Ben jij een medewerker of een werknemer?
Werknemer, medewerker… heel wat mensen gaan ervan uit dat beide termen exact hetzelfde betekenen. Toch is dat niet zo, want er is wel degelijk een verschil.
Het beste wat je in een dergelijke situatie kan doen, is het probleem eerst zelf met de collega in kwestie bespreken. Misschien is er wel een valabele reden waarom hij of zij te laat komt en waarvan je niet op de hoogte bent.
Je kan jouw collega zeker duidelijk maken dat hij of zij op deze manier een bepaald beeld creëert bij de andere collega’s, en dat dit de teamsfeer niet ten goede komt. Probeer dit echter voorzichtig aan te pakken, zodat je niet als ‘bemoeial’ wordt gepercipieerd.
Stel je ook begrijpend op en probeer naar een eventuele oplossing te zoeken. Op deze manier krijg jij een goed zicht op de achterliggende reden en kan je het gedrag misschien beter kaderen en begrijpen.
Je komt steeds te laat? 7 tips
Wanneer het gedrag echter de spuigaten uitloopt en het een duidelijk negatief effect heeft op het gepresteerde werk en de collega’s, dan kan je jouw baas op een subtiele manier inlichten.
Wacht wel best tot er een gelegenheid toe is, bijvoorbeeld tijdens een evaluatiegesprek. Kader ook altijd duidelijk de gevolgen die dit heeft op het hele team en spreek niet te veel vanuit je eigen perspectief.
CHECK: 5 grote misvattingen over 'altijd te laat zijn'
(Met dank aan Ilse Claes, arbeidspsychologe.)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werknemer, medewerker… heel wat mensen gaan ervan uit dat beide termen exact hetzelfde betekenen. Toch is dat niet zo, want er is wel degelijk een verschil.
Wanneer de gemoederen hoog oplopen, kunnen frustraties op de werkvloer escaleren. Je grijpt dus beter op tijd in, vóór de bom ontploft...
Vindt een notoire laatkomer zijn tijd belangrijker dan de jouwe? Of is het gewoon nonchalance? Vijf misverstanden op een rij.
Wat op kantoor geldt, blijkt zeker ook voor thuiswerkers het geval: wees op tijd. “Te laat komen, plaatst je eigen ego boven dat van anderen.”
Vriendschappen op het werk zijn een groot vraagstuk voor beginnende werknemers. Hoe ga je om met je collega’s en waar trek je de grens?
Niets zo frustrerend als een baas die niet luistert. Medewerkers verwachten meer dan ooit dan hun leidinggevende open, oprecht en empatisch is.
Diversiteit op het werk is een meerwaarde. Maar het kan ook uitdagend zijn om om te gaan met cultuurverschillen onder collega’s. Lees je in met deze tips!
Greep je net naast die felbegeerde promotie, of heb je het gevoel dat je carrière in het slop zit? Misschien heb jij jezelf wel gedwarsboomd?
In ‘Niet appen tijdens het eten’ overlopen auteurs Sanne Kanis en Aaron Mirck een 30-tal kwesties rond digitale etiquette. Welke tips moet je zeker onthouden?