Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 204

Volgende
Volgend artikel:

10 oorlogstactieken om die job te veroveren

IJzersterke duw in de rug van creatief modetalent

De SYNTRA-cursisten modeontwerp krijgen dit jaar de uitdagende opdracht om een damesoutfit te ontwerpen... in metaal.
De jobs in de modesector zijn niet dik gezaaid. Creatievelingen die met naald en draad overweg kunnen, moeten om de kost te verdienen vaak als zelfstandige aan de weg beginnen te timmeren. Toch zijn er ook manieren om ‘ontdekt’ te worden als modetalent, en zo een carrière uit te bouwen bij een gekend modehuis of kledingfabrikant. SYNTRA Limburg heeft alvast één mogelijkheid uitgewerkt: een ontwerpwedstrijd voor metalen kledij.
De SYNTRA-cursisten modeontwerp krijgen dit jaar de uitdagende opdracht om een damesoutfit te ontwerpen... in metaal.

Door al tijdens de studies uit te blinken, worden toptalenten gevraagd om later bij de werkgevers van hun dromen aan de slag te gaan. In tal van richtingen gebeurt dit door stages of eindwerken. Bedrijven geven toe dat ze nauw samenwerken met het onderwijs om de meest getalenteerde studenten aan zich te kunnen binden.

Ook voor de schoolverlaters heeft de samenwerking met de bedrijfswereld veel voordelen, aangezien ze zo kunnen aftasten in welke werkomgeving ze zich prettig voelen en hun carrière het liefst willen lanceren. Veel kansen om zich te onderscheiden, krijgen de studenten echter niet. SYNTRA Limburg wil daar verandering in brengen en een etalage aanbieden voor de meest creatieve talenten.

Perfecte snit

“De cursisten modeontwerp krijgen dit jaar de uitdagende opdracht om een damesoutfit te ontwerpen… in metaal,” zegt Rita Henckaers, Business Developer bij SYNTRA Limburg.. “We hebben daarvoor een samenwerkingsverband afgesloten met een metaalbedrijf uit Bree, dat zich engageert om het strafste ontwerp ook daadwerkelijk te assembleren. “De modernste metaaltechnieken zullen worden toegepast om de tekening om te vormen tot een draagbaar stuk met perfecte snit.”

Buzz

Het creatieve werk is volop bezig, want in december moeten de modeontwerpers al klaar zijn. De begeleiders zijn alvast heel enthousiast. Docente Kristien Follon, bekend van Titi+The German Kid, en collega-docenten Marie Cools en Miek Peere: “Het is onmogelijk om te voorspellen hoe het eindproduct er zal uitzien, maar wat er uit het atelier zal rollen, zal zonder twijfel spectaculair zijn.”

Een jury van fashion-experts en metaalkenners kiest het beste concept. De winnaar krijgt vooral veel kansen om zich te profileren bij toekomstige werkgevers. “De extra bekendheid geven we onder meer door een eigen tentoonstelling in het Hasseltse Huis de Corswarem”, aldus nog Rita Henckaers. “Het winnend ontwerp zal verder gebruikt worden in de algemene communicatiecampagne van het Breese bedrijf Toplas.”

En zo profiteren drie partijen van het wedstrijdconcept. “Wij zetten als SYNTRA Limburg de veelzijdigheid van de opleiding Modeontwerper in de kijker. Het jonge, bedrijf Toplas kan zijn vaardigheden met metaal onderstrepen, maar het allerbelangrijkste is dat jong modetalent, met een stralend ontwerp en een innovatieve uitvoering, de nodige ‘buzz’ kan creëren en een duw in de rug krijgt in functie van een verdere carrière.”

(kme) 

13 november 2016

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook