Ben jij klaar om te solliciteren als je vandaag je droomjob vindt?
Wat als iemand je vandaag je droomjob aanbiedt? Ben je dan klaar om meteen je slag te slaan?
Het succes van een racepiloot komt niet zomaar uit de lucht vallen. Achter de schermen werkt een team dat perfect op elkaar is afgestemd en dat er samen voor zorgt dat alles létterlijk vlot op wieltjes loopt. Als Formule 1-ingenieur speel je hierin een cruciale rol: je geeft niet alleen leiding aan een team van gespecialiseerde technici, jouw specifieke expertise kan mee het verschil maken tussen winnen en verliezen.
Elk team heeft 5 types ingenieurs (Race, Performance, Controls, Engine en Engine Systems) die elk gespecialiseerd zijn in een specifiek onderdeel van de race(auto). Om één van hen te worden, moet je wel het juiste profiel hebben en bereid zijn om een lang sollicitatieproces te doorlopen.
Met deze tips ben je alvast goed voorbereid.
Ervoor zorgen dat de raceauto en de racepiloot in de meest veilige omstandigheden zo optimaal en efficiënt mogelijk presteren: dat is in een notendop de jobfunctie van de Formule 1-ingenieur. Geen eenvoudige taak maar wel een complexe opdracht met heel wat coördinatie, onderzoeken, beoordelen van computer- en motorgegevens en diepgaande analyses van voorgaande prestaties op het racecircuit.
Ook na de race heb je nog heel wat te doen. Zo heb je telkens weer een debriefing met de racepiloot waar de race tot in detail besproken wordt. Hiermee kunnen mogelijke fouten en tekortkomingen gecorrigeerd worden.
Als ingenieur heb je de leiding over verschillende gespecialiseerde technici en werk je nauw samen met de autoconstructeur. Je bent de eindverantwoordelijke die technische problemen snel moet oplossen en prestaties moet optimaliseren. Een job met heel wat druk op je schouders maar ook met heel wat positieve spanning in de lucht en pure adrenaline in je lichaam.
Wie deel wil uitmaken van het glamoureuze en competitieve racewereldje moet supergemotiveerd zijn. Velen voelen zich geroepen maar het aantal plaatsen is beperkt. Ben je wel bereid om onderaan de ladder te beginnen als bv. junior ingenieur of eerst nog heel wat jaren relevante ervaring op te doen bij andere organisaties zoals Nascar of Indycar?
Een professionele bachelor Autotechnologie of universitaire opleiding Industriële Wetenschappen is vanzelfsprekend een basisvereiste. Daarnaast is een bijkomende opleiding Chemie, Wiskunde, Fysica of IT zeker een pluspunt.
Naast specifieke kennis moet je als ingenieur ook over heel wat specifieke vaardigheden beschikken. Bij een technische fout of probleem kijkt iedereen jouw kant uit, daarom moet je in alle omstandigheden het hoofd koel kunnen houden en de situatie snel en doordacht aanpakken en oplossen. Ook moet je helder kunnen communiceren met je teamgenoten en een leidersfiguur zijn wanneer dat nodig is.
CHECK: 16 moeilijk te leren vaardigheden die je echt zullen helpen
In ideale omstandigheden doe je al gelijkaardige ervaring op tijdens andere autoraces of organisaties zoals Indycar of Nascar. Is dat bij jou niet het geval, dan kun je nog altijd ervaring opdoen als vrijwilliger of assistent ingenieur in de pitstraat of paddock. Ook een job als marshall op het circuit is een prima introductie: hierbij sta je met een vlaggetje langs de kant van de weg en zorg je voor een goed verloop van de race door er bv. bij een crash voor te zorgen dat het wrak en de racepiloot op een veilige manier verwijderd/geëvacueerd kunnen worden.
Of je kunt natuurlijk vrijblijvend een zelfontworpen computermodel ontwikkelen voor een raceteam waarbij je de raceauto nog aerodynamischer kan laten racen. Zo zet je ook meteen je passie voor de autosport in de kijker.
Lees ook: 5 sollicitatietips voor jonge ingenieurs
Wees er maar zeker van dat je tijdens het sollicitatieproces heel wat vragen zult krijgen over het huidige en voorbije raceseizoen. Ook je algemene kennis over de autosport zal vakkundig getest worden. Maak dat je op de hoogte bent van alle innovaties en evoluties en bedenk alvast wat jij hen te bieden hebt. Hou - net als een echte Formule 1-ingenieur - het hoofd koel tijdens lastige vragen en laat je niet uit het lood slaan door onverwachte verbale addertjes onder het gras.
Toon je enthousiasme en ga ervoor. 3… 2... 1… Actie! Succes!
Ontdek: Hoeveel verdient een F1-piloot?
(fd)
27 mei 2022Wat als iemand je vandaag je droomjob aanbiedt? Ben je dan klaar om meteen je slag te slaan?
Vier van de vijf grote koersklassiekers heeft Philippe Gilbert intussen op zijn palmares. Maar wat kun jij leren van deze wielrenner?
Grote Amerikaanse techbedrijven als Apple doen heel wat financiële inspanningen om te verhinderen dat hun ingenieurs overstappen naar concurrenten.
Wie zijn de meest populaire engineering specialisten in 2022? Wat doen ze precies? En hoe zit het met de vraag op de arbeidsmarkt? Een overzicht.
Het gaat goed met het F1-team van Mercedes. Een nieuwe wereldtitel lijkt weer in de maak. En dat loont ook voor de baas.
Dit weekend komt het F1-circus naar België. Kunnen gewone stervelingen zoals u en ik op het racecircuit gaan werken en handjes schudden met Hamilton of oude krijger Schumacher?
Paradijsvogels zijn de ingenieurs en ICT-experts die in een organisatie het verschil maken. Zij verdienen een speciale aanpak van hun leidinggevende.
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Ongeacht je leeftijd of je inkomen, maak je meer kans om rijk te worden als je deze 6 concrete eigenschappen bezit.