Professionele digitale communicatie: de etiquetteregels
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Als gespreksleider van een vergadering neem je plaats op de meest opvallende plek aan de tafel en zorg je ervoor dat je iedereen kan zien zonder je te moeten draaien. Die positie maakt het voor nieuwkomers duidelijk dat jij de vergadering leidt, maar zorgt er ook voor dat je de lichaamstaal van iedereen kan opvangen als je luistert naar een spreker.
Vergaderhygiëne: weg met nutteloze vergaderingen!
Vooreerst is het belangrijk om de vergadering precies op tijd te laten beginnen. Wie wacht op laatkomers, zal in de toekomst namelijk nooit meer op tijd kunnen beginnen. Uiteraard is het even belangrijk om de vergadering op het afgesproken uur te eindigen.
Als gespreksleider open je de meeting best door iedereen welkom te heten. Meld ook wie zich liet verontschuldigen voor de vergadering en waarom. Zijn er nieuwe mensen aanwezig, stel ze dan voor. Vraag ten slotte of iemand nog bepaalde punten aan de agenda wil toevoegen.
Begin elke vergadering ook steeds met het verslag van de vorige vergadering. Overloop het kort en deel mee wat de evolutie van de punten ondertussen is. Het is dan ook heel handig om in elk verslag te vermelden wie wat gaat doen tegen welke datum, zodat je kan controleren of iedereen zijn taken effectief uitgevoerd heeft.
Extra: Hoe spring jij eruit tijdens een virtuele meeting?
Maak op voorhand een duidelijke, gestructureerde vergaderagenda. Dit zorgt voor een goede focus en richting van de vergadering. Concreet begin je met het belangrijkste agendapunt en zorg je voor een thematische indeling van de meeting, gegroepeerd rondom verschillende agendapunten. Vergeet ook niet om af en toe korte pauzes in te lassen zodat iedereen even op adem kan komen om daarna weer geconcentreerd verder te vergaderen.
Verder is het van belang om de tijd goed in de gaten te houden. Leg voor elk agendapunt een bepaalde tijdsduur vast en zie er tijdens de vergadering op toe dat die niet overschreden wordt. Vraag desnoods aan iemand anders om de tijd bij te houden. Vermijd ook dat mensen door elkaar gaan praten en sta niet toe dat er een gesprek tussen een aantal collega's onderling ontstaat. Worden er geen nieuwe argumenten meer aangebracht? Rond het agendapunt dan af met een beslissing.
CHECK: Deze 4 vergader-types vermijd je best
Als gespreksleider is het jouw taak om iedereen bij het gesprek te betrekken. Personen die zwijgen hebben ook een mening en het is van belang om die tijdens de vergadering te horen. Het komt namelijk vaak voor dat mensen tijdens de vergadering zelf hun mond houden en pas na de meeting in de wandelgangen hun mening uiten.
Waak er ten slotte over dat alle deelnemers aan de vergadering gerespecteerd worden. Dit doe je mede door een inspirerende omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig voelt en vrijuit kan spreken.
Lees ook: 5 succesfactoren voor online vergaderen
(Jobat/lm)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Zijn vergaderingen wel altijd nodig? Voor elke kleine beslissing een meeting inlassen, lost (bijna) niets op. Tijd om je vergaderhygiëne eens op te blinken...
Vergaderen een beestenboel? Zeker en vast als je deze vier vergaderdieren herkent. Wij laten zien hoe je ze temt.
Nu telewerken steeds meer ingeburgerd raakt, vergaderen we ook steeds vaker online. Heeft fysiek vergaderen nog een toekomst? En wat met de VR-technologie?
Een hele dag door zoomen of teamen kan best inspannend zijn ... “Je ziet die online gesprekken eigenlijk best als een onderbreking van je werk.”
Meetings: voor de één het moment om beslissingen te nemen, voor de ander de ultieme vorm van tijdverlies… Maar zijn meetings wel echt nodig?
Onderbreken tijdens een online meeting kan een uitdaging zijn. Enkele tips om op een beleefde en niet opdringerige manier de aandacht te trekken...
Wat gebeurt er als je in je organisatie beslist om een hele week geen vergaderingen in te plannen? Voel je je dan afgesloten van je collega’s?
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?