Evaluaties gaan zelden over de baas
Voor een op de drie werknemers komt de rol van de leidinggevende te weinig aan bod.
Indien binnen de onderneming waar je werkt een evaluatieprocedure is uitgestippeld, moet jouw werkgever deze logischerwijze volgen. Is hierin eveneens vastgelegd dat bijvoorbeeld op jaarbasis doelstellingen zullen vastgelegd worden en wordt hieraan een loonsverhoging verbonden, dan begaat jouw werkgever in principe een fout wanneer hij zich niet zou houden aan de evaluatieprocedure en/of de verhoging niet zou uitbetalen in het geval waar ze verschuldigd is.
Uiteraard moet in België elke werkgever verplicht wettelijk vastgelegde minimumlonen uitbetalen aan zijn werknemers zoals deze meestal per activiteitensector (en functie) zijn vastgelegd. In het verlengde hiervan worden binnen de meeste activiteitensectoren (de paritaire comités) ook regels vastgelegd in collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) betreffende de indexatie en conventionele verhogingen van lonen. Het spreekt voor zich dat de werkgever deze verhogingen eveneens verplicht moet toekennen. Worden in deze cao’s regels of afspraken vastgelegd omtrent de evaluatie van werknemers, dan is de werkgever evenzeer verplicht deze te volgen.
Los van het juridische, zijn er zowel voor de werkgever als werknemer voordelen aan het evalueren van medewerkers volgens een vastgelegd en transparant evaluatieproces waarbij finaal de verdiensten van elke medewerker erkend worden. De kwaliteit van een evaluatieproces zal afhankelijk zijn van de aangepastheid ervan aan de cultuur en de doelstellingen van het bedrijf. Voordelen voor de werknemers zijn bijvoorbeeld: een duidelijke omkadering van de functie, transparante doelstellingen, de mogelijkheid om ambities en motivaties kenbaar te maken, erkenning voor het werk, visie op de evolutie binnen de functie en het bedrijf en een rechtvaardig salaris- en promotiebeleid.
21 december 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Voor een op de drie werknemers komt de rol van de leidinggevende te weinig aan bod.
Een evaluatiegesprek lijkt het uitgelezen moment om meer loon te vragen, maar dat is het eigenlijk niet.
Het verschil tussen een evaluatiegesprek en een functioneringsgesprek is voor velen niet altijd even duidelijk, zelfs heel wat werkgevers maken hier geen onderscheid tussen.
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun evaluatiegesprek. Geen goed idee, want dan kan het wel eens een heel negatieve ervaring worden.
Evaluaties zjin dodelijk, meent Wim Van Dam, auteur van ‘Motiverende functionerings- en beoordelingsgesprekken’. Zelfs wanneer de beoordeling positief is!
Fran en Ruben zijn IT’ers bij Puratos, beide waren aangetrokken door het internationale karakter en het projectmatig werken bij het bedrijf.
De bedrijfswereld bekijkt de mogelijkheden van artificiële intelligentie of AI. Maar het klassieke sollicitatiegesprek blijft een menselijke kwestie.