Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Je ochtendhumeur kost de baas geld

Yep, niet alleen jij, maar ook je baas heeft last van jouw ochtendhumeur. Mensen die slechtgeluimd aan de werkdag beginnen, doen hun job minder goed, en dat ochtendhumeur … dat duurt meestal een hele dag.
#

De ochtend is cruciaal. Hoe je je dan voelt, is bepalend voor je humeur de rest van de dag. “Mensen met een ochtendhumeur glijden dikwijls af in een negatieve spiraal. In de loop van de dag wordt hun stemming meestal alleen maar slechter”, vertelt Steffanie Wilk, professor management en hr aan de Ohio State University. “Goedgeluimde mensen daarentegen worden alleen maar beter gezind. Ook hun inschatting van de klanten verbetert doorheen de dag.”

Wilk onderzocht samen met haar collega Nancy Rothbard van de University of Pennsylvania drie weken lang de prestaties van 29 callcenter medewerkers van een grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappij.

Slechter werk

De belangrijkste conclusie: het humeur van de werknemers heeft invloed op hoeveel werk ze doen en de kwaliteit die ze afleveren. Een goed humeur speel je niet snel kwijt doorheen de dag, zo bleek. Bedrijven hebben er dus alle belang bij om hun werknemers met een positief gevoel aan de dag te laten beginnen. Niet beginnen zeuren op wie een minuutje te laat komt dus, of ’s morgens geen zware meetings inplannen, is de boodschap.

Werknemers met een goed humeur leverden beter werk af. Bij de customer service medewerkers betekende een meer dan normale positieve stemming een grotere vlotheid aan de telefoon. Zij gebruikten minder pauzes, minder “euh’s” en mompelden minder.

Roze bril

Het omgekeerde geldt ook. Werknemers met een meer dan normale negatieve stemming werkten minder. De callcenter medewerkers namen minder telefoons aan en pauzeerden meer. “Nochtans wisten de werknemers dat ze meededen aan een onderzoek. Zelfs dan konden ze hun slecht humeur dus niet verstoppen”, aldus Wilk.

Het is duidelijk: bedrijven hebben er baat bij dat hun personeel met een goed humeur aan de dag begint. Uitdelen dus, die roze brillen.

(mr) – Bron: Sciencedaily.com

22 april 2011

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook