van ie-net.
Het aandeel van ingenieurs dat nog even wacht om de arbeidsmarkt te betreden, is significant. “Als je het percentage van de jonge ingenieurs die doctoreren en verder studeren samentelt, gaat het om 30 procent dat hiervoor kiest. Voorheen was dit 1 op 4”, stelt Vercammen.
“Het zijn vooral de bio-ingenieurs die verder studeren en doctoreren. Maar in vergelijking met vorig jaar zien we ook een stijging bij de burgerlijk ingenieurs als het gaat om doctoreren.”
Extra: Hoeveel verdien je als ingenieur?
Naast de langdurige opleidingen zitten ook andere bijkomende opleidingen in de lift. 30 procent van de afgestudeerde ingenieurs geeft aan nog een bijkomende opleiding te hebben gevolgd. Het gaat dan vooral om vaktechnische opleidingen (39 procent), maar ook soft skills opleidingen en workshops (34 procent) staan hoog op de agenda.
Of hoe ook jonge ingenieurs levenslang leren steeds meer lijken te omarmen. “Inzake bijkomende opleidingen gaan we van 25 naar 30 procent van ingenieurs die deze volgden. Dat is een positieve evolutie.”
Afgestudeerd als ingenieur en op zoek naar werk? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Interessant ook om weten is dat ingenieurs voor hun job steeds vaker naar het buitenland trekken. In vergelijking met vorig jaar is er (na corona) een toename van ingenieurs die in het buitenland werkzaam zijn.
Dit blijkt het meest opvallend te zijn voor de burgerlijk ingenieur. 20 procent van hen verblijft regelmatig in het buitenland voor de job. 4 procent zit meer dan de helft van zijn of haar tijd in het buitenland, en een andere 4 procent zit de hele tijd in het buitenland voor het werk.
Daar waar slechts 72 procent van de burgerlijke ingenieurs uitsluitend in België werkt, is dat voor andere ingenieursprofielen vaker het geval. Zo werken 83 procent van de recent afgestudeerde bio-ingenieurs uitsluitend in België, bij industriële ingenieurs ligt dat percentage op 77 procent.
Lees ook: Waar kom je als jonge ingenieur terecht?
(William Visterin)
27 oktober 2022Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bedrijfscultuur en opleidingskansen, dat vinden ingenieurs het meest van tel bij hun keuze voor een werkgever. Een bedrijfswagen speelt minder mee.
De sector van chemie en farma heeft een recordaantal vacatures openstaan. Voor pas afgestudeerden en technisch tso-talent liggen de jobs voor het rapen...
Ingenieurs gaan klassiek aan de slag bij grote bedrijven, klinkt het vaak. Maar om welke sector en functie gaat het dan vooral?
Als werknemer ben je best een eeuwige student, want wie levenslang leert en tijdens z'n carrière opleidingen volgt, heeft heel wat troeven achter de hand.
Er is nog werk aan het levenslang leren. Met 1 op 5 volwassen Belgen die vorig jaar een opleiding volgden, liggen we een flink stuk onder de Europese norm.
Drie op de vier werkgevers willen kandidaten, waarbij het vereiste diploma ontbreekt, toch op gesprek laten komen.
Een afgestudeerde ingenieur die een managementopleiding volgt: het komt vaak voor. “Uiteindelijk komen ingenieurs vaak in leidinggevende functies terecht.”
Corona of niet, jonge ingenieurs liggen nog vrij goed in de (arbeids)markt. Maar hoeveel verdienen ze? En wat motiveert hen?
De functie die een ingenieur na zijn studies gaat uitoefenen, kan flink verschillen... Waar gaan jonge ingenieurs het vaakst aan de slag?