Beste motivatiebrief is één zin lang
De meeste motivatiebrieven die een cv vergezellen zijn waardeloos. Een geslaagde sollicitatiebrief moet nochtans één zin lang zijn.
Opmerkelijke vaststelling van de VDAB: negen van de tien ondervraagde bedrijven vraagt geen sollicitatiebrief meer bij externe sollicitaties of vraagt enkel nog een brief voor welbepaalde vacatures.
Vooral voor beroepen voor laaggeschoolden wordt een sollicitatiebrief minder en minder courant. In zulke brieven vertellen de sollicitanten wat meer over zichzelf en vooral waarom zij voor het bedrijf in kwestie willen werken. Nuttige informatie, maar die kan ook op andere manieren verkregen worden. Bovendien zijn de werkzoekenden niet altijd even vertrouwd met het opstellen van dergelijke brieven, waardoor ze dreigen slecht over te komen en niet op een gesprek worden uitgenodigd. Vaak volledig onterecht: minder goede schrijvers kunnen wel uitstekende werkkrachten zijn in bepaalde sectoren. En ook het omgekeerde is waar: goede briefschrijvers bewijzen daarmee misschien wel hun kwaliteiten in de verkoop, maar het zegt niets over hun technische skills.
Voor jobs waarvoor specifieke kennis vereist is, kunnen online sollicitatieproeven een eerste selectie maken van geschikte kandidaten. Bedrijven zoeken niet de beste sollicitant, ze zoeken de beste elektricien, de beste tolk of de beste verpleger.
De meeste bedrijven die een sollicitatiebrief niet meer verplichten, laten de kandidaten wel nog de keuze om er vrijwillig een mee te sturen.
Heeft dit zin? Ja, zo blijkt! De VDAB bevroeg 10 bedrijven. Zeven van de negen bedrijven die een motivatiebrief niet meer verplichten, zeggen dat een brief toch een extra troef kan zijn. En wel om deze drie redenen.
Aan het cv wordt wel meestal nog vastgehouden, al zeggen sommigen dat ook dat niet lang meer zal duren. Recruiters krijgen soms meer dan 100 sollicitaties voor één vacature, die cv’s worden enkel gescand op kernwoorden als ervaring en opleiding, maar worden zelden echt volledig, laat staan grondig, gelezen. Eruit springen is dus de boodschap.
Een cv heeft als doel te bewijzen dat men competent is voor een bepaalde job aan de hand van opgedane ervaringen en opleidingen. Tegenwoordig bestaan er echter verschillende tools met een pak meer mogelijkheden die een veel betere kijk geven op die competenties. Om echt op te vallen kan zo’n tool het verschil maken!
Vooral video-sollicitaties vinden meer en meer hun weg richting de HR-directies. In een video van één minuut vertelt de sollicitant wie hij of zij is en waarom men geschikt is voor de job. Voor mensen die doorgaans heel zenuwachtig zijn op sollicitatiegesprekken, en dat zijn er veel, kan dit helpen bij het geven van een goede eerste indruk. Je kan immers lang op voorhand nadenken wat en hoe je iets gaat zeggen. Werkgevers als Unilever, Hunkemöller, Hema en Ikea zijn bijvoorbeeld grote fan van video-sollicitaties om nieuwe medewerkers te vinden.
Er bestaan ook nog anderen toepassingen. In de artistieke wereld is het al langer gangbaar dat men hele portfolio’s doorstuurt om te bewijzen tot wat men in staat is, maar ook voor andere beroepen kan dit nuttig zijn. In Nederland geraakt bijvoorbeeld het e-magazine meer en meer ingeburgerd in de sollicitatiewereld. Dat is een online magazine dat men over zichzelf maakt, met een overzicht van reeds geleverd werk maar ook kunnen kennissen of oud-collega’s aan het woord komen, er kan dieper worden ingegaan op de vrijetijdsbesteding, … Hierdoor worden heel wat bijzaken verteld die men anders niet in het cv zou plaatsen maar die wel interessant kunnen zijn.
Naast aandachtstrekkers zijn de video-sollicitatie en het e-magazine ook zeker een vast een blijk van creativiteit en vooral van motivatie. Want vergis je niet, veel tijd kost het zeker en vast, wie niet volledig geïnteresseerd is in de job zal zich niet aan al dat werk wagen. Veel werk voor de sollicitant althans, want werkgevers kunnen er vaak veel tijd mee besparen. Alle inzendingen kunnen sneller doorgenomen worden en men weet ook beter welk vlees men in de kuip heeft, wat het aantal overbodige sollicitatiegesprekken doet afnemen.
Toch zijn er ook wat nadelen verbonden aan al dat digitaal sollicitatiegeweld. Oudere mensen bijvoorbeeld, hebben vaak niet de mogelijkheid te wedijveren met de jongere generaties, ongeacht competentieniveau. Toch zullen ook zij ooit de digitale stap moeten zetten en zo wordt beetje bij beetje het sollicitatielandschap hertekend.
Dus motivatiebrief en cv, oprotten en weg ermee? Zo’n drastische vaart zal het nog niet meteen lopen, maar meer en meer bedrijven zullen op die digitale trein springen. Werkzoekenden moeten zich absoluut bewust zijn van de resem alternatieven die hen kunnen helpen hun droomjob te veroveren.
(mr)
17 juni 2019De meeste motivatiebrieven die een cv vergezellen zijn waardeloos. Een geslaagde sollicitatiebrief moet nochtans één zin lang zijn.
Het Franse La Poste start binnenkort met het testen van sollicitanten met behulp van een computerspel. Hoe gaan zij te werk? Jobat zocht het uit...
Sommige woorden gebruik je beter niet wanneer je jezelf beschrijft. Je kan immers overkomen als een zelfingenomen snob. Zo beschrijf je jezelf beter niet …
In goede economische tijden steekt het niet zo nauw: elke sollicitant vindt dan wel gepast werk. In crisistijden zoals nu maken soms kleine dingen het verschil.
In de eerste zinnen van je motivatiebrief moet je meteen de aandacht trekken, en zo het verschil maken met de tientallen brieven van anderen.
Digitaal solliciteren is vandaag de norm. Maar voor een groep werkzoekenden is dat niet voor de hand liggend, onder wie mensen met een migratieachtergrond.
Generation Z en de millennials: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen… en vooral: wat vinden ze belangrijk op het werk?
Chomi werkt als thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “Ik ga werken met een glimlach en kom met een glimlach thuis”
Dit zijn de 10 grootste afleidingen op het werk en zo pak je ze aan...