“Zonder mondmasker zien die nieuwe collega’s er heel anders uit”
Zowel in een nieuwe job als bij afscheid van je job: corona maakte alles anders.
Werken op afstand heeft veel voordelen, maar brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Sommige werknemers vinden het moeilijk om het woord te nemen tijdens een online meeting. Ze krijgen niet de kans om hun gedachten te delen en voelen zich minder gezien in het online kantoor. Na de meeting blijven deze collega’s gefrustreerd achter.
We delen enkele manieren om voor jezelf op te komen, zonder je te schamen of je onbeleefd te voelen.
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Er zijn verschillende mogelijkheden om met de nodige tact een gesprek te onderbreken. Een manier om de aandacht te trekken is door je hand op te steken. Zowel letterlijk – je brengt je hand in beeld – als virtueel door te klikken op het handje in je meeting-app. Vind je het eng om op deze manier tussenbeide te komen? Typ dan in de chat dat je graag nog een toevoeging wil doen. Zo hoef je niemand letterlijk te onderbreken.
Extra: 5 succesfactoren voor online vergaderen
Over elkaar heen praten is niet alleen onbeleefd, het is ook extreem vervelend. Zowel live als online. Bij online meetings is het vaak extra verwarrend, omdat niemand heeft begrepen wat er nu precies werd gezegd. Dit is de verantwoordelijkheid van de persoon die de vergadering leidt. Hij of zij moet genoeg stiltemomenten inlassen waarop anderen kunnen inpikken. Tijdens zo’n moment kan je het woord nemen en vragen of je nog een toevoeging mag doen.
Probeer op je intonatie te letten wanneer je het woord neemt. Je wil niet passief-agressief overkomen. Neem een neutrale toon aan die niet-beschuldigend klinkt. Heb je het woord? Dan hou je het best zo kort mogelijk. Want niemand zit te wachten op een oeverloze uitleg. Beperk je tot de kern van de zaak en laat onnodige details achterwege.
Videomeetings: 10 tips tegen de grootste ergernissen
Merk je dat je de enige collega bent die zelden of nooit aan het woord komt tijdens online meetings? Dan is het hoog tijd voor een gesprek met je baas. Dat gesprek kan wat ongemakkelijk aanvoelen, maar door de zaken uit te klaren, kunnen zowel jij als het team werken aan wat er fout loopt.
Lees ook: Vergaderen we binnenkort alleen nog virtueel?
(es/em) - Bron: HBR
29 augustus 2022Zowel in een nieuwe job als bij afscheid van je job: corona maakte alles anders.
Nu telewerken steeds meer ingeburgerd raakt, vergaderen we ook steeds vaker online. Heeft fysiek vergaderen nog een toekomst? En wat met de VR-technologie?
Vergaderen op afstand (vanuit je thuiskantoor, bijvoorbeeld) kan heel handig zijn, maar dan moet wel alles goed verlopen. Daarom deze tips...
Meetings vinden massaal op afstand plaats. Maar hoe pak je zulke online vergaderingen het best aan?
Een hele dag door zoomen of teamen kan best inspannend zijn ... “Je ziet die online gesprekken eigenlijk best als een onderbreking van je werk.”
Voel jij je wel eens futloos na een dag vol Zoom-vergaderingen, Teams-meetings en videochats? Je bent niet alleen. Enkele tips!
Meetings: voor de één het moment om beslissingen te nemen, voor de ander de ultieme vorm van tijdverlies… Maar zijn meetings wel echt nodig?
Wil je efficiënt online vergaderen? Dan hou je best rekening met een aantal spelregels, zo voorkom je dat je je blauw ergert aan vermijdbare ergernissen.
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?