Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 579

Volgende
Volgend artikel:

“Mensen helpen, dat blijft het mooiste aan de job”

Je eigen zaak starten zonder je job al op te geven: 5 tips

Zin om je eigen zaak op te starten, maar niet genoeg geld opzij staan om te stoppen met werken? Dat hoeft ook niet. Hier vind je 5 tips om een job te combineren met je eigen zaak!
#

In een ideale wereld heb je minstens een jaarloon opzij staan en kan je stoppen met werken om je volledig te concentreren op je eigen zaak. Realistisch gezien is dat amper haalbaar. Veel aspirant-ondernemers hebben leningen af te betalen, een gezin om voor te zorgen en geen ongelimiteerde fondsen om geld uit te emmeren.

Hoe je toch kan ondernemen zonder je job op te zeggen? Door rekening te houden met enkele tips. Een fulltime job houden is uiteraard geen evidentie en zal soms voor hindernissen zorgen. Na verloop van tijd en indien mogelijk is het beter om alternatieve jobs te overwegen, te freelancen of naar een parttime job over te schakelen en onnodige hobby’s op te geven, zodat je je volledig kan focussen op je onderneming. Toch is het niet noodzakelijk.

Enkele tips om toch te blijven werken, terwijl je je onderneming op poten zet ...

1. Evalueer je job in het juiste kader

Zie je job als een zegen of een vloek? Vergewis je ervan dat je job je niet blokkeert. Het moet een middel zijn om je overeind te houden. Het is misschien niet je droomjob, maar daarom wil je je eigen project opstarten, niet?

Stelt je job je in staat om én een loonbriefje op te strijken én ondertussen je dromen na te jagen (zij het buiten je werkuren), dan heb je geluk. Je huidige job zorgt ervoor dat je maandelijks kapitaal op je rekening krijgt gestort, waardoor je weer in jezelf en je eigen project kan investeren zonder honger te lijden. Investeerders willen ondernemers eerst in zichzelf zien investeren alvorens ze zelf financieel willen bijschieten, een loonbriefje of spaargeld (of beiden) helpen daar bij.

2. Plan je dagen zorgvuldig

Je kan 36 uur aan een stuk werken en zo al je werk verzetten, maar dat raden we niet aan. Hoewel het indrukwekkend is, is het allesbehalve gezond en dus niet de beste manier om je tijd en je gezondheid te managen. Er zijn dan ook maar weinig succesvolle ondernemingen op die strategie gebouwd. Integendeel, het zijn de kleine dagdagelijkse dingetjes die je doet, die uiteindelijk de som van succes zullen vormen.

Plan daarom je taken goed in. Stop met chaotische en vaak onbenullige bezigheidjes, schrap afleidingen en geef je job en je onderneming de gefocuste aandacht die het verdient (en nodig heeft).

3. Maximaliseer je tijd

Je hebt evenveel tijd in je dag als elke andere succesvolle ondernemer. Mark Zuckerberg (Facebook), Sophia Amoruso (Nasty Gal) en Arianna Huffington (Huffington Post) zijn allemaal onderworpen aan dezelfde 24-uurregeling als jij. Weet je op voorhand dat je job 40 uur per week inneemt? Plan deze dan in en zoek uit hoe je de resterende uren maximaal kan benutten, zonder aan slaap in te boeten.

Slaap is nog steeds een prioriteit. Heb je daar een tekort aan dan functioneer je minder goed en verlies je alsnog productiviteit en dus kostbare tijd. Daar wint niemand bij. Plan ook tijd om te bewegen in: een half uurtje met de hond gaan wandelen, een rondje joggen of eventjes naar de fitness.

Je zou nog steeds ongeveer 72 uur per week moeten overhouden om vrij in te vullen. Spendeer deze goed! Beheer je kostbare tijd, in plaats van om meer uren in een dag te wensen.

4. Bekijk je job als motivatie of veiligheidsnet

Vind extra energie om je project te doen slagen. Ben je bang om je idee bij een investeerder te gaan voorstellen? Bedenk dan dat je nog steeds je job en een inkomen hebt als ze je afwijzen. Je zal minder nerveus zijn om je presentatie te geven en de klap zal ook minder hard aankomen.

Vind je je pendeltraject tijdverspilling? Gebruik het om nuttige telefoontjes te plegen (handsfree in de auto), neem documenten of hulpboeken door in de trein of zet je hoofdtelefoon op en luister naar een inspirerende TEDTalk op de bus.

5. Uitbesteden, uitbesteden, uitbesteden

Jij weet best wat je tijd waard is (zoniet, bereken het!). Kan je iemand inhuren om iets sneller, beter, of gewoon efficiënter uit te voeren, en kan je dat doen zonder verlies te draaien? Doen! Misschien maak je er uiteindelijk zelfs winst mee. Reken alles zo goed mogelijk uit.

Ondernemers weten hoe ze het beste uit elke situatie kunnen halen en onderzoeken alle mogelijke hulpmiddelen. Een vaardigheid die een wereld van verschil maakt. Zoek vandaag nog uit wat je kan doen om je tijd morgen te maximaliseren. Verlies het dood gewicht dat je meezeult door alles zelf te doen en delegeer waar mogelijk. Zo kan je je startup-droom najagen, zonder de veiligheid van je job te verliezen.

(sjv) – Bron : Entrepreneur.com 

31 juli 2015
Anderen bekeken ook