Wat is jouw imago op kantoor?
Je doet je job goed, maar niemand ziet het. Een véél voorkomend probleem. "Mensen vinden het gênant om te zeggen wat hun troeven zijn", getuigt imagocoach Sascha Bertus.
Met die wijsheid slaat imagocoach Michèle De Ceuninck van Imagimpact ons om de oren wanneer we haar ontmoeten in haar atelier in Brugge. Dit is eerlijk gezegd niet wat ik had verwacht. Stiekem had ik me al op een uitgebreide make-up, kleding- en haarsessie voorbereid die me weliswaar mooier, hipper en tegelijkertijd ook onherkenbaar voor mezelf en mijn omgeving zou maken. Niet dus.
Michèle De Ceuninck: ‘Bij imago-coaching komt ook psychologie kijken. Als je aan iemand zijn uiterlijk raakt, raak je aan zijn persoon. Mensen gaan dikwijls te rade bij een imagocoach op keerpunten in hun leven - verandering van carrière, gezinssituatie, pensioen - wanneer ze het gevoel krijgen dat hun innerlijk niet meer overeenstemt met hun uiterlijk.’
De imagocoach kan je een grondige facelift of make-over bezorgen van binnenuit. Kledij, kapsel en make-up maken de ‘behandeling’ compleet. Als je uitstraling niet compatibel is met wat je probeert te verkopen, loopt het mis. Soms leggen bedrijven hun personeel een dresscode op, om hun imago kracht bij te zetten. Denk maar aan de tot verbeelding sprekende lichamen waarmee de Amerikaanse kledingketen Abercrombie&Fitch zijn vrouwelijke en mannelijke klanten inpakt. De invulling van zo’n dresscode is vaak cultureel bepaald. Zo zal een Britse imagocoach zakenlui altijd aanraden om kniekousen te dragen, omdat het nu eenmaal weinig aantrekkelijk is als er plots een reep bleke, behaarde huid opduikt tussen pantalon en sok.
In het verleden klopte ook De Post bij Michèle aan om haar personeel iets bij te brengen over ‘persoonlijke vorming en imago’. Mensen zijn er zich immers vaak niet van bewust welk effect ze creëren door zich een bepaalde outfit aan te meten. Michèle De Ceuninck: ‘Een dieper decolleté kan aantrekkelijk en sexy zijn, maar het is niet de ideale look om aan een loket mee te werken. Wie financiële transacties moet afhandelen, kan zichzelf beter een zekere ernst aanmeten. Wat dames vaak vergeten, is dat de diepte van hun decolleté duizelingwekkend kan overkomen voor de klant die zich rechtopstaand aan de balie aandient, omdat die het hele tafereel van bovenaf aanschouwt. De dame in kwestie komt dan nonchalant en minder geloofwaardig over. Klanten trekken die lijn gemakkelijk door naar haar werk. Zo riskeer je klanten te verliezen.’
Volgens de imagocoach betekent een tegenvallende verkoop van je product trouwens niet per definitie dat het product slecht is. De zwakke schakel kan net zo goed je imago zijn. We leggen die bewering voor aan een heel andere coach: Bert Verdonck, netwerkcoach en co-auteur van Hoe LinkedIn echt gebruiken?
Bert Verdonck: ‘Als ik kijk naar zakelijke onlinenetwerken, zoals LinkedIn, dan duiken daar in vele gevallen allesbehalve professionele verschijningen op. Sommige mensen proberen zichzelf te verkopen met foto’s die wel mugshots lijken waarvan het naambordje is weggeknipt. Zo’n foto heeft niet de uitstraling die je voor jezelf of voor je bedrijf voor ogen hebt. Potentiële klanten haken meteen af.’
Bert Verdonck: ‘Tijdens het netwerken worden vaak visitekaartjes uitgewisseld. Na een gesprek met drie zakenlui van eenzelfde firma, bezorgde het trio met drie totaal verschillende kaartjes. Bijna begon ik mezelf af te vragen of het drietal wel bij hetzelfde bedrijf werkte. Zoiets zegt veel over de eenheid en uniformiteit binnen die firma. Personen diepen dikwijls ook verfomfaaide kaartjes op uit hun achterzak, die nog warm aanvoelen als ze in je hand gelegd worden. Of ze pakken uit met een visitekaartje waarop de naam hun oude gsm-nummer ‘vakkundig’ doorstreept is en aangevuld werd met het nieuwe. Zo’n zaken komen niet professioneel over. Om het met de woorden van de schatrijke zakenman Warren Buffet te zeggen: ‘It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it.’
Toch is het niet eenvoudig om de meerwaarde van een imagocoach voor een bedrijf zwart op wit aan te tonen. Concrete resultaten zijn moeilijk meetbaar. Al is Michèle De Ceuninck van oordeel dat als het zelfbeeld, de eensgezindheid en de motivatie van werknemers verhoogd wordt, het bedrijf ook beter zal presteren.
Volgens netwerkcoach Bert Verdonck kan een verhoogd aantal tweets of facebook-likes een indicatie zijn.
Hilde Junius, woordvoerster BNP Paribas Fortis: ‘Voor de afdeling private banking heeft BNP Paribas Fortis in het verleden een imagocoach ingeschakeld. Het ging om een serie workshops waarin gewerkt werd rond hoe je je moet gedragen in een zakelijk milieu. Er werd stilgestaan bij attitude, houding, etiquette en voorkomen. De feedback van de deelnemers was positief.’
Nog goed om weten: bedrijven of zaakvoerders die imagocoaches inschakelen, doen dit meestal niet om samen grote imagostrategieën uit te dokteren. Wel doen ze beroep op hun kennis om kleinere, gespecialiseerde segmenten binnen hun zaak te verbeteren. In dat opzicht werken sommige referenties van imagocoaches een beetje misleidend. Sommigen pakken uit met klinkende bedrijfsnamen, waarmee ze de indruk geven mee hun stempel op het imago van het bloeiende bedrijf hebben gezet. Hier en daar gebruiken ze hun namen ook als referentie zonder voorafgaande toestemming. Goed voor hun imago, maar deontologisch niet helemaal correct.
(ddg) – Illustratie: (jvc)
24 februari 2012Je doet je job goed, maar niemand ziet het. Een véél voorkomend probleem. "Mensen vinden het gênant om te zeggen wat hun troeven zijn", getuigt imagocoach Sascha Bertus.
Beauty-experte en radio- en tv-persoonlijkheid Victoria Snee uit Dallas zet beautyblunders op een rijtje, zodat niemand er nog tegen zou zondigen.
Psychologe Ilse Antonissen, verkozen tot ‘Coach van het jaar 2010’, bekent: ‘Als ik mijn werk graag doe, is dat precies omdat coaching zo efficiënt is.’
We vroegen Lindsay Reynebeau (27) uit Lochristi hoeveel zij verdient …
Doe de test in je vriendenkring: vaak kan je aan de professionele kleding van je vrienden meteen zien voor welk bedrijf ze werken. Kleding bepaalt immers mee het imago van een bedrijf en geeft expliciet vorm aan de identiteit ervan.
Sinds programma's als Idool, weten we dat een flinke dosis X-factor belangrijk is. Ook je artiestennaam is van belang. Daar is Lady Gaga het bewijs van.
Hoe vermijd je kledingblunders op je job? Styliste Lien Degol wijst je de weg.
‘Uiteraard ben ik, als coach, blij dat Kevin Pauwels nu in het veldrijden schittert. Elk seizoen zet hij een stap vooruit.’ Marc Herremans weet duidelijk hoe dat moet …
Wil je kans maken op die promotie, dan kom je best zo verzorgd mogelijk voor de dag. Want ja, uiterlijk is belangrijk in het bedrijfsleven.