Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 739

Volgende
Volgend artikel:

Menstruatie, moederschap en menopauze blijven groot taboe op de werkvloer

Hoe zit het met jouw recht op deconnectie na de werkuren?

Hoe zit het met jouw recht op deconnectie na de werkuren
Het is zover: sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever. Dankzij dit recht op deconnectie heb je nu het wettelijk recht om na het werk onbereikbaar te zijn en door je baas met rust gelaten te worden.

Out of office

Hoezeer je ook met passie en plezier je job uitoefent, na de werkuren wil je thuis wel eens ontspannen zonder voortdurend met het werk geconfronteerd te worden. Toch is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Door het groeiend gebruik van digitale tools en communicatiemiddelen (mail, smartphone, sociale media, ...) doen meldingen en pushberichten er jou voortdurend aan herinneren dat er nog een dringende vraag of last minute opdracht op jou persoonlijk ligt te wachten.

Ook telewerken en/of hybride werken doen de grens soms verrassend snel vervagen tussen werk en privé. Dit kan voor heel wat stress en zelfs een burn-out zorgen.

Eerste hulp bij burn-out: een praktische gids

Even loskoppelen

Om de geestelijke gezondheid van werknemers te beschermen heeft de federale regering het recht op deconnectie ingevoerd. Deze maatregel uit de Arbeidsdeal moet ervoor zorgen dat werkgevers met minstens 20 medewerkers duidelijke afspraken maken omtrent het gebruik van digitale communicatiemiddelen na de werkuren.

Een goede zaak, want zo kun je als werknemer echt even loskoppelen van het werk. Alleen bij uitzonderlijke of onvoorziene omstandigheden waarbij dringend actie nodig is, mag de baas jou contacteren.

Ook na werktijd blijven ze je bellen: wat doe je eraan?

Goed nieuws en minder goed nieuws

Tot zover het goede nieuws. Het minder goede nieuws is dat – ondanks de wettelijke invoering op 1 april 2023 – toch 1 op 7 bedrijven hierover nog geen afspraken heeft vastgelegd in de CAO of in het arbeidsreglement. Dat blijkt alvast uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta bij meer dan 500 Belgische ondernemingen.

deconnectie-maatregelen 

Het huidige aantal ondernemingen dat het recht op deconnectie wél invoert mag dan wel hoger liggen dan twee jaar geleden (18% versus 85%), toch staan er bij hen niet altijd concrete afspraken op papier. Zo is 23% nog altijd bezig met het opmaken van de richtlijnen terwijl 47% er nog helemaal niet aan begonnen is.

deconnectie-richtlijnen

Werk aan de winkel dus! (Maar dan wel tijdens de werkuren...)

Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!

(fd) - Bron: Acerta / Indiville

13 april 2023
Anderen bekeken ook