Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1067

Volgende
Volgend artikel:

De 11 ergste dingen die je aan je bureau kan eten

Hoe zullen bedrijven besparen in 2023?

Besparen in 2023
Niet alleen de inflatie maar ook de hoge energiefacturen en stijgende grondstofprijzen zorgen bij heel wat werknemers voor financiële kopzorgen. Ook bedrijven zoeken een manier om hun stijgende kostenplaatje onder controle te houden. Dit is hoe bedrijven in 2023 zullen besparen.

Onderzoek

Na de coronacrisis zet ook deze crisis heel wat bedrijven voor voldongen feiten. De torenhoge facturen en de loonindexering zorgen voor een financiële uitdaging waarbij besparen een logische optie lijkt. Toch blijkt uit onderzoek van hr-dienstverlener Acerta bij 1.200 werkgevers dat niet alle bedrijven van plan zijn om in 2023 te besparen.

Zo is slechts 6 op 10 bedrijven daadwerkelijk van plan om de vinger op de knip te houden. Vooral de energiekosten worden nauwlettend in het oog gehouden (41%) en waar nodig wordt er bezuinigd op het verbruik. Ook de personeelskosten worden tegen het licht gehouden (18%), wat op korte termijn een invloed kan hebben op het recruteringsbeleid van een bedrijf.

acerta-bedrijfskosten-2023-verlagen
Wordt jouw loon geïndexeerd? Bereken het hier!

“In het licht van de stijgende energiekosten en de inflatie is een extra kritische blik op de energie- en op de personeelskost niet onlogisch”, legt Julie Rousseau, senior consultant van Acerta Consult, uit.

“Die twee kunnen ook samengaan, bv. zuinig(er) omgaan met gereden kilometers en/of meer thuiswerk voorzien. Op het werk wordt, net zoals bij veel mensen thuis, de thermostaat een paar graden lager gezet, op 20°C of 19°C. Van wie bespaart, herschikt 1 op 5 ook de werkruimte voor meer energie-efficiëntie. Energie is niet (meer) iets waar werkgevers hun werknemers rond moeten sensibiliseren: de gevoeligheid voor energieverspilling is vandaag bij iedereen verscherpt.”

Lees ook: 7 tips om energie te besparen tijdens het thuiswerken

Nog enkele opvallende cijfers

  • 1 op 3 werkgevers twijfelt nog of ze zullen besparen op bedrijfskosten
  • 14% van de werkgevers is helemaal niét bezig met mogelijke besparingen en behoudt dus hetzelfde uitgavenpatroon als voor de crisis
  • Bijna de helft van de ondervraagde werkgevers weet nog niet of ze hun personeel tijdens deze crisis zullen ondersteunen (zowel financieel als niet-financieel). 
acerta-initiatieven-2023-moeilijketijd

“Investeren in het mentaal welzijn van je medewerker, is eveneens steun. Ondanks een crisis blijven inzetten op welzijn, op persoonlijke groei, op de autonomie van je medewerker, ... ook dat is cruciaal”, weet Julie Rousseau.

“De 40% werkgevers die zegt geen (financiële) initiatieven te nemen voorziet dat soort ondersteuning misschien wel? De 48% die nog onbeslist is, kan misschien wat extra inspiratie gebruiken? Want natuurlijk vinden werknemers geld belangrijk, zeker in een recessie, maar inzetten op motivatie, weerbaarheid van de medewerkers, is minstens even belangrijk, zeker in onzekere tijden.”

Checklist: is jouw werkgever bekommerd om jouw welzijn?
  • Amper 2,9% van de werknemers zit thuis door het stelsel van tijdelijke werkloosheid, 15% van hen specifiek door de hogere energierekening. Dit lage percentage komt vooral door de strenge voorwaarden die daaraan gekoppeld worden.

“Dat de voorwaarden strenger zijn – bedrijven moeten hun aanvraag staven met cijfers over energieverbruik en/of energie-investeringen – zal een rol spelen”, besluit Julie Rousseau van Acerta Consult.

“Maar ons lijkt het toch ook dat er nu minder buzz rond gemaakt wordt. Al beginnen de vragen wel te komen. Hoe dit verder evolueert zal afhangen van hoe de energieprijzen (of de vooruitzichten daarover) evolueren. En ook niet te vergeten: voor bedrijven die daar nood aan hebben is er natuurlijk ook nog altijd de reguliere economische werkloosheid.

Tijdelijke werkloosheid: in vraag en antwoord

(fd) - Bron: Acerta

20 januari 2023
Anderen bekeken ook