Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 72

Volgende
Volgend artikel:

Referenties op je cv: waardevol of waardeloos?

Is een sollicitatiebrief nog nodig?

Hoe relevant is een sollicitatiebrief nog in tijden dat digitalisering en sociale media alomtegenwoordig zijn? VDAB bevroeg tien bedrijven en bij maar liefst negen van de tien is een sollicitatiebrief niet meer verplicht terwijl het cv wel overeind blijft. Alhoewel, ook daar verschillen de meningen.

Opmerkelijke vaststelling van de VDAB: negen van de tien ondervraagde bedrijven vraagt geen sollicitatiebrief meer bij externe sollicitaties of vraagt enkel nog een brief voor welbepaalde vacatures.

Bouwonderneming zkt. creatieve copywriter?

Vooral voor beroepen voor laaggeschoolden wordt een sollicitatiebrief minder en minder courant. In zulke brieven vertellen de sollicitanten wat meer over zichzelf en vooral waarom zij voor het bedrijf in kwestie willen werken. Nuttige informatie, maar die kan ook op andere manieren verkregen worden. Bovendien zijn de werkzoekenden niet altijd even vertrouwd met het opstellen van dergelijke brieven, waardoor ze dreigen slecht over te komen en niet op een gesprek worden uitgenodigd. Vaak volledig onterecht: minder goede schrijvers kunnen wel uitstekende werkkrachten zijn in bepaalde sectoren. En ook het omgekeerde is waar: goede briefschrijvers bewijzen daarmee misschien wel hun kwaliteiten in de verkoop, maar het zegt niets over hun technische skills.

Voor jobs waarvoor specifieke kennis vereist is, kunnen online sollicitatieproeven een eerste selectie maken van geschikte kandidaten. Bedrijven zoeken niet de beste sollicitant, ze zoeken de beste elektricien, de beste tolk of de beste verpleger.

Voordelen motivatiebrief

De meeste bedrijven die een sollicitatiebrief niet meer verplichten, laten de kandidaten wel nog de keuze om er vrijwillig een mee te sturen.

Heeft dit zin? Ja, zo blijkt! De VDAB bevroeg 10 bedrijven. Zeven van de negen bedrijven die een motivatiebrief niet meer verplichten, zeggen dat een brief toch een extra troef kan zijn. En wel om deze drie redenen.

  • Een brief toont dat je moeite hebt gedaan.
  • Een brief kan uitsluitsel geven bij twijfel.
  • Een brief biedt je de kans om extra uitleg te geven.

Aan het cv wordt wel meestal nog vastgehouden, al zeggen sommigen dat ook dat niet lang meer zal duren. Recruiters krijgen soms meer dan 100 sollicitaties voor één vacature, die cv’s worden enkel gescand op kernwoorden als ervaring en opleiding, maar worden zelden echt volledig, laat staan grondig, gelezen. Eruit springen is dus de boodschap.

Alternatieven

Een cv heeft als doel te bewijzen dat men competent is voor een bepaalde job aan de hand van opgedane ervaringen en opleidingen. Tegenwoordig bestaan er echter verschillende tools met een pak meer mogelijkheden die een veel betere kijk geven op die competenties. Om echt op te vallen kan zo’n tool het verschil maken!

Vooral video-sollicitaties vinden meer en meer hun weg richting de HR-directies. In een video van één minuut vertelt de sollicitant wie hij of zij is en waarom men geschikt is voor de job. Voor mensen die doorgaans heel zenuwachtig zijn op sollicitatiegesprekken, en dat zijn er veel, kan dit helpen bij het geven van een goede eerste indruk. Je kan immers lang op voorhand nadenken wat en hoe je iets gaat zeggen. Werkgevers als Unilever, Hunkemöller, Hema en Ikea zijn bijvoorbeeld grote fan van video-sollicitaties om nieuwe medewerkers te vinden.

Er bestaan ook nog anderen toepassingen. In de artistieke wereld is het al langer gangbaar dat men hele portfolio’s doorstuurt om te bewijzen tot wat men in staat is, maar ook voor andere beroepen kan dit nuttig zijn. In Nederland geraakt bijvoorbeeld het e-magazine meer en meer ingeburgerd in de sollicitatiewereld. Dat is een online magazine dat men over zichzelf maakt, met een overzicht van reeds geleverd werk maar ook kunnen kennissen of oud-collega’s aan het woord komen, er kan dieper worden ingegaan op de vrijetijdsbesteding, … Hierdoor worden heel wat bijzaken verteld die men anders niet in het cv zou plaatsen maar die wel interessant kunnen zijn.

Naast aandachtstrekkers zijn de video-sollicitatie en het e-magazine ook zeker een vast een blijk van creativiteit en vooral van motivatie. Want vergis je niet, veel tijd kost het zeker en vast, wie niet volledig geïnteresseerd is in de job zal zich niet aan al dat werk wagen. Veel werk voor de sollicitant althans, want werkgevers kunnen er vaak veel tijd mee besparen. Alle inzendingen kunnen sneller doorgenomen worden en men weet ook beter welk vlees men in de kuip heeft, wat het aantal overbodige sollicitatiegesprekken doet afnemen.

Nadelen

Toch zijn er ook wat nadelen verbonden aan al dat digitaal sollicitatiegeweld. Oudere mensen bijvoorbeeld, hebben vaak niet de mogelijkheid te wedijveren met de jongere generaties, ongeacht competentieniveau. Toch zullen ook zij ooit de digitale stap moeten zetten en zo wordt beetje bij beetje het sollicitatielandschap hertekend.

Dus motivatiebrief en cv, oprotten en weg ermee? Zo’n drastische vaart zal het nog niet meteen lopen, maar meer en meer bedrijven zullen op die digitale trein springen. Werkzoekenden moeten zich absoluut bewust zijn van de resem alternatieven die hen kunnen helpen hun droomjob te veroveren.

(mr) 

17 juni 2019
Anderen bekeken ook