Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Hoe omgaan met ruzie op kantoor?

Ruzie medewerkers kantoor
Conflicten zijn haast onvermijdelijk wanneer mensen met verschillende persoonlijkheden en meningen op dagelijkse basis met elkaar samenwerken. Maar ruzie op de werkvloer gaat soms wel heel ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoia. “En uiteindelijk willen we alleen maar een beetje respect”, zegt stressconsulente Nicole Vandeweghe.

Oorzaken

Te veel werk en te veel stress. Dat zijn volgens Nicole Vandeweghe de vaakst voorkomende oorzaken van ruzies op het werk. “Vooral sterke persoonlijkheden en medewerkers met uiteenlopende overtuigingen gaan met elkaar in de clinch. Daarom niet meteen fysiek.”

De meeste kantoorruzies ‘beperken’ zich tot gescheld. “Verbaal geweld komt het meest voor”, zegt Vandeweghe. “Helaas beseffen die collega’s niet hoe kwetsend dat kan zijn. Vaak zit geruzie ook in de cultuur van een bedrijf ingebakken. Wie ervan uitgaat dat een bepaalde collega zo of zo is, past zijn gedrag daarop aan. Zo ontstaat er een paranoïde sfeer die elke samenwerking onmogelijk maakt.”

Lees ook: Hoe reageer je op verbaal geweld op het werk?

Rol van het management

Wat Vandeweghe nog het meest verbaast, is niet de volharding waarmee werknemers anderen pesten – "ik heb al gezien dat collega’s maandenlang genegeerd werden" – maar wel dat werknemers in zo’n situatie willen blijven werken, meestal omdat ze het geld nodig hebben. Toch is voorzichtigheid geboden. “Langdurige spanningen en stress kunnen tot gezondheidsproblemen leiden. Op tijd afstand nemen en de emoties laten afkoelen, is dan nodig om de spanning te verminderen”, adviseert Vandeweghe.

Daarna bespreek je de spanning openlijk met je collega’s. Het management speelt daarin een belangrijke rol. Toch weet niet elke bedrijfsleider hoe daarover met zijn personeel te communiceren. “De leidinggevende moet de tijd nemen om te luisteren naar wat er leeft op de werkvloer. Hij moet niet alleen luisteren naar wie actief meewerkt, maar ook nagaan waarom anderen dwarsliggen”, meent Vandeweghe.

Ruzie met een collega? Zo los je het op

Grote dosis empathie

Het is belangrijk om te beseffen dat er altijd twee kanten zijn aan een verhaal. Probeer je dus niet vast te klampen aan je eigen waarheid maar sta ook open voor het perspectief van de ander. Hij of zij heeft waarschijnlijk een volledig andere visie over het conflict.

De basisvereiste om de sfeer op kantoor positief te houden, is dan ook een grote dosis empathie. “Actief luisteren en je inleven in anderen is essentieel. En vergeet niet, mensen werken niet alleen om geld te verdienen. Werknemers willen zeker ook gerespecteerd worden.”

Hoe omgaan met een conflict op het werk? 4 tips
Schrijf je eigen beoordeling

(ab/lm)        

Anderen bekeken ook