7 tips om jezelf succesvol te presenteren
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Sofie focust op sport en fitness – Behaalde in juni haar diploma Cross Media Management – Schreef het boek ‘Vlaamse Instagram Influencers 2019’ – Verdient haar boterham als freelance socialemedia-adviseur.
Haar eerste post op Instagram was een foto van een fruitkom, met als bijschrift: ‘Dit heb ik als vieruurtje gegeten, en wat jij?’ “Ik was vijftien jaar en veel met sport en gezonde voeding bezig”, vertelt de nu bijna 25-jarige Sofie Van Hooydonk. “Ik was onder andere fan van Blogilates, een Amerikaanse die op haar blog yoga- en pilatesachtige oefeningen deelt. Die deed ik na, maakte er een foto van voor Instagram en schreef erover op mijn blog SophiaGetFit. Dat ik daarmee andere meisjes zou inspireren, kwam niet bij me op. Ik wou vooral mezelf motiveren.”
Hoe meer ze postte, hoe meer volgers ze kreeg. “Toen ik de kaap van 10.000 volgers had bereikt, viel er een pakketje van Torfs in de bus: sneakers en de vraag of ik er op mijn blog iets over wou schrijven. Ik kon mijn ogen niet geloven!” Sindsdien zijn er heel wat andere samenwerkingen gevolgd, ook langlopende zoals bijvoorbeeld met Hunkemöller, Prozis en Adidas. “Ik schat dat ik over de jaren heen met 150 partners heb samengewerkt. Ik ga zeker niet op alle voorstellen in. Die keer dat ik een rollator aangeboden kreeg om te testen, heb ik vriendelijk geweigerd. (lacht) Het moet geloofwaardig blijven.”
Ervan leven kan Sofie niet. “Dat is ook niet mijn doel. Voor een Instagram-foto en twee stories vraag ik 75 euro. Maar als ik een product echt geweldig vind, schrijf ik er soms ook gratis over. Je moet weten dat sommige producten enkele honderden euro’s kosten. Dat ik die zomaar krijg, is al een mooie deal. Sommige partners werken op commissie. Ze sturen een link door en betalen me een percentage uit telkens iemand dankzij mijn verwijzing een product aankoopt.”
Céline focuste aanvankelijk op mode, maar heeft in de loop der jaren de aandacht verlegd naar lifestyle en familie – Heeft een diploma maatschappelijk werk en leerkracht – Is sinds vier jaar voltijds met sociale media bezig – Heeft daarnaast ook een kleding- en juwelenwebshop.
Céline Schraepen had al zo’n 50.000 volgers toen ze op een dag een gratis gsm-hoesje toegestuurd kreeg. “Dat was de eerste keer dat ik besefte dat er meer uit sociale media te halen viel. Tot dan was Instagram een hobby geweest, waar ik samen met mijn vriendin Talisa Loup veel plezier aan had beleefd. We maakten foto’s van onze kleren en deelden die met de wereld. Na die eerste keer werden we steeds vaker door bedrijven uit Amerika, Australië en zelfs China gecontacteerd.”
Na haar studies werkte Céline een jaar als leerkracht en een jaar in een productiehuis, daarna besloot ze voluit voor het ondernemerschap te gaan. “De combinatie met mijn opdrachten op sociale media werd te zwaar en ik merkte dat ik meer creatieve vrijheid wou. Mijn webshops opstarten bijvoorbeeld vond ik superieur.”
Vandaag leidt Céline het leven van elke zelfstandige, met ups en downs. “Influencer zijn is een job als een ander. Ik moet er elke dag gepassioneerd mee bezig zijn. De ene maand heb ik tien opdrachten en is het alle hens aan dek, de volgende maand slechts één.”
Instagram blijft haar voornaamste inkomstenbron (enkele honderden euro’s per post), al worden ook haar webshops en haar YouTube-kanaal NICEfamily – 31.300 abonnees – belangrijker. Via die weg brengt Céline haar gezinsleven in beeld. Over haar toekomst als social influencer maakt ze zich weinig zorgen. “Het klopt dat het een onzeker bestaan is, maar ik ben ervan overtuigd dat de grote boom van influencer marketing nog moet komen, zeker in België. Er zijn nog heel veel bedrijven die de mogelijkheden van Instagram en andere sociale media nog moeten ontdekken.”
(Hermien Vanoost) - Foto’s: @gracestorys - Make-up: @glitzandglamforyou - Bron: MARK Magazine
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Volgens cijfers van Statbel werkt 1 op de 4 Belgische werknemers deeltijds. Vooral vrouwen kiezen ervoor om niet langer voltijds te werken.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Vergeet de sociale media niet! Ze kunnen je ongetwijfeld helpen. Maar houd wel deze do’s en don’ts in je achterhoofd.
Ben jij een sociale media expert en wil je graag voor een social mediabedrijf, maar maak je je zorgen of je er wel goed betaald gaat worden?
Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen!
Klinkt het jou ook als muziek in de oren: geld verdienen terwijl je - bijna - niks doet? Goed nieuws! Het kan.
Als je ze – ook als organisatie – slim inzet, zijn sociale media een behoorlijk krachtig instrument. Bij de Nationale Loterij weten ze dat intussen maar al te goed.
Rust in je huis. Evenwicht in je leven. En ruimte in je hoofd. Is dat niet wat we allemaal willen? En toch doen we druk. Dag in, dag uit. Is JOMO de oplossing?
Nachtshift, dagshift of late namiddagen: niet elke werkdag ziet er hetzelfde uit. 3 net afgestudeerden nemen ons mee doorheen hun werkdag.