Hoe je baas overtuigen dat thuiswerk ook na corona het beste voor je is?
Heb je tijdens de coronacrisis de smaak van het telewerken helemaal te pakken gekregen? Laat je baas zien dat thuiswerk niets dan voordelen biedt!
Een conflict of een woordenwisseling? Een handicap of een beperking? Plassen of toch maar een sanitaire stop? In theorie is een power-nap gelijk aan een middagdutje en kun je perfect zeggen dat je snel gaat ‘plassen’. Toch denk je best twee keer na over de woorden die je gebruikt. Waarom?
Met woorden kun je een positieve of juist negatieve lading meegeven, om je boodschap wat kracht bij te zetten. Dat wordt weleens framing genoemd, waarbij je een discussie of een verhaal kleurt door je woordkeuze.
Als het over framing gaat, wordt vaak verwezen naar de negatieve ladingen. Denk maar aan de politiek. Zo werd de energieheffing in 2015 vernoemd naar de toenmalige minister van Energie Annemie Turtelboom: de ‘Turteltaks’. Maar het hoeft niet altijd negatief te zijn. Meer nog: als je een positieve lading weet te vinden, kun je het zelfs in je voordeel gebruiken.
Professionele digitale communicatie: de etiquetteregels
Vandaag weten maar weinig mensen een verhaal te brengen dat blijft hangen. Reden? De vloek van kennis. Het experiment van onderzoekster Elizabeth Newton is daar het perfecte voorbeeld van. Newton vroeg ‘tikkers’ om het ritme van een populair liedje op een tafel te tikken. De luisteraars wisten natuurlijk niet om welk liedje het ging, wat het lastig maakte. Het lukte de tikkers slechts één op de veertig keer om hun ‘boodschap’ over te brengen, terwijl ze zelf dachten dat het één op de twee keer zou lukken.
Het is ontzettend moeilijk om een idee over te brengen op een ander als je het idee zelf perfect kent of voor je ziet. Je kunt je haast niet voorstellen dat de ander niet mee is. Het gevolg? Je legt het minder goed uit, waardoor je verhaal niet blijft hangen.
Extra: 8 tips om anderen van jouw ideeën te overtuigen
Het is duidelijk wat je te doen staat: je boodschap goed overbrengen. Daar kan deze checklist je vast en zeker bij helpen.
Lees ook: 5 tips om een overtuigend verhaal te vertellen
Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Toch zijn er al genoeg bedrijven die de checklist gebruiken om hun producten of diensten te laten hangen bij mensen. Neem nu de één-serie 'Thuis', waarin Bob en Lowie een eigen bedrijfje zijn begonnen. Hun naam? Boowie, een samensmelting van hun eigen namen. Dat blijft sneller hanger dan simpelweg ‘Bob & Lowie’, toch?
Of wat dacht je van een ‘mondhoekmarketeer’ bij het bedrijf Coolblue? Het is zijn taak om de mondhoeken van de klanten naar boven te laten trekken.
(dt/em) - Bron: AD
10 november 2021Heb je tijdens de coronacrisis de smaak van het telewerken helemaal te pakken gekregen? Laat je baas zien dat thuiswerk niets dan voordelen biedt!
Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.
Heel wat tips zijn waardevol maar eigenlijk zijn er slechts 3 essentiële succesfactoren voor een geslaagde presentatie. En die geven we je graag mee.
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Heel wat bedrijven zijn op zoek naar nieuw, beloftevol talent. Vooral high potentials zijn erg gegeerd. Ben jij een high potential?
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Storytelling is een gave, maar als je dat talent niet hebt, kun je met enkele kleine tips en tricks alsnog een meesterverteller worden...
Wanneer je online presenteert, is de grote uitdaging om de aandacht van je publiek er bij te houden. Daarom: 6 tips!
Om te groeien moet je nu eenmaal je comfortzone verlaten. En dat is niet altijd even makkelijk, of kan zelfs behoorlijk angstaanjagend zijn.