Jens Mortier: “Een ‘big moneymaker’ zal ik nooit worden”

‘Ik ben tot mijn 27ste zoekende geweest. Ik kreeg de tip dat ze bij een reclamebureau nog iemand zochten. Na 12 stielen en 13 ongelukken had ik eindelijk het gevoel: dit kan ik.’ Reclamemaker Jens Mortier vertelt …
#

‘Copywriter was echt iets voor mij. Omdat ik van thuis uit een liefde voor taal had meegekregen, kon ik er me geweldig in uitleven. Ik had ook het geluk dat ik bij Duval Guillaume bij een bureau met creatieve ambitie terechtkwam. Ik ben de mensen dankbaar die me daar onder de vleugels hebben genomen. Voor het eerst in mijn leven begon ik hard te werken, en mét plezier.’

Nooit tevreden

‘Ik vormde een team met art director Philippe De Ceuster. Onze eerste grote bekommernis was: goed werk afleveren. We wilden de reclame heruitvinden. Toen was het gros van de reclame clichématig en irritant, met weinig respect voor de consument. Dat is, helaas, nu nog soms het geval. De attitude om het anders te doen, zit er bij ons ingebakken. We zoeken altijd naar frisse invalshoeken. Op systeempjes leunen, zou te fel wegen op de originaliteit.’

‘Om het landschap te kunnen veranderen, begonnen we uiteindelijk een eigen bureau. Een geheim is er niet. Tenzij: keihard werken. Reclamejongens zitten niet drie weken op een exotisch eiland na te denken over één zin. De mentaliteit bij al onze medewerkers is: alles kan beter. Alle details, zoals het ritme van een spotje, moeten juist zitten. Dat idee dat je nooit tevreden mag zijn, heb ik van mijn vader. Die zit ook tot de laatste seconde voor hij het podium op moet nog te schaven aan de teksten van zijn Humo’s Pop Poll presentatie. Zo maak je het verschil. Daarvoor betalen merken ons ook: ons werk moet er bovenuit steken en resultaten halen.’

Softie

‘Een opleiding tot zaakvoerder heb ik niet gevolgd. Managementboeken? Niet gelezen. Het is niet voor niets dat ik Mortierbrigade samen met drie andere vennoten leid. In mijn eentje zou ik er me nooit aan gewaagd hebben. Ik mag dan wel de grootste mond hebben, als people manager ben ik eigenlijk een softie. Het is een bewuste strategie om niet te groot te worden. Ik heb bij Duval Guillaume gezien hoe het is om té hard te gaan. Het bureau werd slachtoffer van zijn eigen structuur. Nee, laat ons maar klein en onafhankelijk blijven.’

‘Té strakke deadlines zijn vaak een obstakel. Reclame is geen exacte wetenschap. Je kan niet op commando, in één twee drie, een campagne bedenken. Om die reden stellen wij met onze klanten een plan voor een heel jaar samen. We wachten niet op de aankondiging van iets nieuws om het denkwerk te starten. Hoe dieper we in het hart van een bedrijf kunnen kijken, hoe beter. We willen niet enkel communiceren, maar ook mee de business ontwikkelen. We zijn vrij selectief in het soort klanten dat we aantrekken. ‘Big moneymakers’ zullen we nooit worden, maar je hoort ons niet klagen.’

(pvd) - Foto: Ivan Put

1 augustus 2011
Anderen bekeken ook