De werkvloer in 2020: je leervermogen telt meer dan je ervaring
Het nieuwe werken staat midden op de werkvloer. Hoe jouw HR-afdeling daarmee omgaat, zegt iets over de wendbaarheid van je werkgever.
Misschien heb je een paar lessen psychologie gevolgd op school, of ben je gewoon nieuwsgierig naar het gedrag van mensen. Dan ben je al op de goede weg. Want wie in human resources werkt, is vaak geïntrigeerd door de menselijke psychologie, maar evengoed in sociologie en managementprincipes.
Goede HR-professionals absorberen letterlijk álles wat ze lezen of horen over leiderschap, motivatie en mensen op het werk. Herkenbaar? Check!
Je zou het misschien niet verwachten, maar als je werkt in human resources moet je een krak zijn in strategie. Wat is het effect van die ene beslissing? En wat moet er gebeuren om dat ene probleem op te lossen? HR, dat is vooruitdenken.
Komen je vrienden naar je toe als ze in een hachelijke situatie zitten? Kun je als geen ander een moeilijke omstandigheid redden met de nodige tact en finesse? Als we eerlijk zijn: mensen kunnen al eens gek uit de hoek komen.
Als HR-professional kom je vaak in situaties terecht die gevoelig en persoonlijk kunnen zijn. Dan moet je natuurlijk vertrouwen uitstralen en respect tonen voor de ander. Kortom: integriteit en eerlijkheid staan centraal in human resources.
Als je bekend staat als een makkelijke gesprekspartner, iemand die luistert zonder meteen een oordeel te vellen en die niet alles aan de grote klok hangt, dan heb je de meest belangrijke eigenschappen van een HR-professional. Alle werknemers – van de administratief bediende tot de CEO – moeten zich op hun gemak voelen als ze jouw kantoor binnenstappen.
Soms kan dat negatief zijn, als je alleen maar discussieert om je eigen zin te krijgen. Maar in human resources is het essentieel. Stel: je baas wilt een filiaal sluiten en elders een nieuwe vestiging openen. Maar na een grondige analyse merk je dat de locatie niet geschikt is, en dat het personeel niet de juiste skills heeft? Dan is het jouw taak om je baas ervan te overtuigen dat het geen goed idee is. En je weet, bazen hebben niet veel tijd dus je moet snel en grondig ingrijpen, voor het te laat is.
Als een werknemer komt aankloppen voor opslag, maar de baas beslist het niet te geven, dan ben je als HR-manager de persoon die het slechte nieuws moet overbrengen. Of je moet tegen een aspirant-leider vertellen dat de tijd nog niet rijp is voor die promotie… Dat is niet leuk, en slecht nieuws brengen vraagt de nodige skills.
Als je op het nieuws hoort dat een bedrijf in financiële moeilijkheden zit, wil je onmiddellijk weten hoe dat zo ver is kunnen komen. Een zakelijke ingesteldheid is dus cruciaal in human resources. Waarom? Omdat anders niemand gelooft in je ideeën. Pas als je het bedrijf door en door kent, kun je ook echt je stempel drukken.
(dt/em) - Bron: The Muse
26 februari 2020Het nieuwe werken staat midden op de werkvloer. Hoe jouw HR-afdeling daarmee omgaat, zegt iets over de wendbaarheid van je werkgever.
Is de prikklok nog van deze tijd gezien de doorbraak van flexibele werkvormen en het toenemende aantal burn-outs?
Iedere werknemer heeft wel een beeld van wat zijn of haar droombaan inhoudt. Zou jij loon inleveren voor de ideale job?
Projectsourcing zit in de lift. Vooral bij projecten rond engineering blijkt deze arbeidsconstructie reeds goed ingeburgerd.
Ook al willen sommigen de hoofdstad wel leren kennen, toch merken we bij de meesten weerstand. Bereikbaarheid wordt als de grootste drempel gezien.
Elk jaar starten tientallen jonge mensen in hun eerste job als consulent in een uitzendkantoor. Een fantastische leerschool waar ze gelouterd uit komen.
Administratief medewerker is het meest voorkomende beroep in ons land. Hoeveel verdienen zij en wat bepaalt dat loon?
Met de war for talent in volle gang, schakelen werkgevers een tandje bij in het aanbieden van extralegale voordelen. We zetten ze voor je op een rij!
Er zijn verschillende manieren om je ervaringen en vaardigheden te bundelen in een cv. Ziehier 3 voorbeeld cv's ...