Thuiswerken
Vorige

1 van 283

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

Hoe thuiswerken leidt tot psychische klachten

Hoe thuiswerken leidt tot psychische klachten
Voor heel wat werknemers is thuiswerk dé succesformule om hun werk-privébalans wat in evenwicht te houden. Toch blijkt het niet voor iedereen de meest ideale situatie te zijn. In sommige gevallen kan het zelfs negatief uitdraaien en voor heel wat bijkomende stress en spanning zorgen.

Nergens beter dan thuis?

Hoe was jouw reactie toen je tijdens de pandemie voor het eerst van thuis uit mocht/moest werken? De kans is groot dat je vooral de vele voordelen zag: ‘s ochtends iets rustiger wakker worden, geen tijdverlies meer door het woon-werkverkeer, werken vanuit je eigen vertrouwde omgeving, zelf kunnen beslissen wanneer je pauze neemt, niet gestoord worden door je baas of opdringerige collega’s, …

CHECK: In welke sector kan je het meest thuiswerken?

Heel wat mensen kunnen zich ondertussen wel vinden in zo’n werkritme, al is er natuurlijk ook een keerzijde aan de medaille. Door de relatieve vrijheid en de huiselijke sfeer lopen werk en privé vaak door elkaar, vooral voor wie zich niet kan afzonderen in een aparte werkkamer of -ruimte. Ook de voortdurende online aanwezigheid en de minder of niet afgelijnde werkuren zorgen voor heel wat onderhuidse spanning en chronische FOMO.

Lees ook: 4 tips om werk en privé beter gescheiden te houden

Onderzoek Mensura

Volgens een onderzoek van preventiedienst Mensura zijn er op vijf jaar tijd zo’n 22% meer lichamelijke en 80% meer psychische klachten vastgesteld bij werknemers. Is er een link tussen de opvallende stijging en thuiswerk? Mogelijk. Feit is dat niet iedereen even goed kan omgaan met de autonomie van het telewerken. De juiste mindset en een efficiënte indeling van je werkdag zijn dan ook heel belangrijk.

Ontdek: Waarom wordt thuiswerken steeds meer teruggeschroefd?

7 tips voor thuiswerkers

1. Zoek een ruimte (bv. aparte kamer of hoek) van waaruit je rustig kunt werken. Een keukentafel of zetel mag er dan wel gezellig uitzien, het zal je gegarandeerd afleiden en je concentratievermogen serieus op de proef stellen.

2. Maak duidelijke afspraken met je collega’s en de rest van het gezin en leg tijdsblokken vast van bv. 45 minuten waarin je niet gestoord mag worden. Goed voor je concentratievermogen, productiviteit en mentale rust.

3. Stel je grenzen en ga er niet vanuit dat je voortdurend online bereikbaar moet zijn. Dit zorgt voor extra belasting van je hersenen, waardoor je moeilijker het stresshormoon cortisol kunt afbreken. Resultaat: chronische stress en het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt.

4. Schakel je werkmodus uit na de afgesproken werkuren en hou je ontvangen mails en berichten op het werkplatform of in de groepschat voor tijdens de werkuren. Werk = werk en privé = privé.

5. Gun jezelf ook wat fysieke rust en een welverdiende pauze. Ga eens buiten wandelen of doe wat kleine lichaamsoefeningen waardoor je je ook lichamelijk kunt ontspannen. Zit je stoel niet zo lekker? Investeer dan in een ergonomisch comfortabele bureaustoel of probeer er een te krijgen via het werk.

6. Werk je in een bedrijf met minstens 20 werknemers en wordt je na de werkuren alsnog gecontacteerd door je baas? Informeer hem of haar dan op subtiele wijze over je recht op deconnectie. Deze nieuwe maatregel die we aan de Arbeidsdeal te danken hebben, garandeert je de mogelijkheid om na de werkuren je pas binnengelopen werkmails of berichten ongegeneerd te negeren.

7. Blijkt na verloop van tijd dat thuiswerk toch niet helemaal je ding is? Bespreek het met je leidinggevende en keer eventueel terug naar kantoor. Daar kun je wellicht makkelijker mentaal de werkdag afsluiten door bewust uit te tikken aan de prikklok of gezwind de parking te verlaten.

E-GIDS: Thuiswerken op een productieve én gezonde manier

(fd)

24 juli 2024
Anderen bekeken ook