Is jouw baas een Big Brother?
Steeds meer werkgevers installeren software om hun personeel in de gaten te houden. Ten koste van de privacy?
Een kwart doet op kantoor aan internetbanking, een op de vijf surft naar sociale mediasites. Dat privé-internetgebruik leidt niet automatisch tot slechtere beroepsprestaties, maar toch vindt 11 procent van de werkgevers het privésurfen en -mailen van hun personeel ‘problematisch'. Didier Christiaens, hr-manager van Tempo Team, en Stefan Nerinckx, advocaat-vennoot van Laga, schetsen de do's and dont's voor werkgevers.
Privacy: wat mag je werkgever controleren? Wat niet?
Bron: Standaard.biz
26 april 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Steeds meer werkgevers installeren software om hun personeel in de gaten te houden. Ten koste van de privacy?
Even je privémail of Twitter checken, neemt niet veel tijd in beslag. Of toch? Als je alles bij elkaar telt, zou je best wel eens versteld kunnen staan.
Dacht je dat je mailbox niet nog meer spam te verteren kon krijgen, dan heb je het – helaas – mis. Vorige maand is het aantal ongewenste berichten nog maar eens met 5 procent gestegen.
Lange tijd keken bedrijven voor hun IT-beveiliging naar het kwaad van buitenaf. Maar vandaag lijken de rollen omgekeerd. Vooral de werknemer wordt in het oog gehouden. Naast seks- en goksites worden ook vriendensites als Facebook en Twitter steeds meer aan banden gelegd op kantoor.
Om de uitstoot van CO₂ zoveel mogelijk te beperken, moet iedereen zijn of haar steentje bijdragen. Zelfs de keuze van je job kan al impact hebben.
Als je tijdskrediet wilt opnemen, moet je je werkgever daar schriftelijk en op voorhand van op de hoogte brengen.
De wens naar een hybride werkritme is soms zó groot dat het een breekpunt is voor werknemers als ze het niet krijgen. Gevolg? Quiet quitting. Maar wat is dat nu precies?
Dries is IT’er bij Colruyt Group waar hij meebouwt aan de innoverende en digitale toepassingen die er écht toe doen.
LinkedIn deed onderzoek naar de meest gegeerde hard en soft skills. En daar kwam een opmerkelijke conclusie uit naar voren ... Tijd voor een lijstje!