Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Het belang van een goede werksfeer mag je niet onderschatten want vaak breng je tijdens de werkdag meer tijd door met je collega’s dan met je partner thuis. Een goede match met hen is dus erg belangrijk. Toch kies je die collega’s meestal niet zelf waardoor je in sommige gevallen je sociale vaardigheden moet aanspreken om de sfeer aangenaam te houden.
Een directe collega op het werk kan op zich erg positief zijn: er wordt niet rond de pot gedraaid en je weet meteen waar het op staat. Toch kan een té directe collega behoorlijk confronterend en soms zelfs intimiderend overkomen. Zover hoeft het natuurlijk niet te komen: met deze tips hou je de werksfeer aangenaam, respectvol en productief.
De 5 ergerlijkste collega’s: zo ga je ermee om
De makkelijkste manier is hem of haar negeren… maar dat is zeker niet de beste manier. Integendeel, door die ene collega uit de weg te gaan, wordt het alleen maar moeilijker voor jezelf. Blijf beleefd en volwassen communiceren maar hou het desnoods puur zakelijk: niet iedere collega hoeft per se jouw beste vriend te zijn.
Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Grenzen stellen is voor heel wat mensen een werkpunt, ook tijdens het werk. Voel je vooral niet onzeker wanneer je tijdens een taak bruusk gestoord wordt door zijn of haar overdonderende tussenkomst. Probeer de boodschap zo helder en tactvol mogelijk over te brengen, bv. “ik heb het nu even druk, kunnen we het er later over hebben?”.
Ontdek: Hoe leer jij je grenzen stellen op de werkvloer?
Een té directe collega kan heus wel tegen een stootje. Draai – net als hem of haar – ook niet rond de pot en laat weten dat je de communicatie wel erg direct vindt. Misschien doe je die collega hier zelfs wel een plezier mee!
Vaak vinden ze hun houding perfect normaal en hebben ze zelf niet eens door dat ze iets te direct communiceren. Doe dit op een vriendelijke maar kordate manier en laat hem of haar hier ook op reageren. Zo ontmijn je de vervelende situatie en kan de sfeer alleen maar beter worden. Misschien worden jullie alsnog beste vrienden?
Hou je collega’s te vriend: 5 tips
(fd)
23 november 2022Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.
Zet 5 (of 10, 20 …) Gen X’ers samen met evenveel Gen Y’ers én Gen Z’ers en je bent goed op weg naar succes. Want met alleen maar ‘oude rotten’ of digital natives zal dat niet lukken...
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
Teamwork makes the dream work en samen kun je bergen werk verzetten. Toch kun je jezelf of je collega’s overschatten, onderschatten en verkeerd inschatten…
Een nieuwe medewerker die vrijwel meteen terug vertrekt, is een verlies voor iedereen. Maar hoe merk je dat een collega binnenkort de deur achter zich toetrekt?