“Onze uren zijn altijd verschillend. Soms vertrekken we ’s ochtends heel vroeg, soms pas in de namiddag. We spreken met de crew af in de crewroom. Het team is iedere vlucht anders, en omdat er zoveel mensen voor Jetairfly werken, kan het wel zijn dat je elkaar daar voor het eerst ontmoet. Alle stewardessen overlopen samen met de senior crew member en de piloot hoe de vlucht er zal uitzien, hoeveel passagiers we hebben, wie er maaltijden besteld heeft, wie assistentie nodig heeft, … Standaard stelt de senior crew member ook een vraag aan de andere crewleden. Die gaat over veiligheidsprocedures. Als stewardess moet je daarop kunnen antwoorden. Zo houden we onze kennis over alle veiligheidsprocedures up to date.”
“Op het vliegtuig zelf heeft ieder zijn taak. Meestal zijn we met drie of vier crewmembers. De ene zorgt dat de deuren, toiletten, zetels, materiaal, enzoverder worden nagekeken. De andere helpt dan weer bij het boarden. Wanneer het vliegtuig is opgestegen en we het signaal krijgen dat we mogen rechtstaan maken we alles in orde. Samen met de andere stewardessen en stewards zet ik alles klaar, delen we de maaltijden en drank uit en gaan we rond met de duty free artikelen op vluchten buiten Europa. Na het landen zorgen we dat iedereen veilig uit het vliegtuig geraakt.”
“Alvorens je als stewardess kan beginnen werken bij Jetairfly, gebeurt er eerst een grondige selectieprocedure. Allereerst word je telefonisch in drie talen – Nederlands, Frans en Engels - geïnterviewd. Daarna word je uitgenodigd voor een groepsdiscussie, deze gebeurt ook in de drie talen. Als je daarop geslaagd bent, volgt er een individueel gesprek, weer in die drie talen. Na de gesprekken volgen er enkele praktische testen. In de ‘mock up room’ is de binnenkant van een vliegtuig nagebootst. Je wordt geconfronteerd met realistische situaties zoals lastige of ongeruste passagiers. Ze gaan dan na wat je in zulke situaties doet. Als je goed bevonden wordt, moet je nog op medische controle.“
“Na dit alles mag je de opleiding tot steward of stewardess volgen. Die duurt 1 maand en daarvoor word je betaald. De opleiding gaat vooral over alle verschillende veiligheidsprocedures die er bestaan. Maar ook kennis over materiaal en servicegerichtheid horen daarbij. Tijdens de opleiding trekken we naar Charleroi voor praktische oefeningen zoals evacuatieoefeningen, brandoefeningen en oefeningen met de ‘slide’. Een EHBO cursus volgen we dan ook.”
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren. Zelf noemen we dat ‘blocks on’ en ‘blocks off’. Dat verwijst naar de blokken die voor de wielen worden gezet als het vliegtuig geparkeerd staat.”
“Ons loon hangt eigenlijk af van het aantal vlieguren. Mijn salaris als stewardess is dus iedere maand verschillend. Maar die 1.430 euro bruto is de basis. Per vlucht krijgen we nog een bonus en per jaar ook een loonsverhoging. Als we ter plaatse op de bestemming moeten overnachten, wordt dit uiteraard ook betaald. We worden ook voorzien van hotel all in, zodat we ons eten niet zelf moeten betalen. De zomer is voor ons de drukste tijd, dan zijn er veel vluchten.”
“Meestal hebben we drie dagen weekend, de andere dagen werken we. Ons weekend kan eender wanneer zijn. Dat hangt echt af van het vliegschema. Die drie dagen vrij heb je echt wel nodig om te recupereren. Hoog in de lucht is het zuurstofgehalte lager, dus we moeten meer inspanning leveren om onze taken af te werken.”
Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen dankzij het Jobat Salariskompas
“Wij kunnen via ons werk een goedkopere hospitalisatie verzekering krijgen. Ons uniform krijgen we natuurlijk ook via Jetairfly. Ieder jaar krijgen we een aantal punten waarmee we kledingstukken kunnen kopen: een jasje, hemdje, rokje, schoenen, … Via de reiswinkel van Jetairfly kunnen we ook goedkoper vliegen. Maar de regel geldt hier dat passagiers altijd voorrang krijgen. Dus het is een beetje kijken wat nog beschikbaar is.”
“Het grappigste dat ik meemaakte is dat een passagier me out of the blue ten huwelijk vroeg. Hij dacht dat het zijn lot was met mij te trouwen. Ik heb toch maar vriendelijk bedankt (lacht). De verste reizen die ik tot nu toe heb gemaakt zijn Cancun in Mexico, Kenia en de Dominicaanse Republiek. Meestal zijn we er maar heel kort, maar af en toe kan ik, zoals in Kenia, wel wat meer zien van het land.“
(pm)
29 juli 2019De meesten van ons vinden een goede werksfeer belangrijker dan wat ze verdienen. “Slechts weinig mensen veranderen van job puur omwille van hun loon.”
Ryanair komt niet alleen in het nieuws met hun bodemprijzen. Ze worden momenteel vooral geteisterd door stakingen. Waarom?
Wie graag reist, heeft geld nodig. Wie fulltime werkt om dat geld te sparen... heeft amper de tijd om te reizen. Hoe kan je die twee dan toch combineren?
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!
Als je één vrouwenberoep mag kiezen dat ongetwijfeld scoort bij de mannen, wat zou het zijn? Tinder vroeg welke jobs sexy worden gevonden door mannen.
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Vroeger wilden we allemaal piloot, journalist of astronaut worden. Maar zijn deze droomberoepen ook financieel interessant? Jobat zocht het uit.
Het glazen plafond, de loonkloof... Typische clichés of bestaan ze ook echt?
Een modellenbureau in China liet studenten in bikini opdraven als onderdeel van het sollicitatieproces voor een job als ... stewardess.