Hoe jij met je personal brand het verschil kan maken
Een personal brand is belangrijker dan ooit, ook in de zoektocht naar een nieuwe job. Daarom deze tips!
Elke persoon heeft eigen talenten, gevoeligheden, angsten, doelen en dromen. Dat maakt je uniek. Jezelf zijn betekent daarbij voor iedereen iets anders. Maar het belang ervan is duidelijk, want uit onderzoek blijkt dat mensen die authentieker kunnen zijn – dat betekent dat ze zich kunnen uiten volgens hun eigen waarden en normen – een stuk creatiever en productiever werken en makkelijker contact leggen met hun collega’s.
Niet onlogisch natuurlijk. Wie de vrijheid voelt om zichzelf te zijn, loopt er vaak goedgezinder bij dan iemand die het gevoel heeft zichzelf te moeten verbergen.
Lees ook: Word je bewust van jezelf en vind de job die écht bij je past
Een van de redenen waarom het een goed idee is om je authentieke zelf te zijn op het werk? Omdat het enorm zwaar is om je voor te doen als iemand anders. Een hele dag ‘doen alsof’ is nefast voor je energielevels en zin om te gaan werken.
Jezelf zijn helpt je daarbij ook om een band op te bouwen met je collega’s. Je zal er veel natuurlijker door overkomen, waardoor anderen je sneller hun vertrouwen schenken. En dat is dan weer de basis om als team goed werk af te leveren.
Het belang van het topic is dus duidelijk, maar hoe kan je nu in hemelsnaam ‘meer’ jezelf zijn op het werk? We lijsten vier goede methoden op om een vliegende start te maken.
CHECK: Hoe jij met je personal brand het verschil kan maken
Wie volledig zichzelf wil zijn op het werk, moet zichzelf natuurlijk ook wel kennen. En dat is voor veel mensen een struikelblok. Schrijf daarom je sterke kenmerken eens op. Maar laat ook je valkuilen en gevoeligheden aan bod komen.
Door actief over dit thema na te denken, en jezelf daarbij te leren kennen, zal je ook beter jezelf kunnen zijn op het werk en makkelijker kunnen bepalen wat je echt belangrijk vindt. Een beslissing die jou op termijn ook een stuk gelukkiger maakt.
Authentiek zijn werkt in twee richtingen. Als jij tijd en ruimte vrijmaakt om oprecht naar anderen te luisteren, dan zullen collega’s dat hoogstwaarschijnlijk ook bij jou doen. En dat maakt het pad vrij om volledig jezelf te zijn.
Het heeft geen zin om je ware gelaat te laten zien aan mensen die maar met een half oor luisteren naar wat je te vertellen hebt. Maar dat begint dus bij zélf aandacht besteden aan je naaste collega’s. Het is geven en nemen!
Extra: Leer luisteren in 5 simpele stappen
Je hoeft heus je dagboek niet naast de koffiemachine te leggen om jezelf volledig bloot te geven. Begin klein en laat terloops wat details over jezelf vallen. Je hoeft daarbij echt geen open boek te zijn om authentiek over te komen.
Vertel tijdens de middagpauze eens over je familie, zet foto’s van je kinderen op je bureau of laat vallen hoe belangrijk je een bepaald thema vindt. Bedachtzame collega’s zullen je inspanning oppikken en je de kans geven om meer open te zijn.
Wat is de definitie van jezelf zijn? Het probleem is dat het voor iedereen iets anders betekent. En omdat de werkvloer een druk kruispunt van veel verschillende soorten karakters is, is het op het vlak van authenticiteit dus heel belangrijk om je grenzen te bewaken.
Maak voor jezelf bijvoorbeeld de regel dat je persoonlijke dingen enkel deelt met je directe collega’s en niet met je leidinggevende die je een keer per maand ziet. Plaats jezelf ook in de schoenen van een ander: wil die ene collega wel horen welke zatte avonturen je hebt meegemaakt in het weekend? Bewaak dus je eigen grenzen én wees bedachtzaam naar anderen toe.
Ontdek: 4 manieren om duidelijk je grenzen te stellen op het werk
(ZINNIG) – Bron: Blog Jostle / Indeed / HBR
2 december 2024Een personal brand is belangrijker dan ooit, ook in de zoektocht naar een nieuwe job. Daarom deze tips!
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Steeds meer bedrijven leggen een focus op werkgeluk. En dat is maar goed ook. Maar hoe zet je als bedrijf optimaal in op werkgeluk?
Je job mag jou dan wel grenzeloos veel arbeidsvreugde en zelfontplooiing opleveren, toch is het belangrijk dat je op tijd en stond je grenzen aangeeft...
Diversiteit op het werk is een meerwaarde. Maar het kan ook uitdagend zijn om om te gaan met cultuurverschillen onder collega’s. Lees je in met deze tips!
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Niets zo leuk op het werk als weten dat je baas je vertrouwt. Maar hoe kom je terecht in dat heerlijke stadium? Wij hebben 4 tips...
Werknemer, medewerker… heel wat mensen gaan ervan uit dat beide termen exact hetzelfde betekenen. Toch is dat niet zo, want er is wel degelijk een verschil.
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.