Leerkrachten vs. burn-out: de oplossing?
Vooral het onderwijs kampt de laatste jaren met erg veel gevallen van burn-out. Hoe komt dat precies? En wat kunnen we eraan doen? Directeur Dirk Moulart vertelt ...
Caroline Goevaerts (47) studeerde in 1996 af als leerkracht lager onderwijs en zal dit schooljaar dus voor het 25ste jaar op rij voor de klas staan. Dat doet ze in het eerste leerjaar aan GVBS Sancta Maria in Lembeek.
“Als je wilt, stopt het werk nóóit! In het weekend bereid ik meestal de lessen voor, maak ik mijn agenda en haal ik wat verbeterwerk in. Soms ga ik zelfs naar school om kopieën te maken of de klas klaar te zetten. Je wordt overspoeld door administratie, en dat is een val waar heel wat beginnende leerkrachten de eerste jaren intrappen. Mijn goede raad als ancien? Maak tijd voor je gezin, je hobby’s, je vrienden… voor je je verliest in al dat schoolwerk. Zelf baat ik op zaterdag samen met mijn man een hoevewinkeltje uit. Dat zorgt voor tijd voor ons twee.”
“Begrijp me niet verkeerd, want voor al dat harde werk, krijg je ongelooflijk veel terug. De dankbaarheid van de kinderen én de ouders, ze in alles zien groeien, het is een voorrecht om dat vanop de eerste rij mee te maken. Na al die jaren kom ik zo nu en dan ook leerlingen tegen die jaren geleden in mijn klas zaten en die intussen volwassen zijn. Mijn hart maakt een sprongetje als ze me nog herkennen en eens goedendag komen zeggen. (lacht) Maar ik probeer dan ook elk kind te benaderen alsof het mijn eigen kind is.”
Ontdek: De voor- én nadelen van een job als leerkracht
Friedl Teirlinck (42) zal dit schooljaar voor het 3de jaar op rij voor de klas staan. Dat doet ze als leerkracht Maatschappij & Welzijn, Nederlands en godsdienst in de eerste graad secundair onderwijs aan Sint-Angela in Ternat.
“Dat leerkrachten (te) veel vakantie hebben, is ongetwijfeld een van de grootste misvattingen die er bestaan! Na bijna twintig jaar in de privésector gewerkt te hebben, kan ik met mijn hand op het hart zeggen dat ik nog nóóit zoveel gewerkt heb als de voorbije drie jaar. Ja, ik besteed nog veel tijd aan de voorbereiding van mijn lessen, maar ik hoop dat dat de komende jaren minder zwaar zal doorwegen. Al hebben we nog maar net beslist om voor het vak Maatschappij & Welzijn een eigen cursus te schrijven. (lacht) Een grote uitdaging, maar ik heb er zo’n zin in.”
“Het mooiste aan voor de klas staan? Dat je in gesprek kunt gaan met je leerlingen, zeker in de vakken die ik geef. Het is fantastisch om te horen hoe zij in het leven staan, welke moeilijkheden ze ondervinden en hoe ze over de wereld denken. Tijdens de lessen Maatschappij & Welzijn probeer ik hen dan inzichten te verwerven in het sociale gedrag van mensen, en passen we de sociale en communicatieve vaardigheden toe. En met mijn 42 jaar durf ik te zeggen dat ik daarvoor de nodige ervaring heb. Mocht ik zo’n vak op mijn twintigste hebben gegeven, dan miste ik ongetwijfeld een zekere levenservaring.”
Lees ook: Waarom een goedbetaalde job inruilen voor het onderwijs?
Wendy De Vroede (41) werkt sinds 2001 als kleuterleidster en zal dit schooljaar voor het 21ste jaar op rij voor de klas staan. Dat doet ze in de tweede kleuterklas aan De Groene Parel in Sint-Pieters-Leeuw.
“Als kleuterjuf heb ik soms het gevoel dat ik mijn eigen baas ben: ik heb mijn eigen klas, waarvan ik een tweede thuis voor mezelf én de kinderen heb gemaakt. Ik kan er mijn creatief ei in kwijt, door te werken rond thema’s die de kleuters geweldig vinden. Sinterklaas en Kerstmis zijn de twee grootste klassiekers, maar het gaat veel verder dan dat. Ik vind het vooral belangrijk om de kinderen te laten experimenteren en nieuwigheden te ontdekken. Maar ook als SES-juf heb ik mijn strepen al verdiend, door in groepjes van zes op een speelse manier de Nederlandse taal te leren.”
“Mijn hobby is mijn werk, en omgekeerd. Vorig schooljaar maakte ik een heuse klasblog, boordevol foto’s, luisterverhalen, liedjes… Zodat de kinderen thuis, samen met hun ouders, konden oefenen, of nagenieten van een fijne schoolweek. En de reacties waren unaniem positief! Ouders kregen zo een beter beeld van wat we in de klas doen. Dat is veel meer dan ‘gewoon spelen’. Ik ben nu al benieuwd naar de reacties van de ‘nieuwe’ ouders, want de klasblog wordt dit schooljaar opnieuw gelanceerd.”
Overzicht: Welke taken heeft een leerkracht? Welke competenties zijn een ‘must’?
Pascal Penta (41) werkt sinds 2000 als leerkracht lager onderwijs en zal dit schooljaar dus voor het 21ste jaar op rij voor de klas staan. Dat doet hij momenteel in het zesde leerjaar aan de Sportbasisschool De Oester in Gooik.
“Met twintig jaar ervaring in het onderwijs schrik ik eerlijk gezegd niet zo snel meer van mijn weekoverzicht. De timing die ik mezelf opleg, is haalbaar. Al is weekendwerk zeker geen uitzondering. Door de jaren heen heb ik geleerd mijn werk aan mijn tijdsindeling aan te passen. Tijd voor hobby’s en om me te engageren in het verenigingsleven heb ik zeker genoeg.”
“De keuze voor een job in het onderwijs voelde voor mij al vanaf het prille begin heel erg positief aan. Als ik één raad mag geven aan leerkrachten in spe: pin je niet vast op een vaste benoeming en doe in meerdere scholen ervaring op. Dat heb ik zelf ook gedaan, en het heeft mijn wereld als leerkracht alleen maar verrijkt. Net als de vele vormingen, de vakliteratuur en de overlegmomenten met collega’s (zelfs uit andere scholen) nog steeds mijn blik verruimen. Het is dus zeker geen vlakke loopbaan.”
Zeg eens... Is leerkracht worden iets voor jou?
Lijkt de job van leerkracht je op het lijf geschreven? Bekijk ons actuele vacatureaanbod in het onderwijs en... go for happy!
(dt/em)
8 september 2021Vooral het onderwijs kampt de laatste jaren met erg veel gevallen van burn-out. Hoe komt dat precies? En wat kunnen we eraan doen? Directeur Dirk Moulart vertelt ...
Wie aan een carrière in het onderwijs begint, doorloopt een hele procedure alvorens een vaste benoeming te krijgen. Hoe verloopt het en wat zijn de voordelen?
Een leerkracht moet uiteraard meer kunnen dan kinderen leren dat één plus één gelijk is aan twee. Maar wat moet er nog in je DNA zitten om leerkracht te worden?
We vroegen Kerlijne Foets (41) uit Zonhoven naar haar job en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient ...
Een job in het onderwijs spreekt nog steeds vele jonge mensen aan. Maar hoeveel verdien je in het onderwijs? En heb je recht op extralegale voordelen?
Het aantal vakantiedagen wil wel eens verschillen naargelang je statuut of de sector waarin je werkt. Waar zijn ze gul en waar eerder zuinig met vakantiedagen?
Vaak wordt gezegd dat het salaris van een leerkracht in België niet bepaald riant is. Laat ons de lonen van leerkrachten in het lager en secundair onderwijs in 36 landen even vergelijken...
Al gehoord van de Pomodoro-techniek? Het principe: verdeel je werk in hapklare brokken van 25 minuten en las daarna 5 minuten pauze in.
Nachtarbeid is in principe verboden. Concreet mogen werknemers die onder de arbeidsduurreglementering vallen niet werken tussen 20u en 6u.