Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Hoe overleef je een baaldag? 4 tips

Baaldag
De dag begon nog zo goed. Maar een monsterfile, tientallen irritante telefoons en wat gezeur van je collega's later en je humeur staat nog maar op een laag pitje. Tot overmaat van ramp krijg je 's avonds slecht nieuws te horen over een familielid of heeft je partner zijn job verloren.

Kortom, er staat je een verschrikkelijke week te wachten. Toch verwacht je werkgever dat je iedere ochtend goedgeluimd op het appel verschijnt en je werk zoals altijd zo goed mogelijk uitvoert. Hoe kom je professioneel over, ook al loopt het op privévlak momenteel niet zo lekker?

1. Zet je neutrale gezicht op

Je expressie kunnen controleren is een vaardigheid die werknemers best zo snel mogelijk onder de knie krijgen. Een neutrale uitdrukking op je gezicht kan je namelijk helpen om een gevoel van controle te krijgen over je werk, ondanks alles wat er thuis misloopt.

Een normale expressie behouden is bijgevolg noodzakelijk om je persoonlijke problemen te kunnen scheiden van je werk. Van zodra je collega's aan je gezicht kunnen zien dat er iets scheelt, zullen zij namelijk uit bezorgdheid vragen of alles wel goed met je gaat. En laat het net zo'n vragen zijn die ervoor zorgen dat je instort en je emoties niet meer in de hand kan houden. Wil je dat liever vermijden, dan kies je dus best voor je 'neutrale gezicht'.

Lees ook: Hoe omgaan met emoties op het werk?

2. Plan je hele dag

Dode momenten op je werk helpen niet wanneer je veel persoonlijke stress ervaart. Organisatie van je werk blijkt extra belangrijk wanneer je weet dat je - meer dan anders - gemakkelijk afgeleid geraakt. Neem de tijd aan het begin van de werkdag om een schema op te stellen. Als er iets op je planning staat dat wat extra stress met zich meebrengt, gun jezelf dan wat tijd voor én na deze opdracht om jezelf voor te bereiden en achteraf te 'herstellen'.

Een strikt schema volgen zorgt ervoor dat je geest zich kan concentreren op zaken die niet met je privésituatie te maken hebben. Wanneer je kunt overgaan van de ene opdracht naar de andere, schakel je over op automatische piloot en hoef je niet de hele tijd aan thuis te denken. Het helpt je zaken gedaan te krijgen zonder al te veel stress.

Ontdek: 8 tips om nog beter te plannen

3. Stel grenzen op

In moeilijke tijden kan het best zijn dat je met persoonlijke kwesties moet omgaan tijdens je werkuren, bijvoorbeeld wanneer een familielid in het ziekenhuis ligt. Het kan belangrijk zijn om op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen, maar ieder kwartier een update vragen is wellicht overdreven. Laat je familie (en de medische zorgverleners) weten wanneer het geschikt is om te bellen, zoals tijdens je lunchpauze, en welke informatie hoofd- of bijzaak is.

Algemene regel: alles waar voorlopig niets aan veranderd kan worden, kan wel wachten. Regels opstellen laat je toe om geïnformeerd te blijven zonder al te afgeleid te zijn.

Extra: Maak je werk en leven makkelijker met deze gedachten

4. Hang de held(in) niet uit

Je sterk en capabel voordoen betekent niet dat je het altijd alleen aankan. Je mag heus, zowel als op je werk als thuis, om hulp vragen. Er is niets mis mee om wat extra begeleiding te vragen wanneer je het kan gebruiken. Soms kan een beetje advies of een ander perspectief exact datgene zijn wat je nodig hebt.

Als de zaken écht slecht lopen, wees dan niet bang om naar je baas of personeelsverantwoordelijke te gaan om een dag vrijaf te vragen. Bepaalde noodsituaties hebben nu eenmaal je volledige aandacht nodig en daar hoef je je zeker niet voor te schamen. Ook een collega in vertrouwen nemen kan soms wonderen doen en maakt het minder zwaar om een bepaalde last te dragen.

CHECK: Stop met werken als je niet productief bent

(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com 

19 april 2024
Anderen bekeken ook