6 tips om jezelf te vernieuwen
Verbeter de wereld en je bedrijf, begin met jezelf. We geven je 6 tips om te kijken of je zelf nog op het goede spoor zit. En dus: om jezelf te vernieuwen.
Haal je geen voldoening (meer) uit je werk, dan is het soms aangewezen de stap te nemen en van werk te veranderen, ook al heb je misschien nog geen nieuwe job in het vooruitzicht. Maar soms kan dat absoluut niet. Je hebt bijvoorbeeld geen financiële reserve, je hebt nog van alles te leren in je job of er zijn een aantal andere zaken in je leven die je eerst op een rijtje wil hebben. Schiet er dan niets over dan op je tanden te bijten op het werk en op dezelfde manier door te gaan? Of bestaat er een manier om je werkleven te verbeteren zonder van job te veranderen?
Jobcrafting (‘baanboetseren’) is een techniek waarbij je je jobinhoud mentaal en fysiek herdefinieert. Je neemt nieuwe taken aan en gooit andere overboord zodat de jobinhoud meer in lijn is met jouw waarden, sterkten en interesses. Zo identificeer je je meer met je werk en krijgt je werk meer betekenis.
De term is ontstaan naar aanleiding van onderzoek van Amy Wrzesniewski en haar collega’s van Yale en is enthousiast onthaald door bedrijven als Google.
En het goede nieuws: iedereen kan het!
Via het proactieve jobcrafting verrijk je je werk en dien je je doelen. Zo kan je de aansluiting werk-persoon en werk-privé passender te maken, meer plezier krijgen in je werk en je welzijn verbeteren.
Onderzoek toont aan dat jobcrafting - binnen het kader van het beleid en de planning van de organisatie - kan leiden tot meer tevredenheid en betrokkenheid bij het werk, meer creativiteit, hogere motivatie en meer effectiviteit.
In het werkboek ‘The Job Crafting™ Exercise’ leer je je job te zien als een flexibele set bouwstenen eerder dan een vaste lijst van taken. Hierdoor krijg je zicht op creatieve manieren om je job te herdefiniëren.
Je start met een schets van de huidige situatie waarbij je je job indeelt in blokken van taken en je deze vervolgens groepeert volgens hoeveel tijd en energie je eraan besteedt.
Dan ontwerp je een schets van een meer ideale maar nog steeds realistische versie van je job. Dit is de visie waar je naartoe wil werken. Om deze op te stellen, herneem je je set takenblokken van de huidige situatie en stem je die beter af op je waarden, sterkten en passies.
Dit eenvoudig proces kan erg verhelderend zijn voor werknemers. En het is eenvoudiger en goedkoper dan het zoeken naar een nieuwe jobopportuniteit!
Het is natuurlijk niet realistisch om te denken dat je alles kan veranderen. Maar onderzoek toont aan dat zelfs een paar kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken.
(mr)
31 maart 2016Verbeter de wereld en je bedrijf, begin met jezelf. We geven je 6 tips om te kijken of je zelf nog op het goede spoor zit. En dus: om jezelf te vernieuwen.
Steeds meer bedrijven doen extra inspanningen om young graduates aan te trekken en ze via speciale programma’s verder op te leiden. Zo ook UNILIN.
Om succesvol te zijn op het werk, is het belangrijk om te bepalen wat je wil bereiken. Onderschat nooit de kracht van ‘intentie’.
Coachen in de natuur. Het klinkt als de zoveelste rage. Dat is het net niet, benadrukt wandelcoach Hilde Backus.
Doe de test in je vriendenkring: vaak kan je aan de professionele kleding van je vrienden meteen zien voor welk bedrijf ze werken. Kleding bepaalt immers mee het imago van een bedrijf en geeft expliciet vorm aan de identiteit ervan.
Enkel solliciteren voor openstaande vacatures is geen goed idee. Slimmer is je eigen kansen en je eigen job te creëren. Hoe? 5 tips!
The times they are a-changing en ook de manier waarop bedrijven op zoek gaan naar personeel is niet altijd meer zoals vroeger. Dit zijn de trends.
“Wat is jouw klein gelukje?” Het lijkt een ongebruikelijke vraag tijdens een selectiegesprek. Maar bij HR-matchingspecialist Big C komt het aan bod.
Hoe werk je zo efficiënt mogelijk je taken af, zonder in te boeten op kwaliteit? Dat leggen we hier haarfijn aan je uit.