VIDEO: Wat is jouw optimale kantooromgeving?
Het ontwerp van een kantoor heeft directe invloed op het moreel van de medewerkers. Hoe kan je mensen makkelijker met elkaar laten samenwerken?
Natuurlijk, samenwerken gaat een stuk gemakkelijker als er geen muren tussen jou en je collega’s staan. Het open kantoor is wat dat betreft een hele uitvinding: je kunt op eender welk moment met elkaar overleggen, het weekend even met elkaar bespreken of naar de mening van de groep vragen. Een koffieronde is zo gedaan en de algehele gezelligheid zit er vaak goed in.
Maar voor wie zich wil concentreren en even flink wil doorwerken, is dat open landschap niet altijd prettig. Je krijgt verschillende geluiden te horen, kunt telefoongesprekken meevolgen en wordt – vrijwillig of onvrijwillig – betrokken in allerlei babbels. Je concentratie beschermen? Dat doe je zo:
TEST: Hoe snel ben jij afgeleid op je werk?
Ja, je collega’s dragen bij aan de afleidingen om je heen. Maar voordat je daar iets aan probeert te doen, maak je best je eigen werkmethode zo clean mogelijk. Zorg voor orde: geen onnodige notificaties, geen piepjes of geluidjes, en richt je altijd op één taak tegelijk.
Multitasken draagt namelijk bij aan de chaos – aan het einde van de dag heb je een minder voldaan gevoel dan wanneer je je taken stuk voor stuk afvinkt. Maak een notitie op papier van al je to do’s en begin met een aantal makkelijke taken. Geef jezelf drie vaste momenten om je e-mails te checken en laat daarbuiten je mailbox ongeopend.
Multitasking: 6 noodzakelijke weetjes
Wanneer iedereen hetzelfde kantoor deelt, ben je vast niet de enige die soms last heeft van afleidingen. Maar misschien durft de rest er niets van te zeggen, dus neem gerust het voortouw tijdens de eerstkomende vergadering. Breng het casual aan en maak er niet meteen een zwaarwegend onderwerp van.
Misschien kunnen jullie als team wat afspraken maken over stille tijd, rustige ruimtes, het juiste gebruik van de vergaderzalen, et cetera? Dan staan alle neuzen weer in dezelfde richting.
CHECK: Ziet jouw kantoor er ook anders uit sinds corona?
Hoe je het ook draait of keert, complete stilte krijg je niet snel in een open kantoorlandschap. Zelfs al worden er stiltemomenten ingelast, de ene persoon blijft toch gevoeliger voor afleiding dan de andere.
Al die prikkels kun je dempen met het gebruik van een degelijke koptelefoon met noise cancelling-functie. Deze filtert het omgevingsgeluid en zorgt ervoor dat je vrijwel niets meer meekrijgt van de gebeurtenissen om je heen.
Heb je liever iets lichters aan je hoofd? Dan kun je natuurlijk ook voor oordopjes kiezen. Is dat asociaal? Nee hoor. Licht je collega’s simpelweg in voordat je je koptelefoon opzet of oordopjes indoet. Zo wordt een koptelefoon synoniem voor ‘ik ben even bezig’. En daar … heeft iedereen wel begrip voor.
Ontdek: Waarom kantoorgeluiden jou meer storen dan anderen
(ZINNIG) - Bron: Marie Claire
6 maart 2023Het ontwerp van een kantoor heeft directe invloed op het moreel van de medewerkers. Hoe kan je mensen makkelijker met elkaar laten samenwerken?
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
Na de pandemie kregen veel kantoren een andere functie waarbij interactie centraal staat. Is jouw kantoor aangepast aan de nieuwe realiteit?
We werken steeds meer van thuis. En steeds vaker ook met een headset. Maar hoe kies je zo’n kleinood dat je vlot door al die webcalls moet loodsen?
In vergelijking met 3 jaar geleden staan we vandaag een stuk verder qua technologie en aanpak in het hybride werken. Deze trends en onderdelen zijn cruciaal.
Hoewel we tegenwoordig meer in kortere tijd willen doen, is het net beter om te monotasken en je te focussen op één taak per keer.
ADHD kan voor lastige situaties zorgen, vooral op het werk. Hoe je daarmee omgaat? Daar vertellen we je hier meer over.
We werken steeds flexibeler. Nog maar de helft van de kantoorwerkers werkt strak van 9u tot 17u...
Bijna alle werkgevers nemen maatregelen om de energiekosten in te tomen. Sommige vragen zelfs aan hun medewerkers om zich warmer te kleden.