Welke bedrijfscultuur past bij jou?
Soms kan een vacature helemaal matchen met jouw droomjob. Toch leg je best eens de bedrijfscultuur onder de loep, het kan je frustratie en tijdverlies besparen…
Humor op de werkvloer heeft tal van voordelen, zowel voor werkgevers als werknemers. Denk je nu: “Laat me niet lachen!”? – Oh jawel!
“Humor wordt helaas regelmatig gezien als niet professioneel, of te familiair of wat dan ook, en dat is zonde want het brengt juist energie in een relatie”, aldus loopbaanbegeleidster en business coach Annelies Quaegebeur van de organisatie A-Lissome.
“We lachen bij lange na niet genoeg. Toch wel spijtig, want lachen is het beste medicijn. Het is wetenschappelijke bewezen dat lachende werknemers harder werken. Een flinke portie humor neemt de stress weg waardoor werknemers zich meer op hun gemak voelen en dus ook beter werk afleveren."
Door veel te lachen zal ook je enthousiasme stijgen waardoor je meer plezier vindt in je werk. De combinatie van al die factoren maken dat de productiviteit aanzienlijk stijgt, geen grap!
Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?
Humor zorgt er niet alleen voor dat je individueel beter presteert. Een lossere werksfeer stelt iedereen meer op zijn gemak waardoor iedereen makkelijker aanspreekbaar wordt. Door samen te lachen, zal ook het onderlinge vertrouwen een boost krijgen waardoor problemen in de toekomst makkelijker kunnen worden opgelost.
Ondanks een stevig meningsverschil toch af een toe een grapje maken, relativeert meteen de ernst van dat meningsverschil, zonder het weg te lachen!
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Grappen en grollen stimuleren bovendien de creativiteit. Door de losse sfeer op het werk zal men aangemoedigd worden om meer ‘out of the box’ te denken. Wanneer werknemers zich meer op hun gemak voelen, zullen ze tijdens brainstormsessies gemakkelijker hun zotte ideeën op tafel durven gooien.
“Je werkethiek groeit en je enthousiasme zal hoogstwaarschijnlijk aanstekelijk zijn. Humor is dus een win-win voor jou, je omgeving en de organisatie waarvoor je werkt”, vertelt Annelies Quaegebeur.
Even serieus nu: het is wetenschappelijk bewezen dat lachen gezond is. Mensen die veel lachen, hebben minder stress en laat stress nu een van de grootste boosdoeners voor onze gezondheid zijn. Bovendien maakt (goede!) humor de stoffen endorfine en dopamine vrij in onze hersenen waardoor we ons een pak gelukkiger voelen en onze weerstand verhoogt.
Altijd al gedroomd van een sixpack? Perfect! Veel lachen is immers de beste buikspieroefening die je kan bedenken.
Werkgerelateerde stress verminderen? Enkele wetenschappelijk onderbouwde tips!
Loopbaanbegeleidster Annelies Quaegebeur vindt dat we af moeten van het idee dat er bij serieuze business geen plaats is voor al te veel humor. Bovendien werken lachende werknemers dus harder en zijn ze minder vaak afwezig wegens ziekte. De ultieme droom van werkgevers.
Humor op de werkvloer krijgen is in de praktijk echter geen lachertje, daarom heeft Quaegebeur volgende tips voor leidinggevenden:
Zo zie je maar: humor op de werkvloer kan een ‘serieus’ verschil maken.
Extra: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
(mr)
Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips.Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Heb jij ook loopbaan gerelateerde vragen? Meer informatie kan je vinden op haar website en volgen kan via Facebook.
Wil je graag zelf aan de slag? Download dan het gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan - (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten).
17 januari 2022Soms kan een vacature helemaal matchen met jouw droomjob. Toch leg je best eens de bedrijfscultuur onder de loep, het kan je frustratie en tijdverlies besparen…
Verzink jij ook in een laagje eenzaamheid door het vele thuiswerken? Met deze 6 tips start je een offensief om je teruggetrokken bestaan te doorbreken!
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Komieken staan regelmatig op een podium en weten hun verhaal te brengen voor een divers publiek. Ze zijn dan ook experten als het op presenteren aankomt.
Hoewel burn-out één van de meest besproken thema’s in de media is, blijft het vaak akelig stil op de werkvloer. Hoog tijd dus om het taboe te doorbreken!
We zochten uit hoe jij je gelukkiger voelt in het leven én in je carrière. Als je deze vier stappen volgt, staat jouw geluk voortaan centraal...
Chief Happiness Officer prijkt er op het naamkaartje van Anouck Ponsard. Haar job bij het evenementenkantoor To The Point Events is heel simpel...
Gelukkige werknemers zijn productiever dan hun sombere collega’s. Volgens recent onderzoek van de Universiteit van Oxford zelfs ‘dertien procent gelukkiger’...
Vrouwen hebben gemiddeld minder vaak werkbaar werk dan mannen. Bovendien blijft het verschil tussen mannen en vrouwen in Vlaanderen toenemen...