Hoe verkoop je jezelf het best?
Sleep je je naar je werk of durf je niet te gaan voor je droomjob, dan is het tijd voor verandering. Personal branding zorgt voor een radicale ommekeer in je denken en maakt je meester van je eigen loopbaan.
“Wil je een aantrekkelijke speler zijn op de arbeidsmarkt dan is het belangrijk je te onderscheiden en je meerwaarde aan te geven”, aldus Katrin Van de Water, carrièrecoach Passion for Work. “Dat doe je niet alleen op basis van je kwaliteiten, maar vooral door wat je vertelt. Producten moeten gebruiksvriendelijk zijn, maar vooral emotioneel aanspreken. Dat geldt ook voor mensen. Een consument koopt een verhaal, een werkgever ook.”
4 tips om jezelf te verkopen bij een sollicitatie
- Jezelf zijn
“Je mag jezelf niet onder-, maar ook niet overschatten. Kunnen benoemen waar je goed en minder goed in bent, en dat ook tonen aan anderen schept vertrouwen. Daarom denk je best op voorhand na over je succesverhalen. Die resultaten moet je in een sollicitatiegesprek durven benoemen. Een bedrijf is daar zeker geïnteresseerd in: dat levert hen immers tijd- en geldwinst op. Ze gaan ervan uit dat gedrag uit het verleden een goede voorspeller is van toekomstig gedrag.”
- Favoriete vacature bepalen
“Bij spontane sollicitaties en bij gesprekken met een selectiebureau moet je altijd duidelijk zeggen voor welke vacature je solliciteert. Heel belangrijk is om te focussen op de raakvlakken tussen jouw vaardigheden en de vereisten van de functie. Dan maakt het niet uit of je al dan niet het gevraagde diploma of de juiste leeftijd hebt. Ik help op die manier wekelijks heel wat mensen – ook vijftigplussers - aan werk.”
- Goed voorbereiden
“Het is heel belangrijk om je motivatie duidelijk weer te geven en de website van het bedrijf waarvoor je solliciteert grondig te bekijken. Klassiekers, maar ik ben zelf recruiter geweest en veel sollicitanten komen heel onvoorbereid aan de start. Vragen als ‘Waarom moeten we voor u kiezen’ of ‘Geef 3 plus- en minpunten’ komen veel voor op een sollicitatiegesprek en kan je perfect voorbereiden. Toch gebeurt dit veel te weinig.”
- Je digitaal profiel stroomlijnen
“We plakken graag etiketten op andermans hoofd. Wist je dat we maar vier seconden nodig hebben om iemand in een hokje te duwen? Meestal doen we dit onbewust. Die eerste indruk wordt voor een groot stuk digitaal gevormd. Werkgevers googlen je vaak vooraleer ze je uitnodigen. Wat ze dan te zien krijgen kan je voor een stuk onder controle krijgen. Zijn je Twitter, LinkedIn-, Facebook-profiel en je cv en motivatiebrief op elkaar afgestemd? Wat jij in je hoofd hebt, moet een externe ook te zien krijgen. Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet snijden, is dan ook een treffend spreekwoord. Mensen zien hun blinde vlekken vaak niet. Solliciteren is een vak. Arbeidsmarktkennis is onontbeerlijk en een loopbaancoach kan je daarin ondersteunen.”
3 tips om je te verkopen tegenover je baas
- Weten wat je wil
“Dat is de basis van wie bewust met zijn carrière wil omgaan. Als ik die vraag heel direct stel, vinden mensen het moeilijk om hierop te antwoorden. Daarom gebruik ik de formule van Einstein E=mc2, waarbij E staat voor energie, m voor motivatie en c voor competenties. Als mensen hun competenties kunnen inzetten in een omgeving waarbij rekening gehouden wordt met hun waarden, hebben ze ontzettend veel energie. Er ontstaat een win-winsituatie voor werknemer en werkgever. Door deze analyse vinden mensen de juiste woorden om alles te benoemen. Ik maak daarvan een schriftelijk overzicht, een beetje zoals een kleurenanalyse voor je huis. Werknemers of sollicitanten kunnen die gebruiken bij evaluatie- of sollicitatiegesprekken .
- Proactief zijn
“Mensen maken zich te klein en zijn vaak te afwachtend. Nederlanders zijn bijvoorbeeld veel assertiever. Laat je baas weten wat jouw E=mc2 is, jouw gebruiksaanwijzing. Op die manier ga je ook wat jij wil naar jou toe kunnen trekken. Je baas zou wel gek zijn om jouw favoriete competenties niet in te zetten. 80 procent van wat je doet zou moeten bijdragen tot de verwezenlijking van je doelen. Het is een andere manier van werken. Je moet naar je chefs toe ook je realisaties benoemen. Ik merk in de praktijk dat vrouwen dit minder snel doen dan mannen, naar de reden heb ik het raden.”
- Lat hoog genoeg leggen
“Hoog genoeg, maar ook niet té hoog. Je moet je kunnen ontwikkelen in dingen die je interesseren. Doe je dit niet dan kan dit leiden tot een bore-out: je hebt te lang in je comfortzone gezeten en werkt te weinig volgens je verwachtingen. Maar het andere uiterste is ook niet goed. Te veel en te lang werken buiten je comfortzone kan leiden tot een burn-out.”
Blij met onslag
Katrin Van de Water was lange tijd zelf op zoek naar wat ze echt wou. Ze wou werken met passie en richtte in 2006 haar eigen bedrijf Passion for Work op. Als carrièrecoach. helpt ze sindsdien hoogopgeleide dertigers en veertigers die worstelen met hun loopbaan.
“Mijn ontslag of ziekte is het beste wat me is overkomen”, die opmerking hoort Katrin Van de Water vaak. “Mensen denken pas op zulke momenten fundamenteel na over hun carrière. Het is natuurlijk niet makkelijk om een goedbetaalde job achter te laten, maar gaan voor je dromen brengt op lange termijn altijd meer op, zeker qua plezier en vaak ook financieel.”
(mr)
Katrin Van de Water is carrièrecoach. Jarenlang zat ze aan de andere kant van de tafel en werkte ze als recruiter en assessor. Een burn-out dwong haar na te denken over wat ze écht wou. Ze richtte in 2006 Passion for Work op. Sindsdien helpt ze samen met haar team hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Katrin schreef het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt via www.passionforwork.be.
23 oktober 2014