Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Te warm of te koud? Temperatuur op kantoor twistpunt onder collega’s

Hoe omgaan met een luidruchtige collega: 10 tips

Een gedeelde kantoorvloer heeft zijn voordelen, maar het samenzetten van extraverte en introverte collega’s brengt vaak ook irritaties mee. Geluidsoverlast is er daar een veelvoorkomende van.
#

In een open kantooromgeving is het niet altijd gemakkelijk om jezelf af te sluiten voor kleine en grote ergernissen die de mix van persoonlijkheden met zich meebrengt. De ene werknemer werkt graag in volledige stilte om zich te concentreren, de andere luistert graag naar de radio, nog een andere verkondigt elke dag graag luid zijn of haar levensverhaal aan de telefoon.

Hoe zorg je ervoor dat deze verschillende volumes harmonieus samenwerken? Je hebt er misschien al eens aan gedacht om je collega te knevelen, of zijn of haar mond af te plakken met tape, maar erg goed voor de verhoudingen op de werkvloer zal dat niet zijn. Met verdraagzaamheid, wat begrip en wederzijds respect kom je een heel eind verder, maar hoe pak je dat nu concreet aan?

Enkele tips:

  1. Bespreek het geluidsprobleem in eerste instantie met het hele kantoor zonder specifiek te zijn, zodat niemand zich geviseerd voelt. Misschien is het gewoon een kwestie van slechte afspraken en gebeurt het onbewust.
  2. Geef stille zones of fluisterzones duidelijk aan, zodat collega’s duidelijk weten op welke plekken er in stilte kan/moet gewerkt en gefocust worden.
  3. Wees het goede voorbeeld en zet zelf de toon. Is er iemand luid tegen jou aan het spreken, neem hem of haar apart om te gaan praten in een vergaderzaal of andere afgezonderde plek, waar het niet stoort.
  4. Zoek uit hoe jij(!) een betere collega kan zijn. Misschien ergert je luidruchtige collega zich wel aan jou?
  5. Besef dat dit een probleem is dat introverte werknemers, die hun energie uit een stille omgeving halen, van de extraverten, die hun energie uit sociale interacties halen, (onder)scheidt. Voorzie ruimte voor de twee persoonlijkheden. Respecteer elkaar. Relativeer.
  6. Stel jezelf de vraag of je jezelf dit niet meer aantrekt dan nodig is en het probleem vergroot door te overdrijven.
  7. Gebruik een hoofdtelefoon.
  8. Wees direct, maar beleefd. Storen de luide conversaties, zeg hier dan vriendelijk iets over en leg uit waarom het even niet uitkomt: een belangrijk telefoongesprek, een deadline, je moet je focussen op een tekst … Een geanimeerde conversatie langs je bureau kan dan afleidend zijn.
  9. Neem je luide collega apart als het storende gedrag aanhoudt. Het kan zijn dat hij of zij gewoon niet beseft hoe luid hij of zij eigenlijk is. Dergelijke conversatie kan wat ongemakkelijk zijn. Wees daarom beleefd en benadruk dat het geen persoonlijke aanval is. Weeg je woorden op voorhand goed af. Bezorg je collega geen schuldgevoel, zeg desnoods dat het aan jouw persoonlijke werkmethode ligt.
  10. Wees discreet, zodat je collega zich niet beschaamd voelt. Neem je collega apart als je hem of haar over het spreekvolume aanspreekt. Confronteer hem of haar niet pal in het midden van de drukke werkvloer. Ga met je collega lunchen, eventjes een luchtje scheppen, of zoek een lege vergaderzaal.

Op deze manier zou het probleem rustig opgelost moeten raken zonder dat er plakband of passief agressief gedrag aan te pas komt.

(sjv) – Bron : Business Insider / Time.com / NYtimes.com

14 september 2015

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook