De 7 moeilijkste sollicitatievragen ooit ... bij Google
Als je dacht dat je al moeilijke sollicitaties gedaan hebt, dan heb je het mis. Bij Google is het pas echt moeilijk om binnen te geraken. Enkele voorbeelden
Hoe groter het bedrijf en hoe belangrijker de vacature, des te groter de kans dat iemand van buitenaf de baan uiteindelijk krijgt, ten nadele van interne kandidaten. “De reden: op papier (via het cv) lijken werknemers meestal briljanter dan wanneer de werkgever ze al een tijdje kent”, vertelt arbeidsmarktonderzoeker Matthew Bidwell.
Nieuwe medewerkers van buitenaf worden bovendien beduidend beter betaald dan wie intern promotie maakt, ontdekte Bidwell: zij krijgen een kleine 20% meer salaris.
Maar mensen van buitenaf blijken geenszins beter te presteren. Sterker nog: bij beoordelingsgesprekken in de eerste twee jaar doen ze het een pak minder goed dan interne baanwisselaars. Ze worden er ook vaker uitgegooid of stappen zelf op.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse hr-expert van de Wharton School of Business in Pennsylvania. Hij analyseerde het personeelsbeleid bij twee Amerikaanse banken en een uitgeverij. Bidwell publiceerde er recent over in het wetenschappelijk tijdschrift Administrative Science Quarterly.
De boodschap van Bidwell aan bedrijven: kies vaker voor interne sollicitanten. En aan werknemers: stop met jobhoppen. Blijf zitten waar je zit, dan is de kans op een succesvolle carrière het grootst.
Ook in België is dit het geval. Dat een job vaker door een externe kandidaat wordt ingevuld, komt volgens Ans De Vos, professor HRM aan de Antwerp Management School, door het gebrekkige doorstroombeleid in onze bedrijven.
Volgens De Vos zijn er 4 redenen waarom interne kandidaten het véél moeilijker hebben:
“Bedrijven maken vacatures intern wel bekend, maar daar blijft het meestal bij. Organisaties kunnen het interne personeelspotentieel enkel optimaal benutten als ze actief gaan kijken wat er uit loopbaangesprekken van de leidinggevenden met hun werknemers komt. Die info zouden ze in een database moeten steken die ze kunnen gebruiken bij vacatures”, zegt Ans De Vos, professor HRM aan de Antwerp Management School.
“Dat is een taak van de hr-afdeling: zij moeten die informatiedoorstroom faciliteren en aan leidinggevenden duidelijk maken dat ze niet defensief moeten reageren als een van hun werknemers te kennen geeft iets anders te willen. Nu laten leidinggevenden zulke aspiraties nog te vaak passeren, of ze passen de huidige job een beetje aan. Maar dat is vaak niet voldoende, met als resultaat dat die werknemer na een tijd extern nieuw werk gaat zoeken en het bedrijf verlaat. Terwijl hij nog wel degelijk een commitment had naar die organisatie, maar zijn geduld is opgeraakt.”
(mr)
9 mei 2012Als je dacht dat je al moeilijke sollicitaties gedaan hebt, dan heb je het mis. Bij Google is het pas echt moeilijk om binnen te geraken. Enkele voorbeelden
Je kan het zo gek niet bedenken of een HR-manager met wat jaartjes ervaring heeft het al meegemaakt tijdens een sollicitatiegesprek.
Tijdens sollicitaties worden telkens dezelfde vragen gesteld? Niet bij Deloitte, Google of Volkswagen. Jobat bundelde de 20 zotste vragen ooit!
Op het werk is er een jobaanbieding die niet intern is gecommuniceerd, maar me erg interesseert. De personeelsdienst zegt dat wie in het bedrijf werkt niet in aanmerking komt.
Sinds 2018 kan je, behalve in de horeca, ook in een aantal andere sectoren met een flexie-job aan de slag. Ja, ook gepensioneerden en leerkrachten...
Telenet is meer dan een telecombedrijf. De manier waarop de organisatie inzet op digitale transformatie, trok het afgelopen jaar Charlotte, Sophie en Switlana over de streep om er te werken.
Natuurlijk mag je niet liegen in je cv. Wees eerlijk in wat je er vertelt. Maar jezelf tekortdoen, is al evenmin een goed idee.
Een vrouwelijke ondernemer verdient gemiddeld 44% minder dan een mannelijke. Bij advocaten is de loonkloof het grootst.
Yasmien en Stijn zijn Onderhoudscoördinatoren Bouwkunde bij Aquafin: “Dit is vrijheid in loondienst”