AIM Recycling Europe is opsteker voor Oostendse haven
Het grondstofrecyclagebedrijf AIM Recycling Europe is een joint venture tussen het Gistelse Waste Management en het Canadese American Iron & Metal.
Cliff Pizarro is 26 jaar en oefent een zeldzame functie uit op onze arbeidsmarkt. Hij is sluismeester en bruggendraaier. Cliff gidst zowel gigantische schepen als pleziervaartuigen op een veilige manier van Noord naar Zuid door de stad, 24 uur per dag. Hij bestuurt pompen en dammen voor een optimaal waterpeil zodat bij zwaar regenweer de stad van een overstroming blijft behoed.
De familienaam van Cliff vindt zijn oorsprong in een stamboom van Spaanse ontdekkingsreizigers, die de wereldzeeën bevoeren. Het is dus geen toeval dat hij aan het water werkt. Zijn vader had vroeger trouwens dezelfde job. Cliff kijkt gepassioneerd naar de mastodonten met honderden tonnen zand, staal of diesel aan boord. Voor zeilschepen met een mast van 20 meter, draait hij de Budabrug gezwind de lucht in. “Dat is een fenomenaal zicht. Ik zie elke dag unieke beelden waar anderen best gezond jaloers op zijn”, vertelt hij vurig.
Ook andere profielen voelen zich in de hoofdstad als een vis in het water. En ze hebben een job die iets met water heeft te maken. Zo is Nico Raemdonck uit Halle preventieadviseur, en ook het milieu- en afvalbeleid behoort tot zijn takenpakket. Hij ziet met plezier de oude industriële sites rond het kanaal veranderen in moderne en schone economische en culturele bedrijvigheid.
Het water kabbelt langzaam verder maar aan de sluizen en bruggen moet Cliff Pizarro voortdurend alert zijn. Vorig jaar redde hij bijvoorbeeld ’s nachts iemand van een wanhoopsdaad die op een brug was geklommen door voortdurend op de man in te praten.
Het kanaal flirt met de gemeentegrenzen van Sint-Jans-Molenbeek en Anderlecht. ’s Nachts is er altijd volk op straat. “Gewoon bonjour zeggen”, is zijn advies. “Ik voel me niet onveilig, het is een kwestie van respect tonen en krijgen.” Overdag vist Cliff wel eens met een professioneel net een bal van straatvoetballertjes uit het kanaal. Dat maakt een sluiswachter in een maritiem uniform zelfs populair bij de lokale jeugd. Ook Nico werkt mee aan de band tussen haven en stad. “Ik schreef als preventieadviseur mee aan het draaiboek voor de aankomst van Sinterklaas op de sluis van Molenbeek. Veiligheid primeert op zo’n dag.”
Brussel is dus niet alleen de stad van Europese en Belgische overheidsadministraties. De kanaalsite helpt bij de economische en culturele heropleving van de buurt, zoals bijvoorbeeld het museum dat herrijst uit de voormalige legendarische Citroëngarage. Of de hotspot Tour & Taxis. “Het kanaal doorkruist het Brussels Gewest over een lengte van 14 kilometer”, vertelt Nico Raemdonck. “Dankzij die waterweg zorg ik mee voor kortere files. Wist je dat de scheepvaart zo’n 2.000 zware vrachtwagens per dag van de Brusselse en Vlaams-Brabantse wegen afhaalt? Dat maakt mij fier.”
Cliff Pizarro blinkt tenslotte ook van trots wanneer hij vertelt over de dure en massieve apparatuur die hij zelfstandig bestuurt. “Als een internationaal zeeschip de haven binnenvaart, bezorg ik de kapitein en de matrozen aan de sluis of brug de eerste indruk van de stad. Daar doe ik met de glimlach mijn uniform met epauletten voor aan!”
(gv)
Het grondstofrecyclagebedrijf AIM Recycling Europe is een joint venture tussen het Gistelse Waste Management en het Canadese American Iron & Metal.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
De elektrotechnische sector kampt al jaren met een tekort aan werknemers. Bovendien zal de vraag naar elektrotechnici de komende jaren alleen maar stijgen...
In Vlaanderen zal ruim een kwart van de banen grote gevolgen ondervinden van de groene transitie. Hoe zit dat bij jou?
Als marktleider runt D’Ieteren een uitgebreid netwerk van concessies., daarvoor is het bedrijf volop op zoek naar extra technisch talent.
Ben jij een extravert of eerder een introvert? Wie op zoek is naar een nieuwe job en een mismatch wil vermijden, houdt hier best rekening mee.
Lonkt de roep van een aantrekkelijke job met meer doorgroeimogelijkheden je opnieuw naar de sollicitatiemarkt? Dan ben je niet alleen.
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
Bij Arvesta is welzijn alvast meer dan een slogan. Het vormt de kern van waar het bedrijf voor wil staan. “Welzijn en een duurzame loopbaan zijn twee kanten eenzelfde medaille.”