Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

IT-bedrijf Steria lanceert Innovation Challenge: ‘Creativiteit vind je in de eerste plaats bij je eigen mensen’

“De creativiteit die we nu zien, was altijd al aanwezig. Het was een kwestie van die naar boven te halen.” (Bart Denoodt, ceo Steria Benelux)
Een R&D-afdeling heeft Steria Benelux niet. Toch bruiste het bij de IT-dienstenleverancier het voorbije jaar van de nieuwe ideeën. Dat was het gevolg van de Innovation Challenge, een idee van ceo Bart Denoodt om elke gram creativiteit die in zijn medewerkers zat naar boven te halen.
Bart Denoodt
“De creativiteit die we nu zien, was altijd al aanwezig. Het was een kwestie van die naar boven te halen.” (Bart Denoodt, ceo Steria Benelux)

‘Stilstaan is achteruitgaan’. Ceo Bart Denoodt schuwt de bekende boutade niet. Hij heeft gelijk. Net als andere sectoren, heeft ook de IT-branche nood aan voortdurende vernieuwingen. “Klanten vragen constant om nieuwe oplossingen voor nieuwe uitdagingen. De grootste fout die we kunnen maken, is gemakzuchtig terugplooien op wat we weten en op wat we al bewezen hebben.”

Maar innoveren vraagt om creativiteit. En die moet ergens vandaag komen. Bart Denoodt zoekt die in de eerste plaats bij zijn eigen medewerkers. “Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat je creativiteit niet extern moet gaan zoeken. De beste ideeën komen van de eigen werkvloer.”

Pittig detail: hoe krijg je 250 drukbezette IT-consultants zover om samen hun creativiteit de vrije loop te laten en daar haalbare ideeën uit te puren die een commerciële meerwaarde betekenen voor het bedrijf? Met die vraag worstelen veel organisaties, weet Bart Denoodt uit gesprekken met collega-bedrijfsleiders. Na wat denkwerk kwam hij met een ‘Innovation Challenge’ op de proppen. “Het idee was om innovatie te koppelen aan een spelelement, enkele mooie prijzen en de belofte om het winnende idee uit te werken.”

Onder de indruk

In september 2013 werden de werknemers van Steria Benelux op de hoogte gebracht van de uitdaging. Een 25-tal collega’s verdeelde zich in groepjes van drie tot vier personen en begon te brainstormen. Een ‘innovation board’ beoordeelde en evalueerde hun hersenspinsels. “In die ‘board’ zaten geen directieleden, wel collega’s uit sales, andere consultants en teamleaders”, legt Bart Denoodt uit.

Een eerste selectie leverde vier bruikbare ideeën op. ‘Bruikbaar’ betekent dat het idee praktisch haalbaar moest zijn en dat het een commerciële meerwaarde had voor Steria. “Het moest ook innovatief zijn, maar dat kon ook door verder te bouwen op een bestaande service”, aldus Bart Denoodt.

De vier geselecteerde teams kregen de opdracht om een businessplan uit te werken rond hun idee. Zowel technisch, commercieel als financieel moest het plaatje kloppen. Een intensieve job, waarbij ze hulp kregen van collega’s. In maart 2014 stelden de vier teams hun businessplan voor aan het directiecomité. Ze wisten dat dit allesbehalve een formaliteit zou zijn. “We zouden kritische vragen stellen, alsof ze geld kwamen vragen bij de bank”, aldus de ceo.

Was hij al onder de indruk van de innovaties die zijn medewerkers hadden bedacht, dan was hij dat nog meer na hun presentaties. “Ongelooflijk hoe goed ze waren voorbereid. Ze hadden er echt hun werk van gemaakt en er duidelijk veel van hun eigen tijd ingestoken.”

Nieuwe uitdaging

Het winnende idee, dat momenteel uitgewerkt wordt, verbetert het ‘bidmanagementproces’ van offertes. “Dat maakt onze organisatie efficiënter. Bovendien is dit een dienst die we ook extern kunnen aanbieden”, legt Bart Denoodt uit. Ook van de drie andere voorstellen die de finale haalden, wordt verder werk gemaakt.

De ‘Innovation Challenge’ heeft heel wat teweeggebracht in zijn bedrijf, blikt de ceo terug. “Het was zonder meer een succes, veel meer dan ik verwacht had. Collega’s vragen me al maanden of er een nieuwe ronde volgt.” En die komt er. Vanaf september kunnen de Steria-medewerkers hun creativiteit opnieuw de vrije loop laten. Al houdt die timing sommigen niet tegen om nu al ideeën te lanceren, merkt de ceo op.

Zijn eigen uitdaging om medewerkers aan te zetten tot meer innovatie mag hij alvast als geslaagd beschouwen. “De creativiteit die we nu zien, was altijd al aanwezig. Het was een kwestie van die naar boven te halen. De Innovation Challenge was daar één manier voor. Ik weet zeker dat er nog andere zijn.”

(wv) 

28 juni 2014
Anderen bekeken ook