Zelfverzekerd presenteren: zo maak je een sterke indruk (VIDEO)
Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Elke orkaan krijgt een officiële naam en uit onderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt dat er een verband is tussen de naam van een orkaan en de bereidheid van een individu om te doneren. Mensen zijn meer geneigd om te doneren wanneer de initiaal van hun voornaam overeenkomt met die van de orkaan.
Neem nu bijvoorbeeld orkaan Rita, zij sloeg toe in Florida, Cuba, Texas en Louisiana in 2005. Uit het onderzoek blijkt dat mensen waarvan de naam met een R begon 260% meer geneigd waren om te doneren aan de slachtoffers dan de mensen waarvan de naam niet met een R begon.
Volgens een professor aan de NYU Stern Business School brengt deze theorie een enorme beïnvloedingskracht met zich mee. Zo heeft de 'Wereld Meteorologische Organisatie' er baat bij om een veel voorkomende naam voor een orkaan te kiezen om zo vrijwillige donaties te verhogen.
Onze naam is belangrijk voor ons. Het is alsof we een onzichtbare antenne hebben die ons erop attent maakt wanneer iemand onze naam zegt. Dit fenomeen noemen we het Cocktail Party-effect, een zeer toepasselijke benaming.
Je hebt het allicht zelf al eens meegemaakt. Je staat op een feestje, het is druk en te midden van al die geluiden ga je een gesprek aan met je partner. Onze hersenen zijn zodanig ontwikkeld dat we perfect in staat zijn om dit gesprek aan te gaan en randgeluiden te elimineren die op dat moment niet relevant zijn voor ons gesprek. Toch nemen we al deze geluiden waar, we doen dit echter niet bewust tenzij iemand onze naam zegt, dan horen we dit wel.
Nog niet overtuigd van het belang van iemand zijn naam? Vraag aan je collega’s om hun 5 favoriete letters te noteren. Je zult versteld staan van de gelijkheid tussen de gekozen letters en hun namen, vooral hun initialen dan.
Extra: 5 tips om namen te onthouden
Maar hoe kunnen we deze theorieën toepassen in de praktijk? Simpel, in elke beïnvloedingsstrategie is het van cruciaal belang om iemand zijn aandacht te trekken. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van de voornaam in een reminder voor een belastingaangifte, ervoor zorgt dat de responsgraad significant stijgt in vergelijking met het sturen van een standaard reminder zonder vermelding van de naam.
Ook het onderzoek met de orkanen kan je in praktijk toepassen. Stel, je moet een project lanceren en wilt een grote groep erbij betrekken. Maak dan eerst een lijst van de namen van betrokkenen en kies een projectnaam die het meest overeenkomt met deze namen of kies de meest voorkomende initiaal in de groep en gebruik die als basis voor de projectnaam.
CHECK: Met deze techniek overtuig je iedereen (Video)
(jvdv)
Dr. Jan Van der Vurst is zaakvoerder van Kenaz, een internationaal opererend training en adviesbureau en auteur van 'Impact: Invloed op basis van respect'.
24 augustus 2017Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Door je contacten uit te breiden, open je deuren naar nieuwe opportuniteiten voor je persoonlijke én professionele ontwikkeling.
Positiever denken: hoe doe je dat? En waarom? Omdat we onze positieve mindset inderdaad kunnen beïnvloeden...
Voor wie nog twijfelt aan het nut van netwerksessies: netwerken kan jeheel wat opleveren. Hoe pak je het aan en hoe maak je het leuk?
Zie je jezelf al zitten op de stoel van je baas? Of droom je nog groter: de big boss worden van het bedrijf? Wel, op volgende manier kan je carrière een héél snelle wending nemen...
Heb je tijdens de coronacrisis de smaak van het telewerken helemaal te pakken gekregen? Laat je baas zien dat thuiswerk niets dan voordelen biedt!
Emoties op de werkvloer: van gezondheid en motivatie tot teamwork en communicatie. Deze zes aanbevelingen zijn het onthouden waard.
Een recente studie toont een verband aan tussen het aantal letters in een naam en het salaris. Hoe korter je voornaam, hoe meer je verdient, zo blijkt.
Sinds programma's als Idool, weten we dat een flinke dosis X-factor belangrijk is. Ook je artiestennaam is van belang. Daar is Lady Gaga het bewijs van.