First things first: er bestaan twee mogelijke pistes om piloot te worden in het leger. Optie één: je kiest resoluut voor een legercarrière. In dat geval moet je eerst slagen voor het militaire toelatingsexamen, dat verschillende psychotechnische en fysieke proeven omvat. Ook medisch moet je helemaal in orde zijn: brillendragers of rekruten met te korte of te lange bovenbenen zijn eraan voor de moeite.
Geslaagd op alle onderdelen? Dan word je toegelaten aan de Koninklijke Militaire School, waar je een vijfjarige opleiding volgt. Die breid je daarna verder uit met een specifieke pilotenopleiding van twee jaar. Na die zeven jaar ben je pas officieel F-16-piloot.
Ontdek: Hoeveel verdien je bij het Belgische leger?
Wil je je opties openhouden? Dan is een pilotenopleiding in het hulpkader een slim alternatief. In deze piste moet je geen uitgebreid toelatingsexamen doen en ook de opleidingsjaren verlopen anders. Als hulpkaderpiloot ga je een contract van dertien jaar aan, dat drie keer met één jaar verlengd kan worden. Tijdens het eerste jaar van dat contract volg je alle theoretische vakken die nodig zijn om een vliegbrevet – een Airline Transport Pilot Licence – te behalen.
Het grootste verschil met een piloot in beroepskader? Hulpkaderleden kunnen later in hun carrière eventueel lijnpiloot worden, want hun brevet is ook geldig voor commerciële vluchten.
Lees ook: Hoeveel verdienen lijnpiloten?
Een vliegopleiding is allesbehalve eenvoudig. Maar je wordt er wel vanaf dag één voor betaald én je leert uitzonderlijke skills. In korte tijd stoomt het leger je helemaal klaar voor risicovolle gevechtssituaties. Niet voor bangeriken!
Je krijgt training in allerlei operationele disciplines, maakt kennis met precisieapparatuur en specialiseert je tot een echte gevechtspiloot. Uiteraard worden jonge F-16-piloten niet onmiddellijk naar het front gestuurd, maar krijgen ze eerst een grondige voorbereiding.
Interesse in een carrière bij Defensie? Bekijk het huidige vacatureaanbod op Jobat.be!
Hoeveel levert dat nu exact op? De verloning van een F-16-piloot verloopt, net zoals bij het ander militair personeel, volgens vaste loonschalen. Met andere woorden: hoeveel er maandelijks in het laatje komt, hangt af van je leeftijd en anciënniteit. Zo verdien je als startende soldaat een basiswedde van 2.449 euro bruto, maar na twee jaar komt daar op maandbasis 84 euro bij.
Voor hulpkaderleden loopt dat bedrag zelfs op tot 3.791 euro na het behalen van hun vliegbrevet. Wil je je loon verder opkrikken? Dan kan je altijd proberen om promotie te maken via bevorderingsexamens.
Om het beroep van F-16-piloot nog aantrekkelijker te maken, deelt het leger ook royale premies uit. Fasten your seatbelts, want het is de moeite! Een leerling-piloot ontvangt bijvoorbeeld een trimestriële vliegpremie van 1.293 euro bruto. Bij gebrevetteerde piloten doen ze er zelfs nog een schepje bovenop: zij verdienen naast hun gewone maandloon elk trimester 4.167 euro extra.
Ben je vijf jaar in dienst en heb je een (hoger) vliegbrevet? Dan krijg je een eenmalige loopbaanpremie van 15.259 euro bruto, die daarna overgaat in een tweejaarlijkse premie van telkens 7.340 euro. Gebrevetteerde luchtverkeersleiders krijgen dan weer een jaarlijks extraatje van 5.339 euro.
En dan hebben we het nog niet gehad over de eindejaarspremie (1.047 euro netto), het vakantiegeld (1.277 euro netto) en de vergoeding van onder andere kledij. Daarnaast kunnen militaire piloten rekenen op gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer, een hospitalisatieverzekering, een uitgebreid opleidingsaanbod waar ze ook tijdens de werkuren gebruik van kunnen maken én de mogelijkheid om te sporten op het werk. Het overwegen waard?
E-gids: alle extralegale voordelen op een rij
(ZINNIG) – Bron: Defensie
29 maart 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een job als piloot? Hoe geraak je zo ver dat je de stuurknuppel van een Boeing of Airbus mag hanteren? Wat moet je daarvoor kunnen? En wat kost het?
Benieuwd hoeveel je kan verdienen bij het Belgische leger en tot welke bedragen een defensieloon concreet kan oplopen? Scrol maar mee.
Denk jij soms dat je een gevaarlijke job hebt? Aan elk beroep zijn risico's verbonden. Maar haal jij ook de lijst van 20 meest gevaarlijke jobs ter wereld?
Piloten vervoeren wel honderden mensen tegelijk en kennen nog steeds een bepaalde status, toch hebben ook zij wat geheimen voor hun passagiers.
Ryanair komt niet alleen in het nieuws met hun bodemprijzen. Ze worden momenteel vooral geteisterd door stakingen. Waarom?
Op zoek naar een job waar je écht een adrenalinekick van krijgt? Word dan ingenieur in een Formule 1-team!
Het gaat goed met het F1-team van Mercedes. Een nieuwe wereldtitel lijkt weer in de maak. En dat loont ook voor de baas.
Hoe ziet de werkdag van een stewardess uit en hoeveel verdienen zij?
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!