Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Deeltijdse collega's nog te vaak als minderwaardig gezien

Hulpvaardig zijn loont

Een steentje bijdragen aan het succes van anderen rendeert op lange termijn, zelfs wanneer hier in het begin geen duidelijke beloning aan vasthangt. Werknemers die hun collega's en klanten oprecht willen helpen, gaan bijgevolg een mooie carrière tegemoet.
#

In het boek 'Give and Take' beschrijft auteur Adam Grant, managementprofessor aan de Wharton School van de University of Pennsylvania, dat hulpvaardig zijn en ervan genieten om anderen te helpen op korte termijn leidt tot inefficiëntie. Op lange termijn kan hulpvaardig gedrag echter verrassend positief uitdraaien.

Zo blijkt uit verscheidene studies dat hulpvaardige mensen aanvankelijk vaak niet de beste schoolresultaten behalen of een hoog salaris krijgen. Na een langere periode zullen echter de hoogste inkomens of de beste universiteitsprestaties toebehoren aan de meest genereuze mensen.

Succes lange termijn?

Hij verklaart het succes van hulpvaardigheid op lange termijn onder meer aan de hand van relaties en motivatie. Vanuit het relatiestandpunt blijkt dat hulpvaardige mensen diepere en bredere connecties uitbouwen. Wanneer een verkoper écht om jou geeft, zal je bijvoorbeeld meer geneigd zijn om van hem te kopen, bij een volgende aankoop opnieuw naar hem te gaan én nieuwe klanten naar hem door te verwijzen.

Vanuit het motivatiestandpunt blijkt onder meer dat anderen helpen betekenis en doel geeft aan het eigen leven. Onze bijdrages doen er wel degelijk toe en dat geeft ons energie om harder, langer en slimmer te werken.

Kennis & vaardigheden

Maar volgens Grant is er nog een derde reden waarom hulpvaardigheid voordelen op lange termijn kan opleveren: men leert er namelijk heel veel van. Door anderen (bijvoorbeeld je collega's) uit de nood te helpen, verwerf je immers nieuwe kennis en vaardigheden.

Een studie van de Rutgers Universiteit in New Jersey toont aan dat werknemers die hun collega's het meeste helpen in het algemeen ook het best presteren. Dit komt omdat zij, door samen te kijken naar de problemen van anderen, meer inzicht krijgen over hun eigen werk en zo uiteindelijk betere probleemoplossers worden.

(nm) – Bron: Theatlantic.com 

21 mei 2014
Anderen bekeken ook