Vrouwen zien meer nadelen aan promotie
Vrouwen denken meer na over de mogelijke nadelen van een promotie dan mannen, ze zijn minder belust op macht en hogerop klimmen ...
In ons Belgische arbeidsklimaat zijn directiefuncties nog steeds het meest door mannen bekleed. Van alle mannelijke werknemers in de database van Partena Professional zit 6,4% in een directiefunctie, terwijl dit bij de vrouwelijke werknemers maar 2,8% is.
Met een vorderende leeftijd maken de vrouwen wel een licht inhaalmanoeuvre, maar het percentage vrouwen in een directiefunctie blijft telkens schommelen rond de helft van dat van de mannen. En al zijn er wel sectoren waar vrouwen vaker in de directie zitten, zoals bijvoorbeeld in nutsondernemingen, hotels en dienstverlening, nergens overstijgen ze de mannelijke percentages.
Om de vaak besproken loonkloof nog even aan te halen: in deze directiefuncties bedraagt het gemiddelde loon van de vrouwen 9% minder dan het gemiddelde loon van de mannen. En aangezien de lonen in dit segment doorgaans hoger dan het gemiddelde liggen, gaat het in absolute termen over een niet te onderschatten verschil.
Ondanks de door de federale regering aangekondigde hervormingen, blijft de bedrijfswagen een populair loonvoordeel. Dat dit vaker voorkomt bij bedienden dan bij arbeiders is niet verrassend (21% van de bedienden t.o.v. 1% van de arbeiders), maar het blijkt dus ook afhankelijk van het geslacht: ongeacht het type werknemer heeft twee keer zo veel mannen een bedrijfswagen (19% van de mannen t.o.v. 10% van de vrouwen).
Dit verschil is nog duidelijker wanneer alleen wordt gekeken naar bedienden: daar heeft één op de drie mannen een bedrijfswagen, tegenover één op tien vrouwen. Hier kan dan wel beargumenteerd worden dat vrouwen minder vaak voltijds werken en dat dit de kans op een bedrijfswagen vermindert, maar zelfs als daarop wordt gecorrigeerd is er nog altijd een groot verschil.
Van de groep voltijds werkende bedienden, heeft namelijk 39% van de mannen een bedrijfswagen tegenover slechts 15% van de vrouwen. Zelfs in directiefuncties blijft het verschil frappant: 53% van de mannen hebben een bedrijfswagen, tegenover slechts 38% van de vrouwen.
Blijven vrouwen nog steeds vaker thuis dan mannen, om onder andere voor de kinderen te zorgen? De cijfers bevestigen alleszins dat veel meer vrouwen deeltijds werken dan mannen: 42% van de vrouwen werkt deeltijds, waar dit bij mannen slechts 9% is.
Met uitzondering van de hoogste leeftijdscategorie (boven de 60 jaar), werken mannen steeds minder deeltijds naarmate ze ouder worden. Bij mannen en vrouwen is het verschil het grootst in de leeftijdscategorie van 50 tot 59 jaar; daar werken 45,5% van de vrouwen deeltijds tegenover 6,8% van de mannen.
Zeer interessant: de Belgische werknemer presteert maar zo’n 75% van zijn arbeidstijd. Dus gemiddeld is een Belgische werknemer één vierde van de tijd ziek, op vakantie, gebruik aan het maken van tijdskrediet, op educatief verlof, werkonbekwaam, aan het staken …
Het verschil tussen mannen en vrouwen komt in deze cijfers uiteraard het duidelijkst naar voren bij zwangerschapsverlof) maar ook bij loopbaanonderbreking en verlof om dringende familiale redenen is er een behoorlijk verschil. Bij vrouwelijke werknemers wordt 3,03% van de uren daarvoor gebruikt, terwijl dit bij mannelijke werknemers maar 1,12% is. Het blijkt dus in de praktijk nog steeds vaker de vrouw die onvoorziene omstandigheden moet oplossen.
(sb) - Bron: Partena Professional / Pride
20 november 2016Vrouwen denken meer na over de mogelijke nadelen van een promotie dan mannen, ze zijn minder belust op macht en hogerop klimmen ...
In België vindt amper 7% van de mannen dat zij en vrouwen niet gelijk worden betaald. In vergelijking met andere landen is dat een negatieve uitschieter.
Wat houdt bekwame vrouwen tegen om te solliciteren voor een topfunctie? Bij Selor hebben ze daar een zeer goed idee over. En ze hebben een oplossing!
In vergelijking met haar mannelijke collega’s blijkt box office-koningin Jennifer Lawrence behoorlijk onderbetaald.
De sector van chemie en farma had nog nooit zoveel vacatures. Maar de meeste van die openstaande jobs zijn bestemd voor talent uit het TSO.
"Ieder talent verdient ruimte om te groeien, zonder drempels op de weg."
Bij de federale overheid zijn diversiteit en inclusie geen holle woorden. Het thema leeft op de werkvloer! Twee medewerkers geven hun kijk...
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.