Waarom oké beter is dan perfect
De kans is groot dat je in het kamp van de perfectionisten zit. En dat dit een pak energie kost? Of je werkplezier lijdt eronder? Maar oké is ook best oké!
“Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik had altijd zeer positieve evaluaties gekregen en plots kreeg ik een negatieve beoordeling. Wat vond ik dat onrechtvaardig. Ik die zo’n goede resultaten neergezet had. Mijn eerste reactie was in de verdediging gaan. Mijn baas begreep er niks van, hij baseerde zich enkel op opmerkingen van derden en had mij niet geconsulteerd. Hij had zijn favorietjes”, vertelt Passion for Work-coach Karolien Embo.
“Gaandeweg toen ik wat meer afstand nam, zag ik in dat ik absoluut ook een aandeel had in het verhaal. Ik had mijn baas meer kunnen vertellen over mijn noden, behoeftes en verlangens. Ik had mijn successen met hem kunnen delen. En ik heb ook geleerd uit deze negatieve evaluatie. Ik neem nu meer zelf het initiatief en bespreek zaken openlijk.”
10 tips om beter om te gaan met kritiek!
Als je kritiek krijgt, heb je de neiging om jezelf te verdedigen. Neem de tijd om even te verwerken wat er op je afkomt. Als je rustiger en minder emotioneel bent, ben je beter in staat om met feedback om te gaan.
Vat samen wat je hoort en luister actief. Maak gebruik van LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). Stel diepgaande vragen. Wees nieuwsgierig en toon interesse.
Achter de kritiek zitten ook behoeftes en wensen van degene die de kritiek geeft. Belangrijk is om het niet te zien als een aanval op je persoon of als een falen … maar als een kans om te groeien.
Feedback komt altijd ergens vandaan… Feedback ontvangen heeft alles te maken met je openstellen voor de mening van de ander. Maak connectie door begrip te tonen. Dit is een belangrijke eerste stap om tot een oplossing te komen.
Het feit dat de ander je feedback geeft, betekent dat die persoon jullie relatie de moeite waard vindt. Hij of zij zit met een zorg of behoefte. Wat maakt dat de ander jou deze feedback geeft? Verplaats je in zijn of haar schoenen. Laat de persoon merken dat je hem of haar probeert te begrijpen.
Kritiek is op zich nooit negatief of positief: het wordt pas negatief of positief door hoe je er mee omgaat. Feedback is altijd een cadeautje. Om te kunnen veranderen, moet je je bewust zijn van jezelf. En daar heb je feedback voor nodig. Feedback is positief: het laat zien dat je ergens nog niet zo goed in bent en dat je nog kan groeien. Beschouw het niet als een aanval op je persoon of als een falen… maar eerder als een kans om iets te leren.
Bedank de ander, los van de inhoud, voor de feedback! Toon waardering voor het feit dat die persoon de moeite doet om jou feedback te geven. Voor hem of haar is het ook niet gemakkelijk om jou deze boodschap te brengen.
Vertel de andere persoon eerlijk en respectvol hoe je de feedback ervaart zonder in de verdediging te gaan. Vind je de opmerking terecht of onterecht?
Vraag de ander wat hij of zij van jou verwacht en waarom. En kijk dan in welke mate je daaraan tegemoet kan komen. Neem feedback ter harte en doe er iets mee.
Laat de andere persoon weten wat je wel of niet kan/gaat veranderen en waarom. Maak afspraken. Stel je de vraag wat je over jezelf hebt geleerd en wat je in de toekomst anders kan doen? Hoe harder de kritiek je geraakt heeft, hoe meer je ervan kan leren.
Veel mensen leggen de lat erg hoog en richten zich dan op dat ene puntje dat minder goed was. Na een beoordeling of feedback stel je misschien veel zaken in vraag en weet je niet goed meer van welk hout pijlen te maken. Terwijl er misschien wel tien sterke zaken naar voor kwamen in je beoordeling. Focus ook op die positieve zaken!
(mr)
Passion for Work helpt hoogopgeleide 30-plussers die worstelen met hun loopbaan. Personal Branding kan hen helpen. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt via www.passionforwork.be.
22 november 2018De kans is groot dat je in het kamp van de perfectionisten zit. En dat dit een pak energie kost? Of je werkplezier lijdt eronder? Maar oké is ook best oké!
Het is ook nooit goed. Een slechte baas is niet goed voor onze rust, maar een goede baas zorgt blijkbaar evengoed voor stress.
Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
Als je baas herhaaldelijk iets doet dat je functioneren of dat van de afdeling schaadt, dan moet je dat kunnen aankaarten. Evident is dat natuurlijk niet.
Je hebt zo je best gedaan om een project af te werken voor de deadline en dan gooit je baas het rapport op je bureau met de woorden: “Dit trekt op niks!”
Is het gedaan met het jaarlijkse evaluatiegesprek? Wat is dan het alternatief? JBC kwam met een positief en vernieuwend systeem op de proppen.
Ozgül leerde Daphne kennen toen ze zeven maanden geleden het operatiekwartier van een ziekenhuis inruilde voor thuisverpleging bij het Wit-Gele Kruis. Daphne loodste Ozgül doorheen het boeiende maar intensieve traject voor nieuwe medewerkers.
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.
Uit onderzoek blijkt dat drie op de tien Belgen ’s middags het liefst alleen eten. Wat zit daarachter? En wat ligt er op hun bord?