Opgelet! Hoe open ben jij op Facebook?
Volgens sommigen gaat de informatie die we op Facebook delen binnen een paar jaar een grote rol spelen in beslissingen van bedrijven over wie ze aanwerven.
Bij het Facebooken denken we vooral aan plezier, en terecht natuurlijk. Maar voor wie niet oplet, kan Facebook - of andere social media - serieuze negatieve gevolgen hebben: posts op social media kunnen immers aanleiding geven tot ontslag.
"Tot op heden is er in België geen specifieke wetgeving rond gebruik of misbruik van sociale media", vertelt Marga Caproni, advocaat bij Loyens & Loeff. "Wel is er al rechtspraak in dit verband die aanvaardt dat Facebookberichten gebruikt kunnen worden om een ontslag om dringende reden te staven, ondanks het recht op privacy van de werknemer."
Je kan op twee manieren ontslagen worden voor een Facebook-post:
“Wanneer het profiel van een werknemer publiekelijk toegankelijk is of hij bevriend is met een aantal collega’s van het bedrijf, dan wordt zijn profiel beschouwd als voldoende publiek en is de informatie beschikbaar op dit profiel in principe bruikbaar bewijsmateriaal. Zo heeft de rechtspraak reeds geoordeeld dat de Facebookinstelling die informatie enkel beschikbaar stelt voor “vrienden van mijn vrienden” geen garantie biedt op privacy voor de werknemer. Ook als de werkgever zelf geen toegang heeft tot het bewuste profiel, staat de rechtspraak veelal toe dat de informatie gebruikt wordt door de werkgever, voor zover de informatie rechtmatig verkregen werd natuurlijk”, vertelt Marga Caproni, advocaat bij Loyens & Loeff.
Uiteraard moeten de termijnen en vormvoorwaarden voor een ontslag om dringende reden altijd nageleefd worden.
“In principe is het niet vereist dat de dringende reden voor het ontslag verband houdt met de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Feiten uit het privéleven kunnen evenzeer een grond tot ontslag om dringende reden zijn, voor zover zij uiteraard de verdere professionele samenwerking definitief en onmiddellijk onmogelijk maken. Een extreem voorbeeld is druggebruik of seksuele uitspattingen”, aldus Marga Caproni, advocaat bij Loyens & Loeff.
Maar evengoed zou een Facebook-post van dronkenschap naast de werkvloer, dat leidt tot afwezigheid op het werk, een reden kunnen zijn tot ontslag om dringende reden. Druggebruik buiten de werkuren dat zichtbaar wordt op de social media kan een dringende reden vormen, omdat dit dan openlijk gebeurt en publiek wordt.
Ook de functie van de werknemer zal meespelen om tot een dringende reden te besluiten. Een functie als CFO bijvoorbeeld, met een zekere hiërarchie of een vertrouwensfunctie, is dus een verzwarende omstandigheid in dit verband. Stel: net als duizenden andere festivalgangers kwam Jacques, de CFO van het bedrijf No Comment, enthousiast terug van een zomerfestival. Maandag na de bewuste driedaagse verschijnt er echter een foto op Facebook waarop in de achtergrond te zien is hoe Jacques in een modderbad een verdacht lijntje snuift.
Een ander voorbeeld: een werknemer is arbeidsongeschikt, maar op de Facebook-pagina van een lokaal café verschijnt een foto waarop te zien is dat hij of zij klanten bedient en dus aan het bijverdienen is.
Belangrijk om te onthouden: het gaat niet enkel over wat je zelf post op Facebook of andere social media, maar evengoed om foto’s die andere online zetten waarin ze je taggen, ook deze kunnen aanleiding geven tot ontslag.
(mr)
15 september 2015Volgens sommigen gaat de informatie die we op Facebook delen binnen een paar jaar een grote rol spelen in beslissingen van bedrijven over wie ze aanwerven.
Premier Yves Leterme slaat de bal af en toe serieus mis op Twitter. Maar hij is niet de enige! Deze 6 werden zelfs ontslagen na hun misstappen ...
Meer dan negen op de tien rekruteerders screenen kandidaten via sociale netwerksites. Dit blijkt uit onderzoek van een onlinereputatiemanagementbedrijf
Probeert die vervelende collega of rotbaas je nog maar eens toe te voegen op Facebook? Met deze tips hoef je hem toch geen ‘friend’ te maken. Wat doe je als je geen vriendjes wilt worden?
440.000 werknemers van één bedrijf doen samenwerken via de principes van sociale media. Kan dat? Ja, IBM doet het via zelf ontwikkelde tools.
Wie vandaag geen Facebook-profiel heeft, maakt zich zo verdacht bij anderen en kan zelfs als mogelijke misdadiger worden beschouwd. Zo blijkt ...
Social media zijn een krachtige tool om jouw imago en dat van jouw werkgever een boost te geven. Maar wat kan je precies posten, en wat beter niet?
‘En, vertel eens iets over jezelf.’ Het is de simpelste vraag ooit, en toch is de kans groot dat je niet meteen een antwoord klaar hebt.
Hoe bouw je meer veerkracht op, zodat je uitdagingen kunt aanpakken zonder negatieve weerslag? Het antwoord vind je wellicht in deze tips.