Geen plaats voor introverte werknemers?
Er is te weinig aandacht voor introverte werknemers en dat is niet alleen negatief voor het welzijn van de werknemers, maar ook voor de economie.
Een simpele regel: praat niet de hele tijd over jezelf, maar stel ook vragen aan de ander.
Je moet natuurlijk ook toegankelijk zijn voor een gesprek, en dat wordt grotendeels bepaald door je lichaamstaal. Recht je schouders, hou je armen naast je en maak oogcontact. Wat je zeker niet mag doen: je armen kruisen. Dat geeft meteen de indruk dat je geen zin hebt om te praten.
Gemompel staat synoniem voor ongeïnteresseerd. Praat dus niet te snel, maar ook niet te traag. Om een gesprek te kunnen voeren, moet je elkaar wel goed verstaan. Let ook op hoe luid je spreekt. Niet iedereen moet horen wat je te zeggen hebt, maar te zacht praten kan anderen al snel het gevoel geven dat je roddelt. De juiste balans vinden, daar draait het om.
Niets zo vervelend als met iemand praten die niet echt luistert. Daarom: maak oogcontact, knik af en toe bevestigend en stel vragen. Zo geef je mensen het gevoel dat je écht luistert.
En zet af en toe je koptelefoon even af…
Niet gemakkelijk … maar door af en toe uit je comfortzone te stappen, krijgt je zelfvertrouwen een boost en overwin je je angsten. Ga naar een afterwork drink, ook al ken je niemand. Of stel voor om een presentatie te geven, ook al praat je niet graag voor een publiek.
Iedereen heeft een eigen mening, en die mag je uiteraard delen met anderen. Maar dring niets op en dram zeker niet door. Assertief zijn is een absolute plus, maar zorg niet dat het overslaat in agressiviteit.
.… is heel belangrijk! Heb je een belangrijke boodschap? Zeg het dan persoonlijk, en stuur zeker geen e-mail of sms’je. Je kunt via mail geen emoties overbrengen, dus de kans bestaat dat iets in het verkeerde keelgat schiet. En dat is wel het laatste wat je wilt.
Je mag denken dat jij het beter weet, maar soms moet je ook gewoon de mening van anderen kunnen volgen. Al is het maar om de goede vrede te bewaren.
Een positieve houding is noodzakelijk! Zeker op het werk, want niemand is graag in de buurt van een pessimist. Dus stop met medelijden te hebben met jezelf, en focus je op de positieve kanten van je job.
Niemand is perfect, iedereen maakt fouten. Voel je dus niet meteen aangevallen, maar leer uit wat andere mensen je zeggen. Alleen zo blijf je groeien, als werknemer maar ook als mens.
Als je respect toont, verdien je het zelf ook. En goede manieren kosten je helemaal niets, ze kunnen je alleen maar mooie dingen opleveren.
Als je jezelf anders voordoet dan je werkelijk bent, val je vroeg of laat door de mand. Al moet je af en toe wel eens een toegeving doen, natuurlijk.
Echt! Laat anderen uitpraten voor je conclusies trekt. Zo vermijd je misverstanden en conflicten.
Focus je op de mensen rondom je, en het werk dat je moet doen. Zet je telefoon op stil, sluit je mailbox even af en focus op wat echt belangrijk is.
Durf jezelf eens te verplaatsen in de schoenen van een ander. Mensen waarderen het als je moeite doet om hen te begrijpen, en je leert zelf ook op een heel andere manier denken.
Maar ook niet te sterk, want dan kun je arrogant overkomen. Als je zelfvertrouwen uitstraalt, dan zijn mensen sneller geneigd om naar je toe te komen. Ben je stil en timide? Dan voelen gesprekken al snel ongemakkelijk aan, en dat wil je liever niet.
Zo cliché, maar als je een meester bent in small talken dan weet je als geen ander hoe je een gesprek met een totale vreemde moet aanknopen.
(dt/em) - Bron: CareerAddict
29 juli 2019Er is te weinig aandacht voor introverte werknemers en dat is niet alleen negatief voor het welzijn van de werknemers, maar ook voor de economie.
Niets zo demotiverend als een werkplek waar een ontzettend slechte sfeer in de lucht hangt. Aan de hand van deze tips maak je komaf met al die negativiteit!
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.
Gewapend met deze 48 originele vragen baan je je een weg uit de banaliteit richting een boeiend gesprek!
Hoe graag je je collega’s ook ziet, soms denken ze niet na over hoe bepaalde gewoontes of handelingen bij jou en andere collega’s overkomen.
Het geheim van een goed gesprek? Luisteren. Maar naast goed kunnen luisteren bestaan er nog enkele andere nuttige regels voor een vlotte conversatie.
Niks zo vervelend als op een netwerkevent aanwezig zijn en stilzwijgend rond je heen kijken omdat je niemand kent. Daarom deze 10 vragen en openingszinnen!
Ben jij een introvert persoon? Speel je het spel volgens de regels … of net niet? Coach Analine Gorissen geeft je enkele kostbare tips ...
Small talk met je collega's? Het heeft meer voor- dan nadelen. Lees er meer over.