Waarom de baas zijn de max is
Het loont om de baas te zijn, en niet enkel omwille van het loon. Bazen zien veel zaken rooskleuriger in dan ‘gewone’ werknemers: hun privéleven, job ...
“Er is een reële en een problematische kloof tussen de echte aard van werk en de utopische waarden die aan je worden verkocht door sprekers, verkopers en schrijvers. Het idee dat een niet-gemotiveerde werknemer niet productief is, is een mythe. En nu we steeds meer naar een werkmodel evolueren dat gebaseerd is op projecten, is deze kwestie in toenemende mate irrelevant. Ben je een mens die zichzelf kan aansturen en over het algemeen aardig is? Kun je X, Y, of Z uitvoeren? Ben je bereid om je beloning op het spel te zetten als je dit project niet afmaakt? Dat is het werken van de toekomst! Het is tijd dat je je carrière beschouwt als een verkoopovereenkomst in plaats van te dromen van een plaats waar je jezelf kunt realiseren – in het perfecte bedrijf en met de perfecte baas. Die dagen zijn bijna voorbij”, schrijft Ruettimann op haar blog.
Ik kan dit alleen maar tegenspreken. Het creëren van ‘goesting’ op het werk wint meer en meer aan belang, zeker voor de jongeren die op de arbeidsmarkt komen. Organisaties gaan betere en andere connecties moeten leren aangaan met die werknemers. Die gaan inderdaad niet meer van negen tot vijf komen werken gedurende twintig jaar. Die passeren, verdwijnen, keren terug. Die gaan nu eens vast, dan weer op freelance basis bijdragen. En ze gaan een heleboel andere activiteiten en verplichtingen hebben naast hun job. De band tussen hen en de organisatie moet dan ook op een dieper, emotioneler niveau liggen.
Als onderbouw voor het boek van Saskia Vanuffelen over vier generaties op de werkvloer bevroegen we 2000 Belgische werknemers over hun visie op het werk. Daaruit bleek dat medewerkers onder de 35 jaar heel veel belang hechten aan sociale contacten op het werk: 88% wil de lunchpauze doorbrengen met collega’s en 81% houdt ervan deel te nemen aan activiteiten (teambuilding, feesten) georganiseerd door de onderneming. Voor de oudere generaties ligt dat cijfer lager.
Medewerkerstevredenheid is dus niet dood, maar neemt juist aan belang toe. Maar de verwachtingen van medewerkers evolueren en worden eerder sociaal en emotioneel. Je kunt ze niet meer alles laten slikken met als enige motivator werkzekerheid en een goede beloning waarmee ze hun huis kunnen afbetalen. Organisaties kunnen zich daar beter op voorbereiden of ze lopen inderdaad het risico enkel medewerkers aan te trekken die zichzelf als een verkoopobject zien en daarmee bouw je zelden een duurzame relatie uit.
Arbeid zien als onderdeel van een verkoopovereenkomst is echt geen optie!
(adl) – Foto: (bvdb)
20 maart 2014Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het loont om de baas te zijn, en niet enkel omwille van het loon. Bazen zien veel zaken rooskleuriger in dan ‘gewone’ werknemers: hun privéleven, job ...
42,1 procent van de Belgische werknemers verwacht dit jaar een loonsverhoging die meer doet dan alleen de inflatie compenseren. Dat blijkt uit onderzoek.
Woonzorgcentra kampen met een perceptieprobleem. Jonge zorgverleners vinden ze niet de meest aantrekkelijkste werkgevers. Onterecht, zo blijkt ...
Het eenheidsstatuut maakt sinds begin 2014 komaf met het verschil tussen arbeiders en bedienden. “Een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet.”
Nieuw Australisch onderzoek aan dat een goede job wel degelijk een positief effect kan hebben op het gezinsleven.
Camera’s op de werkvloer, je gps controleren: menig werknemer vindt het een inbreuk op de privacy. Bij onze noorderburen delen ze die mening echter niet.
Onbeleefdheid op de werkvloer, die net niet het niveau van pesten of intimidatie bereikt, kan aanzienlijke gevolgen hebben ...
Juf Maartje brengt creativiteit naar de klas én inspireert anderen via sociale media
Zoveel verlof opnemen als je wil? Klinkt verleidelijk, toch? Maar is iedere werknemer daar wel naar op zoek? Wij zoeken het voor je uit.