STAP 1 - De artiest: 'Ondernemen maakt je een beter kunstenaar'
Waarom artistien naast het creatieve ook ondernemend moeten zijn.
Tekenaars aan het woord laten, valt niet altijd mee. Wat ze te vertellen hebben, doen ze in enkele pennentrekken, niet in volzinnen. Maar Carll Cneut doet graag zíjn verhaal, ook in zijn werk. En dat kan op bijval rekenen. Tijdens het gesprek loopt het leuke bericht binnen dat hij op de shortlist staat van de internationale ‘Hans Andersen Award’.
De erkenning is vooral plezant. Zeker als je een buitenlandse prijs krijgt.
Voor mij is het zeer belangrijk dat het iemand is met wie het persoonlijk klikt. Maar de grootste voorwaarde is dat het een schrijver is die zijn geschreven kind aan een illustrator kan geven en daar vertrouwen in heeft. Het geheim van de keel van de nachtegaal was allang uit toen Peter (Verhelst, red.) me vertelde dat hij zich het hoofdpersonage compleet anders had ingebeeld. Indien ik zelf auteur zou zijn, zou ik het daar vast en zeker heel moeilijk mee hebben (lacht).
Bij sommige boeken heb je als illustrator meer impact op de tekst omdat je verhaalwendingen in je tekeningen aanbrengt die niet letterlijk in de tekst staan. Soms krijg ik ook teksten waarbij de auteur zelf aangeeft welke beelden hij daar bij ziet. Voor mij is dat een probleem omdat ik graag mijn zin doe. Ik ga graag verder waar de tekst stopt. Gaat het hoofdpersonage bijvoorbeeld naar Brugge, dan vraag ik me af: Gaat hij daar per fiets naartoe, met de auto of misschien met de trein? Alles wat niet in de tekst verteld wordt, geeft mij de ruimte om in de tekeningen mijn fantasie te laten spreken.
Absoluut. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. Het was nochtans een relatief late roeping. Ik ben pas op mijn 27ste als illustrator begonnen, als een zijsprongetje, een gekkigheid. Tot ik plots besefte: dit is wat ik wil doen. Ik was er ook van overtuigd dat het een haalbare kaart was. Niet dat ik nooit twijfel, hoor. Dat doe ik voortdurend. Wellicht dat ik daardoor nog altijd probeer om net iets meer van mezelf te geven. Momenteel ben ik naast illustrator ook lesgever aan de Koninlijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Omdat ik dat graag wou doen, niet omdat het financieel nodig is.
Ofwel maak je tekeningen voor magazines en laat je je daar onmiddellijk voor betalen, ofwel werk je aan een boek en krijg je auteursrechten. Je kan heel commercieel werken: anoniem, volledig naar de wensen van de opdrachtgever. Dan riskeer je dat je even snel weer uit bent. Een andere piste is om aan je eigen beeldtaal te werken en zo je naam op te bouwen.
Maar je moet hard werken en kwaliteit leveren. Bij een goede kapper zit er ook altijd volk, of niet? Even belangrijk is het om jezelf te kunnen verkopen. Ik ben maar de helft van de tijd met illustreren zelf bezig. Ik doe lezingen, reis naar het buitenland ... De tijd dat je als illustrator achter je bureau kon blijven zitten en niet buitenkwam, is voorbij. Uiteindelijk heb je een product dat je naar zoveel mogelijk mensen wil brengen.
Intussen doe ik voornamelijk boeken. Ik heb daar zo’n reputatie in opgebouwd, dat mensen onterecht denken dat ik geen tijdschriften meer wil doen. Maar voor The New York Times was het wel nogal een gedoe. Je stuurt je schets door, de artdirector is dan nog niet op kantoor enzovoort. Maar als het je als illustrator in België niet lukt, kan het buitenland een optie zijn. Het wereldje van illustratoren is niet zo groot, hoor.
Ik werk aan een nieuw boek: De Gouden Kooi, geschreven door Anna Castagnoli en in een Nederlandse versie gegoten door Saskia De Coster. Dat verschijnt in 2011. En er komt nog een project met Peter Verhelst. Maar meer verklap ik daar nog niet over.
(ks) - Illustratie: Carll Cneut           
23 maart 2010Waarom artistien naast het creatieve ook ondernemend moeten zijn.
Als je in België een professionele activiteit start zonder dat je gebonden bent aan een arbeidscontract of een statuut, word je als zelfstandige beschouwd. Je hebt dan twee keuzes: je werkt als zelfstandige in hoofd- of in bijberoep.
Eind vorig jaar lanceerde Eén-presentatrice Evy Gruyaert haar juwelencollectie ‘Malice in Wonderland’. Zowel het ontwerpen als de zakelijke kant heeft ze volledig zelf in handen.
De voedingsindustrie staat voor heel wat uitdagingen qua duurzaamheid. Bij PepsiCo staat dit thema hoog op de agenda.
Weet jij niet waar je werkgever voor staat? Of het bedrijf waar jij solliciteert? Nochtans maakt het een verschil om het verhaal achter een bedrijf te kennen.
Flexibele uren, telewerken en een goed uitgebouwd openbaar vervoer: daarom kiezen deze jongeren voor een Brusselse werkgever.
We vroegen aan Tomas Mertens (42) uit La Hamaide hoeveel hij als hogeschooldocent verdient en wat zijn job precies inhoudt...
To-dolijstjes bezorgen je vaak stress. Het gevolg? Je voelt je onproductief en komt in een negatieve spiraal terecht. De oplossing? De fuck-it-therapie!
Cybersecurity is een groeiende markt, met extra jobs voor het oprapen.