Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Mede mogelijk gemaakt door: PepsiCo

Hoe PepsiCo zijn toekomstige leiders klaarstoomt

Pepsico_talent_02
Emma Castien, learning & development lead: “De hulp en feedback van het leadershipteam zijn een unieke kans.”
In het Graduate Development Programme geeft voedingsreus PepsiCo een select groepje jonge werknemers de kans om hun carrière een boost te geven. Wat leren ze er precies? Hoe geraak je erbij? En hoe helpt dit bij hun professionele ontwikkeling? Go for happy Magazine vroeg het aan twee alumni van het programma.

Zo’n tien jaar geleden startte PepsiCo het Graduate Development Programme (GDP). Voor België en Nederland begon het op kleine schaal, later werd Noordwest-Europa mee in bad getrokken en nu zelfs de hele Noord-Europese regio. “Er doen dus Belgen en Nederlanders aan mee, maar even goed Duitsers of Denen”, zegt Emma Castien, vandaag learning & development lead bij PepsiCo en verantwoordelijk voor het Graduate Development Programme.

“Per jaar laten we een kleine twintig mensen aan het programma starten, in twee groepen. Het traject duurt negen maanden en je moet het zien als een soort acceleratie van je ontwikkeling als jonge professional. Wie wil meedoen, moet aan het begin van zijn carrière staan en maximaal drie jaar werkervaring hebben. We kijken ook nauw toe dat een en ander in het ontwikkelingstraject van de kandidaat past. Het programma mag niet té vroeg komen, maar ook niet te laat.”

Extra: Hoeveel dagen opleiding krijg jij?

In het programma hanteert PepsiCo het 70-20-10-principe. “70 procent van de focus ligt op leren on-the-job: terwijl je werkt, krijg je een apart project op je bord. Je doet het programma dus samen met je dagelijkse job”, legt Emma uit. “20 procent ligt op relaties uitbouwen. Je zit in een zeer gemotiveerde groep, met vaak heel interessante collega’s waar je veel kunt leren van elkaar en je wordt gecoacht door iemand van het Noord-Europese leadershipteam. Tot slot gaat ongeveer 10 procent van de tijd naar ons leerplatform en trainingen, waar je allerhande sessies in groepsverband volgt, bijvoorbeeld over presentaties geven.”

Aangezien er telkens twee groepen zijn, worden er ook twee projecten opgezet. Emma: “De scope daarvan verandert elk jaar. Het gaat over een uitdaging waarmee we binnen het bedrijf geconfronteerd worden en die de kandidaten moeten oplossen. Dat kan puur commercieel zijn, maar ook bijvoorbeeld iets over onze toeleveringsketen of over de marketing. Heel belangrijk is de begeleiding van de kandidaten: vanuit het leadershipteam worden er dus twee projectsponsors aangesteld. Zij volgen dit heel nauw op en zijn voor hen ook bereikbaar voor hulp en feedback. Dat is echt een unieke kans.”

Ontdek: Wat zijn de essentiële vaardigheden voor een leider?

The PepsiCo Way

Het programma wordt door PepsiCo opgehangen aan zeven gedragingen waar het bedrijf voor staat, zogenaamde behaviours.

“Dat is bijvoorbeeld 'Act as Owners': je krijgt vrijheid om het project naar eigen inzicht aan te pakken. Of 'Voice Opinions Fearlessly': je wordt gedwongen op een creatieve manier na te denken en een innovatiemindset aan te nemen. Nog eentje is 'Be Consumer Centric': via een project dat compleet uit je comfortzone of je dagelijkse werkomgeving kan liggen, krijg je inzichten over hoe onze business werkt. Uiteindelijk willen we hier gemotiveerde werknemers aan overhouden, mensen die onze toekomstige leiders worden. Tegelijk willen we hen vaardigheden leren die ze al meteen op de werkvloer kunnen inzetten. Talentontwikkeling heeft altijd heel hoog op onze agenda gestaan.”

CHECK: Welke kwaliteiten heb je vandaag nodig op de arbeidsmarkt?

Een van die toekomstige leiders is Laure Passchyn die media activation manager is bij PepsiCo en net voor de zomer het GDP-programma afrondde. “Ik kende iemand die het programma al gedaan had en daar superenthousiast over was”, vertelt ze.

“Ik heb er toen mijn manager over aangesproken en hij heeft me overtuigd om me ook kandidaat te stellen. In november vond de kick-off plaats in Utrecht met allemaal jonge collega’s en daar heb ik mijn case toegewezen gekregen. Dat bleek toevallig een marketingcase over België te zijn waar we onder meer store checks moesten doen bij Belgische retailers en inzichten moesten verzamelen. Voor de Nederlanders en Duitsers in de groep was dat onbekend terrein, maar niet voor mij natuurlijk.”

Lees ook: Welke 10 skills heb je als jonge professional nodig?

Een van Laures talenten die tijdens het programma naar boven kwam, waren haar presentatievaardigheden. “Ik deed dat al graag en bleek er ook vrij goed in te zijn”, zegt ze met een lach. “Nu wordt er al snel naar mij gekeken als we een presentatie moeten doen. Wat ik er ook aan overgehouden heb, is een diep inzicht in PepsiCo zelf. Dit is een heel groot bedrijf, met heel veel aspecten. Ik ben blij dat ik daar een overzicht van gekregen heb en van veel van die aspecten heb mogen proeven.”  

Ook buiten het GDP-programma krijg je bij PepsiCo sowieso veel kansen om te groeien en aan je kwaliteiten te werken, geeft Laure aan. “Er zijn nog heel wat programma’s waarin je skills aangescherpt worden en je mensen binnen het bedrijf beter leert kennen. Het zijn investeringen in jezelf die je echt helpen om je carrière een duwtje in de juiste richting te geven.



Laure Passchyn, media activation manager: “PepsiCo is een heel groot bedrijf, met veel aspecten. Ik ben blij dat ik daar een overzicht van gekregen heb.” 
Young graduates: klaar voor je eerste job!

(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine

1 november 2023
Anderen bekeken ook