Mag je liegen tegen je baas?
Ook al heb je geleerd om altijd de waarheid te vertellen, soms kan het in je voordeel spelen – en zelfs in het voordeel van het bedrijf waarvoor je werkt – om te liegen.
Vooral op kantoor is daarom de kans vrij groot dat een e-mail leugens bevat, omdat steeds meer communicatie op de werkvloer non-verbaal plaatsvindt. En dus: geen lichaamstaal of toonhoogte die je kan ontmaskeren. Toch bestaan er manieren om te herkennen dat een collega in zijn e-mails een loopje neemt met de waarheid. We zetten er enkele op een rijtje.
De afzender moet een heel verhaal opdissen om de geadresseerde te kunnen overtuigen. Dus: hoe langer de e-mail, hoe groter de kans op leugens.
Deze details moeten bewijzen dat iets echt waar is.
Door het gebruik van woorden als ‘hem’ of ‘zij’ wil de leugenaar een afstand scheppen tussen zichzelf en zijn leugen.
10 tips: E-mail als een baas
Omdat de schrijver zich oncomfortabel voelt in zijn oneerlijkheid, neemt hij vaak zijn toevlucht tot woorden als ‘verdrietig’, ‘ongelukkig’ of ‘doodmoe’.
Want woorden zoals ‘waardoor’ of ‘doordat’ duiden op een oorzaak en kunnen zo tot de ontmaskering leiden.
Door het gebruik van termen zoals ‘horen’ en ‘zien’ wordt geprobeerd het verhaal dat verteld wordt nog geloofwaardiger te maken.
Wees dus op je hoede als je bovenstaande kenmerken herkent in een e-mail! De afzender probeert je misschien wel in het ootje te nemen.
Ontdek: De grootste leugen op een cv
(jn)
Ook al heb je geleerd om altijd de waarheid te vertellen, soms kan het in je voordeel spelen – en zelfs in het voordeel van het bedrijf waarvoor je werkt – om te liegen.
Natuurlijk mag je niet liegen in je cv. Wees eerlijk in wat je er vertelt. Maar jezelf tekortdoen, is al evenmin een goed idee.
Liegen op je curriculum vitae, het komt vaker voor dan je denkt. Deze 8 'leugens' worden het meest verteld op cv's.
Bijna drie op de tien managers (29,4 procent) geven toe zich niet altijd even ethisch te gedragen op de werkvloer. Dat blijkt uit een Britse studie.
Als werknemer zie je een ontslag soms helemaal niet aankomen. Toch is dit voor een werkgever meestal een weloverwogen beslissing.
Onderschat je reputatie niet op de arbeidsmarkt. Enkele veelvoorkomende slechte gewoontes die sneller en hardnekkiger de kop opsteken dan je zelf denkt.
Ook al moedigen we liegen absoluut niet aan, soms kan een leugentje (om bestwil) niet kwaad. Maar hoe kom je tijdens het liegen toch geloofwaardig over?
Sommige mensen vertellen consequent grote leugens, maar hoe ontmasker je zo’n Pinokkio nu eigenlijk?
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!