1 op 7 professionele e-mails bevat roddels
Eén op de zeven professionele e-mails bevat serieuze roddelpraat over collega's. Toch kan je kwaad spreken over collega’s in mails best vermijden ...
Adviesbureau moodfactory nam eind 2017 een enquête af bij 1.000 medewerkers en people managers van bedrijven met meer dan 250 medewerkers, actief in België. De studie onderzocht ondermeer het effect van interne communicatie op het engagement van medewerkers.
Wat blijkt? Medewerkers met een leidinggevende die goed communiceert, voelen zich significant meer verbonden met hun organisatie (86%) dan gemiddeld (69%).
Met een tevredenheidsscore van 5,7/10 blijkt interne communicatie geen al te goede reputatie te hebben in onze bedrijven. Als we de privésector apart bekijken ligt de tevredenheid iets hoger (6/10) en blijkt het gemiddelde vooral naar beneden gehaald te worden door de openbare sector (5/10). Er is dus nog werk aan de winkel.
Maar er is ook hoop: 69% van de Belgische werknemers voelt zich verbonden met de organisatie waar hij of zij werkt. Dit percentage stijgt naar 86% bij de medewerkers met een communicatieve manager. De impact van een leidinggevende die goed communiceert met medewerkers is dus enorm.
80% van de leidinggevenden zien het ook als hun rol om het beleid van hun organisatie te communiceren naar hun medewerkers, maar slechts 60% zegt dat ook effectief te doen. En slechts 64% van de werknemers is tevreden over de manier waarop hun leidinggevende met hen communiceert. Hoe komt dat?
Bijna 1 op de 2 managers wenst meer ondersteuning vanuit hun organisatie om die rol te vervullen. Leidinggevenden zeggen dat ze zelf niet duidelijk en tijdig geïnformeerd worden en hebben het dus moeilijk om die belangrijke communicatierol op te nemen. 55% van de leidinggevenden geeft ook toe dat ze minder communiceren met hun team als de werkdruk hoger ligt.
Medewerkers die aangeven dat ze in een bedrijf werken dat open en proactief communiceert, de dialoog stimuleert, relevante content biedt en luistert naar hun mening, zijn veel positiever. Zij geven interne communicatie een score van 7,2/10. Ze menen ook het bedrijfsbeleid beter te kennen (85% tov 58% gemiddeld) en voelen zich beter op hun werkplek (90% tov 73% gemiddeld) . Werken aan een communicatieve organisatiecultuur werpt dus vruchten af.
Moodfactory onderzocht niet alleen de kwaliteit van de interne communicatie maar ook de manier waarop er vandaag gecommuniceerd wordt in organisaties. Met een tevredenheid van 7,4/10 blijkt e-mail voor veel mensen nog steeds het voorkeurkanaal te zijn om met collega’s te communiceren. Waarom houden ze toch zo van die overvolle inbox? Medewerkers willen naar verluidt vooral controle over de informatie die ze ontvangen. En hun mailbox biedt hen dat.
Slechts 31% van de bevraagden geeft aan dat er een sociaal platform (enterprise social network – ESN) gebruikt wordt in de organisatie. Van die mensen zegt weliswaar slechts 48% dat het effectief nuttig is. Bij medewerkers jonger dan 34 is dat zelfs maar 40%.
De digital natives vinden de ESN’s zoals ze vandaag in de meeste bedrijven in België worden gebruikt dus minder nuttig in hun professioneel leven. Het gebrek aan nuttige content bleek de voornaamste reden (44%) te zijn voor hun gebrek aan enthousiasme.
(evl) - Lees je graag het volledige rapport? Je kan het downloaden op www.moodfactory.be
27 juli 2018Eén op de zeven professionele e-mails bevat serieuze roddelpraat over collega's. Toch kan je kwaad spreken over collega’s in mails best vermijden ...
Hoe is jouw relatie met je baas? Aarzel niet om je baas regelmatig deze 4 vragen te stellen. Jullie relatie en jijzelf worden er alleen maar beter door.
Terwijl de fax over de hele wereld alsmaar meer in onbruik geraakt, weigert technologieland Japan vaarwel te zeggen tegen het toestel …
Ik ben in dienst van een bedrijf waar alle communicatie in het Engels gebeurt. Kan dat ook zomaar voor mijn arbeidsovereenkomst en bonusplan?
Wellicht ontvang ook jij heel wat interne e-mails per dag. Hoe kan je dat aantal doen dalen? Kan jouw bedrijf zonder interne e-mail en hoe pak je dit aan?
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
E-mail is gemakkelijk, snel en efficiënt. Soms toch.
Een makelaar helpt je bij de waardebepaling van een woning en bij het vinden van de juiste (ver)koper. Maar wat doet zo iemand nog? En wat verdient hij/zij?
Hey, young graduate! Weet jij al welke soorten vorming, training en opleiding er bestaan voor wie pas de werkvloer betreedt?