Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1070

Volgende
Volgend artikel:

Jezelf zijn op het werk: waarom en hoe?

Jezelf zijn op het werk: waarom en hoe?

Jezelf zijn op het werk
Je ziet het nog te vaak: mensen die het gevoel hebben dat ze op het werk een soort masker moeten opzetten of een andere rol spelen. Dat ligt deels aan de werkomgeving, maar zelf heb je het zeker ook een stuk in handen. Waarom is het nu net zo belangrijk om je volledige zelf te zijn in de professionele omgeving waarin je dagelijks vertoeft? We zoeken het uit en trakteren op enkele tips om dat proces makkelijker te maken.

Elke persoon heeft eigen talenten, gevoeligheden, angsten, doelen en dromen. Dat maakt je uniek. Jezelf zijn betekent daarbij voor iedereen iets anders. Maar het belang ervan is duidelijk, want uit onderzoek blijkt dat mensen die authentieker kunnen zijn – dat betekent dat ze zich kunnen uiten volgens hun eigen waarden en normen – een stuk creatiever en productiever werken en makkelijker contact leggen met hun collega’s.

Niet onlogisch natuurlijk. Wie de vrijheid voelt om zichzelf te zijn, loopt er vaak goedgezinder bij dan iemand die het gevoel heeft zichzelf te moeten verbergen.

Lees ook: Word je bewust van jezelf en vind de job die écht bij je past

Jezelf zijn is waardevol

Een van de redenen waarom het een goed idee is om je authentieke zelf te zijn op het werk? Omdat het enorm zwaar is om je voor te doen als iemand anders. Een hele dag ‘doen alsof’ is nefast voor je energielevels en zin om te gaan werken.

Jezelf zijn helpt je daarbij ook om een band op te bouwen met je collega’s. Je zal er veel natuurlijker door overkomen, waardoor anderen je sneller hun vertrouwen schenken. En dat is dan weer de basis om als team goed werk af te leveren.

Het belang van het topic is dus duidelijk, maar hoe kan je nu in hemelsnaam ‘meer’ jezelf zijn op het werk? We lijsten vier goede methoden op om een vliegende start te maken.

CHECK: Hoe jij met je personal brand het verschil kan maken

1. Ken je sterke punten en gevoeligheden

Wie volledig zichzelf wil zijn op het werk, moet zichzelf natuurlijk ook wel kennen. En dat is voor veel mensen een struikelblok. Schrijf daarom je sterke kenmerken eens op. Maar laat ook je valkuilen en gevoeligheden aan bod komen.

Door actief over dit thema na te denken, en jezelf daarbij te leren kennen, zal je ook beter jezelf kunnen zijn op het werk en makkelijker kunnen bepalen wat je echt belangrijk vindt. Een beslissing die jou op termijn ook een stuk gelukkiger maakt.

2. Luister oprecht naar collega’s

Authentiek zijn werkt in twee richtingen. Als jij tijd en ruimte vrijmaakt om oprecht naar anderen te luisteren, dan zullen collega’s dat hoogstwaarschijnlijk ook bij jou doen. En dat maakt het pad vrij om volledig jezelf te zijn.

Het heeft geen zin om je ware gelaat te laten zien aan mensen die maar met een half oor luisteren naar wat je te vertellen hebt. Maar dat begint dus bij zélf aandacht besteden aan je naaste collega’s. Het is geven en nemen!

Extra: Leer luisteren in 5 simpele stappen

3. Begin klein en bouw op

Je hoeft heus je dagboek niet naast de koffiemachine te leggen om jezelf volledig bloot te geven. Begin klein en laat terloops wat details over jezelf vallen. Je hoeft daarbij echt geen open boek te zijn om authentiek over te komen.

Vertel tijdens de middagpauze eens over je familie, zet foto’s van je kinderen op je bureau of laat vallen hoe belangrijk je een bepaald thema vindt. Bedachtzame collega’s zullen je inspanning oppikken en je de kans geven om meer open te zijn.

4. Bewaak je grenzen (en die van een ander)

Wat is de definitie van jezelf zijn? Het probleem is dat het voor iedereen iets anders betekent. En omdat de werkvloer een druk kruispunt van veel verschillende soorten karakters is, is het op het vlak van authenticiteit dus heel belangrijk om je grenzen te bewaken.

Maak voor jezelf bijvoorbeeld de regel dat je persoonlijke dingen enkel deelt met je directe collega’s en niet met je leidinggevende die je een keer per maand ziet. Plaats jezelf ook in de schoenen van een ander: wil die ene collega wel horen welke zatte avonturen je hebt meegemaakt in het weekend? Bewaak dus je eigen grenzen én wees bedachtzaam naar anderen toe.

Ontdek: 4 manieren om duidelijk je grenzen te stellen op het werk

(ZINNIG) – Bron: Blog Jostle / Indeed / HBR

2 december 2024
Anderen bekeken ook