Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 203

Volgende
Volgend artikel:

‘Ghosting’ op arbeidsmarkt neemt toe: de cijfers

Hoe word je de ideale werknemer?

Als je dit jaar werknemer van het jaar wil worden, dan zijn dit 5 onmisbare tips. Of misschien wil je dat je collega’s je dit jaar eindelijk eens gewoon leuk gaan vinden.
#

1. Trek grenzen

Te weinig geslapen, of een slecht rapport van je zoon? Stop met tegen iedereen te klagen over privéaangelegenheden. Buiten je goede vrienden en familie heeft hier toch niemand een boodschap aan. Je doet op het werk beter alsof er niets aan de hand is. Het zal niet alleen je gemoed verbeteren, ook je collega’s kunnen je wekelijks geklaag beu raken. Tenzij er echt iets belangrijks aan de hand is natuurlijk, dan licht je best je baas in.

2. Toon (oprechte) interesse

Oprechte interesse tonen in je collega’s, dat schept een band. Ongeïnteresseerd wegkijken als iemand iets aan het vertellen is, doet je reputatie kelderen. Mensen merken het heus wel als je pro forma wat vragen stelt. Iets over jezelf vertellen is een andere manier om een band te kweken met je collega’s.

3. Bedwing je emoties

Een belangrijk project dat niet loopt zoals het hoort, inspringen voor een falende collega … Je hebt gelijk om je hieraan te ergeren, maar is die fout nu echt zo erg? Denk eerst na vooraleer je kwaad wordt of je afreageert. Je moet niet direct het ergste denken: misschien was het zelfs geen fout, misschien was het gewoon een andere werkwijze dan jij gewoon bent.

4. Bedankt!

Als je vindt dat iemand goed gewerkt heeft, zeg het dan ook. En niet met woorden als het was ‘redelijk ok’. Eerlijkheid op de werkvloer duurt nog het langst. Enthousiasme uitstralen, is niet alleen aangenaam naar je collega’s toe, maar het helpt ook je carrière vooruit. Een aanwerving of promotie komt dikwijls doordat de kandidaat enthousiasmeert, eerder dan dat hij op voorhand de juiste kennis of vaardigheden in huis heeft.

5. Ook nee zeggen

Het is balanceren op een slappe koord. Je wil enthousiasme uitstralen, je wil openstaan voor de minder interessante taken en een goede teamspeler zijn, maar je wil natuurlijk ook geen voetveeg zijn. De beste manier om op een goed blaadje met je collega’s te staan is inschatten wanneer je “ja” en “nee” moet en kan zeggen.

Klinkt dit te vermoeiend? Gedraag je dan gewoon zoals je bent. Maar dan niet komen klagen dat niemand je aardig vindt …

(mr) – Bron: theglobeandmail.com 

12 juli 2018
Anderen bekeken ook