Succesvol in werk en privé: 11 tips
De sleutel tot succes ligt in je eigen houding. Laat je inspireren door de volgende 11 tips om succesvoller in je werk- én privéleven te zijn.
De meest succesvolle mensen presteren het best met een beetje stress. Stress houdt hen wakker, alert en prestatiegericht. Bij hen slaat stress zelden tot nooit om in faalangst of gespannenheid. Maar hoe slagen zij erin om steeds hun kalmte te bewaren?
Denk regelmatig aan alles waar je dankbaar voor bent. Dit reduceert namelijk het stresshormoon cortisol met 23 procent, waardoor je humeur verbetert. Een studie van de University of California heeft aangetoond dat dankbare mensen over het algemeen beter gezind zijn, meer energie hebben en zich fysiek ook beter voelen. Lagere niveaus van cortisol hebben hier ongetwijfeld mee te maken.
'Wat als'-vragen gooien extra olie op het vuur. Sommige zaken kunnen nu eenmaal op duizend verschillende manieren aflopen. Hoe meer je je zorgen maakt over wat er allemaal kan gebeuren, hoe minder tijd er overblijft om actie te ondernemen waarvan je rustiger wordt en je stress onder controle blijft.
Dankzij positieve gedachten kan je stress de kop indrukken. Ze zorgen er immers voor dat je hersenen zich richten op zaken die volledig stressvrij zijn. Elke positieve gedachte is voldoende om je aandacht terug te winnen. Dit kan uiteraard een hele uitdaging zijn wanneer je het helemaal niet meer ziet zitten. Denk op deze momenten aan al het positieve dat die dag wél gebeurd is, hoe klein ook. Lukt dit niet? Wat maakte je gisteren of zelfs vorige week gelukkig? Of welke leuke gebeurtenissen staan binnenkort op je agenda?
Wanneer je 24 uur op 24, zeven dagen op zeven bereikbaar bent voor werkzaken, dan kan je onmogelijk tot rust komen. Dwing jezelf om regelmatig offline te gaan, zet je telefoon af en toe uit en geef je lichaam en hoofd een pauze. Constante blootstelling aan allerlei stressoren is uiteraard nefast voor je prestaties. Studies hebben uitgewezen dat zelfs iets simpels als een 'mailpauze' je stressniveau merkelijk naar beneden kan brengen.
Cafeïne drinken leidt tot het vrijkomen van adrenaline. Dit hormoon zorgt ervoor dat je bij een bedreiging overgaat in een 'vecht of vlucht'-modus. In deze modus wordt je rationeel denken uitgeschakeld in het voordeel van een snellere respons. Dit is uiteraard handig als je in de jungle achtervolgd wordt door een gevaarlijk dier, maar niet als je een kwade mail hebt gekregen. Beperk daarom je cafeïnegebruik en kies eens voor een glaasje water in plaats van dat derde kopje koffie.
Voldoende slaap is belangrijk voor je emotionele intelligentie en het onder controle houden van je stressniveaus. Tijdens je slaap wordt je brein opnieuw opgeladen en passeren de gebeurtenissen van de afgelopen dag. Deze worden opgeslagen of verwijderd (wat dromen veroorzaakt), zodat je alert en met een leeg hoofd kan ontwaken. Wanneer je onvoldoende slaapt, komen je zelfcontrole, aandacht en geheugen hieronder te lijden.
Stress wordt vaak gevoed door de verkeerde perceptie van gebeurtenissen. Het is makkelijk te denken dat onhaalbare deadlines, onredelijke bazen en lange files de redenen zijn waarom we zo gestrest zijn. Je hebt uiteraard geen controle over bepaalde omstandigheden, maar je kan wel zelf bepalen hoe je ermee omgaat. In plaats van een tijdje tegen jezelf te klagen neem je best een minuut de tijd om de situatie in perspectief te plaatsen. Oké, files zijn niet fijn en hierdoor een belangrijke meeting missen al helemaal niet, maar er zijn ergere dingen in het leven, toch?
De makkelijkste manier om kalm te blijven in stresserende situaties is simpelweg door in en uit te ademen. Voel je je gestrest? Focus je een paar minuten op je ademhaling. Haal afleidingen weg, ga rustig zitten en adem. Het doel is om je enkel op je ademhaling te richten zodat je gedachten niet kunnen afdwalen.
Het is verleidelijk om alles uit te pluizen in je eentje en te beweren dat je het wel alleen aankan. Maar om kalm en productief te blijven, is het belangrijk om je zwaktes te erkennen en hulp te vragen wanneer je het nodig hebt. Doe een beroep op een collega wanneer een situatie te uitdagend is en je overweldigd wordt. Soms kan het simpelweg praten over je zorgen al soelaas bieden. Vaak zien anderen – die minder dicht betrokken bij een bepaald project – wél een oplossing die jij door alle stress over het hoofd hebt gezien.
(nm) – Bron: Forbes.com
25 februari 2014De sleutel tot succes ligt in je eigen houding. Laat je inspireren door de volgende 11 tips om succesvoller in je werk- én privéleven te zijn.
De weg naar succes begint bij jezelf. Door je ‘mindset’ in de juiste richting te sturen, voorkom je tegen je eigen hindernissen aan te botsen ...
In sommige conflicten kunnen de emoties zo hoog oplaaien dat dit verregaande negatieve gevolgen kan hebben. Hoe blijf je kalm in dergelijke situaties?
Voor vele werkzoekenden is de concurrentie tijdens het solliciteren bikkelhard. Succesvolle sollicitanten onderscheiden zich van de rest door ...
Ik werk voltijds, maar wil een managementopleiding volgen. Is mijn werkgever verplicht om me Vlaams opleidingsverlof te geven?
Eerst interesse tonen en daarna niks meer van zich laten horen: wie solliciteert kan ermee te maken krijgen… Hoe pak je ghosting aan?
Het vooroordeel of stereotype dat ‘vrouwen niet grappig zijn’ is alomtegenwoordig. Maar het klopt niet.
Er zijn een aantal simpele trucjes die je kan toepassen om jezelf het gevoel te geven dat je meer tijd en rust hebt.
Hoe bedank je iemand op gepaste wijze? Hoe zeg je 'dank je' tegen een collega, je baas, een vriend/vriendin? De volgende 8 tips kunnen misschien helpen ...