Sociale media
Vorige

1 van 178

Volgende
Volgend artikel:

Mag mijn baas me verbieden om buiten de werkuren op Facebook te zitten?

Hoeveel is jouw Facebook-account waard?

Regelmatig Facebook checken werkt voor velen ontspannend. Maar wist je dat de wereldberoemde sociale netwerksite een aardige duit verdient aan al die statusupdates en gedeelde foto’s? Alle Facebook-gebruikers in België samengeteld zijn bijvoorbeeld meer dan 5 miljoen euro waard ...
#

De waarde van een Facebook-account kent een groot verschil naargelang de regio waar gebruikers wonen. Een Amerikaans profiel op Facebook is bijvoorbeeld zes keer meer waard dan een profiel van iemand uit Azië. Maar ook België en Europa scoren lager dan de Verenigde Staten.

Wat is een Facebook-account waard?

Facebook infografiek
  • Een gebruiker in de Verenigde Staten brengt Facebook per kwartaal gemiddeld 2,55 euro op.
  • In Europa dalen die opbrengsten tot 1,14 euro euro.
  • België heeft meer dan 4,6 miljoen gebruikers en is daarmee bijna 5,3 miljoen euro waard voor Facebook. Ons land bekleedt de 37e plaats in de landenrangschikking van het aantal gebruikers.
  • Een Facebook-account in Azië is 0,43 euro waard.
  • In de rest van de wereld brengt een gebruiker het sociale netwerk gemiddeld 0,34 euro op.

Dat berekende Rocky Agrawal, analist sociale media bij het onlinemagazine VentureBeat, op basis van de Facebook-resultaten van het tweede kwartaal van dit jaar.

Waarom is de ene gebruiker meer waard dan de andere?

  • Landen zoals de Verenigde Staten en Canada kunnen terugvallen op gevestigde online reclamemarkten met grote budgetten.
  • In de opkomende markten heeft de consument vaak veel minder geld om uit te geven. Die beperkte mogelijkheden hebben ook een impact op de budgetten die bedrijven aan reclame en marketing kunnen besteden.
  • Ook de populariteit van bepaalde toestellen heeft een impact op de reclamesector. Hoeveel advertenties kunnen worden getoond op de toestellen is hiervoor cruciaal. De markt voor mobiele reclame is veel minder vergevorderd dan de sector van de online advertenties.
  • Het gebruik van Facebook in gevestigde markten ligt gevoelig hoger, en dat is zeer belangrijk voor de reclamemarkt.

Terwijl de opbrengsten erg verschillen per land, is de kost voor Facebook om een gebruiker te bedienen niet erg verschillend.

(mr) – Bronnen: Venturebeat.com / Express.be / Socialbakers.com 

9 augustus 2012
Anderen bekeken ook