Hoe omgaan met emoties op het werk?
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Te veel werk en te veel stress. Dat zijn volgens Nicole Vandeweghe de vaakst voorkomende oorzaken van ruzies op het werk. “Vooral sterke persoonlijkheden en medewerkers met uiteenlopende overtuigingen gaan met elkaar in de clinch. Daarom niet meteen fysiek.”
De meeste kantoorruzies ‘beperken’ zich tot gescheld. “Verbaal geweld komt het meest voor”, zegt Vandeweghe. “Helaas beseffen die collega’s niet hoe kwetsend dat kan zijn. Vaak zit geruzie ook in de cultuur van een bedrijf ingebakken. Wie ervan uitgaat dat een bepaalde collega zo of zo is, past zijn gedrag daarop aan. Zo ontstaat er een paranoïde sfeer die elke samenwerking onmogelijk maakt.”
Lees ook: Hoe reageer je op verbaal geweld op het werk?
Wat Vandeweghe nog het meest verbaast, is niet de volharding waarmee werknemers anderen pesten – "ik heb al gezien dat collega’s maandenlang genegeerd werden" – maar wel dat werknemers in zo’n situatie willen blijven werken, meestal omdat ze het geld nodig hebben. Toch is voorzichtigheid geboden. “Langdurige spanningen en stress kunnen tot gezondheidsproblemen leiden. Op tijd afstand nemen en de emoties laten afkoelen, is dan nodig om de spanning te verminderen”, adviseert Vandeweghe.
Daarna bespreek je de spanning openlijk met je collega’s. Het management speelt daarin een belangrijke rol. Toch weet niet elke bedrijfsleider hoe daarover met zijn personeel te communiceren. “De leidinggevende moet de tijd nemen om te luisteren naar wat er leeft op de werkvloer. Hij moet niet alleen luisteren naar wie actief meewerkt, maar ook nagaan waarom anderen dwarsliggen”, meent Vandeweghe.
Ruzie met een collega? Zo los je het op
Het is belangrijk om te beseffen dat er altijd twee kanten zijn aan een verhaal. Probeer je dus niet vast te klampen aan je eigen waarheid maar sta ook open voor het perspectief van de ander. Hij of zij heeft waarschijnlijk een volledig andere visie over het conflict.
De basisvereiste om de sfeer op kantoor positief te houden, is dan ook een grote dosis empathie. “Actief luisteren en je inleven in anderen is essentieel. En vergeet niet, mensen werken niet alleen om geld te verdienen. Werknemers willen zeker ook gerespecteerd worden.”
Hoe omgaan met een conflict op het werk? 4 tips
(ab/lm)
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Met je ogen draaien als je collega wat zegt. Of valse geruchten vertellen. Er wordt, spijtig genoeg, nog te veel gepest op de werkvloer. Waarom toch?
Op de werkvloer durven de gemoederen soms hoog oplopen. Hoe reageer je best in een conflictsituatie met een collega?
Gaat jouw bloed wel eens koken door een collega? Neem dan de tijd om af te koelen, want zo'n ruzie kan verstrekkende gevolgen hebben...
Wat doe je als je te maken hebt met ongewenst gedrag op de werkvloer? Of wanneer je er getuige van bent? Een overzicht...
Iedereen krijgt weleens te maken met stressvolle situaties op het werk. Herken jij één van deze vijf?
Pestkoppen op het werk kunnen soms een echte pest zijn en hoezeer je ze ook wil mijden, je vindt ze echt overal… Hoe herken je ze en wat doe je eraan?
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.
Een toxische werkomgeving. Hoe herken je die? En vooral: wat kan je eraan doen?