‘IT’ers zijn zich niet altijd bewust van wat ze kunnen’

"Onze IT-experten werken soms meerdere dagen per week bij een klant. Daarom investeren we in hun betrokkenheid bij Cheops." (Anke Crauwels, hr-manager Cheops)
IT-dienstleverancier Cheops groeide de voorbije vijf jaar van 45 naar 110 werknemers. Veel werk dus voor hr-manager Anke Crauwels, die daar graag en veel in investeert. “Voor een kennismaking met een kandidaat trek ik al snel anderhalf uur uit.”
anke crauwels
"Onze IT-experten werken soms meerdere dagen per week bij een klant. Daarom investeren we in hun betrokkenheid bij Cheops." (Anke Crauwels, hr-manager Cheops)

Een IT’er moet zijn vak onder de knie hebben. Dat is duidelijk. Maar voor Anke Crauwels volstaat dat niet. “Technische bagage is belangrijk, maar dan vooral als basisvereiste. Wie ons team wil vervoegen, moet ook over de nodige sociale vaardigheden beschikken”, zegt de hr-manager van Cheops.

Sociale skills

Goed kunnen communiceren, voortdurend willen bijleren en ‘veranderbaar’ zijn, somt ze op als verwachte sociale skills. “Wij zullen nooit enkel en alleen op basis van technische skills tegen een kandidaat zeggen dat hij ‘matcht’ met dit bedrijf. Bij Cheops gaat het om het realiseren van gemeenschappelijke doelstellingen, om een culturele fit, om gelijklopende ambities”, aldus Anke Crauwels.

De rekruteerders van Cheops gebruiken bij elke sollicitatie de vier bedrijfswaarden als leidraad: resultaat, team, innovatie en vertrouwen. “Als die ‘matchen’, is er een potentiële fit met het bedrijf”, zegt Anke Crauwels.

Maar hoe doe je dat, tijdens een sollicitatiegesprek nagaan of iemand te vertrouwen is of te weten komen of een kandidaat de gewenste betekenis geeft aan een term als ‘resultaatgerichtheid’ of ‘teamspirit’? “Een rekruteerder heeft daar interviewtechnieken voor. We vragen naar voorbeelden, maar ook naar prestaties waar kandidaten fier op zijn en waarom, naar hun bijdrage in dat verhaal, welke hindernissen ze overwonnen hebben, welke oplossingen ze aangebracht hebben, …”

Bescheiden

Dat niet elke sollicitant even vlot met die vragen overweg kan, weet Anke Crauwels ook. “Maar we coachen kandidaten ook tijdens het gesprek. Bij IT-professionals valt het me trouwens op dat ze vaak veel te bescheiden zijn over wat ze kunnen. Ze zijn zich niet altijd even bewust van hun kwaliteiten, en dan heb ik het vooral over hun sociale vaardigheden.”

Die aanpak rendeert voor Cheops, maar kost ook veel tijd. “We investeren daar heel bewust in. Voor een eerste kennismaking met een kandidaat trek ik al snel anderhalf uur uit. Het is enorm belangrijk dat je iemand zo goed mogelijk leert kennen en dat je een beeld krijgt van de motivatie en ambitie van een kandidaat.”

Cheops besteedt tijdens die eerste kennismaking ook veel tijd aan het voorstellen van het eigen bedrijf. “We vertellen het hele verhaal, zodat kandidaten zich kunnen situeren in de organisatie”, legt Anke Crauwels uit.

Bij de werknemers van Cheops valt die manier van werken blijkbaar in de smaak. Dat blijkt toch uit het employee referral-programma, dat eigen medewerkers stimuleert om vrienden, kennissen en studiegenoten aan te moedigen om te solliciteren bij de IT-dienstverlener. Twee jaar geleden vond de helft van de kandidaten de weg naar Cheops via dat programma.

Tevredenheid

Van de 110 mensen die bij Cheops werken, is 85 procent buitenshuis aan de slag, bij klanten. De band met het bedrijf behouden is dan ook één van de uitdagingen voor de hr-manager. “Onze IT-experten werken soms meerdere dagen per week bij een klant. Daarom investeren we sterk in hun betrokkenheid bij Cheops.”

Om dat te bereiken zet Cheops zwaar in op retentie. “We vinden het belangrijk dat onze mensen betrokken en geëngageerd zijn. Dat vergroot de band met het bedrijf en zorgt voor meer tevredenheid. Hoe doen we dat? Door er van in het begin voor te zorgen dat elke medewerker op de juiste stoel zit zodat hun verwachtingen ingelost worden. We werken ook hard aan de tevredenheid van het personeel.”

Interne communicatie

Een medewerkersbevraging enkele jaren geleden bracht enkele punten naar boven die beter konden op het vlak van interne communicatie. “We hebben daarop gereageerd door iedereen uit te nodigen voor een workshop. Wat vonden ze van de communicatie? Hoe kon die beter? Hadden ze suggesties?”

Sindsdien let Cheops er extra hard op goed te communiceren naar de eigen medewerkers, zowel over de bedrijfsvoering, de strategie, succesverhalen, nieuwe deals en over de cijfers. “We gebruiken bijvoorbeeld een intern communicatieplatform, een professioneel sociaal netwerk zeg maar, waar onze medewerkers topics kunnen posten en werkgerelateerde vragen kunnen stellen.”

(wv) 

30 mei 2014
Anderen bekeken ook